Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

December 31. Vasárnap

    Az már biztos, hogy a szilvesztert az antarktiszi jégtörőflotta zászlóshajóján, a Mihail Szomovon töltöm! Éjjel 3 órakor felébredtem, hogy megy a hajó. A Szomov előre-hátra mozogva törte a jeget. Felöltöztem és fölmentem a fedélzetre. Néztem, hogyan töri a hajó a jeget (C278). A jégen pingvinek álltak. Később visszajöttem aludni. 8-kor keltem, mentem reggelizni.

    Utána a fiúkkal sétáltam a fedélzeten.  Készítettem néhány fotót a helikopterekről (F745). Ebéd előtt filmet vetítettünk magunknak, majd mandaloskáztunk. Odakinn csöndesen esik a hó, a helikopterek hordják az olajos és benzines hordókat (F744, F746). Éppen ebédelni akartam, amikor a rádió bemondta, hogy a zöld helikopter (22 465) leszáll a fedélzetre. Mentem fotózni, így az ebéd elmaradt (F749). Ezután beszélgettem itthon a kabinomban Sztyepanovval egy kicsit, amikor bemondta a rádió, hogy a második helikopter (25 850) utolsó útja véget ért és leszáll ez is a fedélzetre (C282). Felszereltem magam filmfelvevővel és vártam a helikoptert. Sikerült filmre vennem a leszállást. Utána mentem az étkezdébe teázni. Jól is esett, mert odakint sűrűn esett már a hó, megerősödött a szél. 17:08-kor a Szomov elindult Mirnijbe! Nyolckor volt a vacsora: gulyásleves féle, paprikás krumpli hússal, uborkával, kompót. Már látszott az ünnepi készülődés. A fenyőfát már felállították, feldíszítették a falakat, a mennyezetet, ácsolták az asztalokat, padokat. A Szomov már nyílt vízen halad, esik a hó. (Moszkvában most -40 °C van!). Lefeküdtem egy órát pihenni. Háromnegyed 10-kor Vologya felkeltett, hogy jönnek az óévet búcsúztatni, öltözzek, készüljek. Nyolcan jöttünk össze a kabinunkban. Megittunk 3 üveg vodkát fél 12-ig. Akkor felmentem a fiúkkal a tiszti étkezdébe. Terített asztal, még szabad hely is volt. A kapitány V. I. Uzolin mondott rövid beszédet éjfélkor, majd felolvasták az érdekesebb táviratokat. Én is kaptam kettőt otthonról.

    Az óévet vörösborral búcsúztattuk, az újévet pezsgővel köszöntöttük. Kedvemre ittam, már untam a sok vodkát, tiszta szeszt és jól esett a pezsgő. Zenekar játszott, a hajón lévő összes nő (6 fő, 25-50 évesig) mind ott táncolt. Én csak ittam a pezsgőt, nem táncoltam. A fiúk meghívtak két nőt a kabinunkba, ott már táncoltam én is. Kazettás, sztereó, autós magnón bömbölt a Boney M (Z11). Később a nők elmentek, Jura Medunyicinnel mi is elmentünk megnézni ki nem alszik még. A főszakácsnál kötöttünk ki. Konyakot ittunk, magnóztunk, lemezeztünk reggelig. Reggelire teát szolgáltak fel. Megismerkedtem egy gépész fiúval, lementünk megnéztük a géptermet. 4 db 1700 LE-s motor! Innen a matrózok kabinjába mentünk. Itt már csak tiszta szesz volt szörppel. Keveset ittam, Jurát otthagytam és mentem aludni de. 10-kor.

1979. január 1. Hétfő

    Három órakor keltem, elmentem tusolni. Mire visszaértem a szobámba Boriszék már ott voltak. Egy üveg szibériai vodkát hoztak (0,75 liter, 45%, 9 rubel). Vacsoráig ittunk, beszélgettünk.

    A tiszti étkezdében vacsoráztam, utána mentem a fiúk kabinjába. Teáztunk, magnóztunk, beszélgettünk 11-ig. Amikor eljöttem, az étkezdében éppen vetítés volt. Megnéztem a filmet, majd lejöttem a társalgóba, naplót írni és rádiózni, mert nem vagyok álmos. A rádió egy - Rigonda 102 -, lemezjátszós, nagy, asztali készülék. Sikerült háromnegyed 1-től London magyar nyelvű adását megfognom a 49 m-es rövidhullámon! A Szomov tegnap este 10 órakor megállt a jég szélénél. Azóta is itt állunk, rossz az idő, erős a köd, gyenge havazás van.

 Január 2. Kedd

    Nyolckor keltem, mentem reggelizni, utána fel a fedélzetre. Borús, hideg idő volt. Először nézegettük a hajó körül álldogáló pingvineket, pomornyikokat. Kicsit messzebb kardszárnyú delfineket láttunk a vízből kiugrálni.

    9-kor a helikopter felszállt felderítő útra, megnézni a jégviszonyokat. 10-kor lejöttem aludni. A helikopter 11-kor ért vissza. Leszállása után a Szomov rögtön elindult. A pilóták jelentése szerint körös-körül teljesen zárt, - 10 ballos - jég van mindenütt. Ezért a hajónk egyenesen a tiszta, jégmentes víz felé indult, törve a jeget.

    12-ig aludtam a kabinomban, amikor lejött a rádiósok vezetője B. M. Beljajev. Tiszta szeszt ittunk szörppel, ebédre sem mentünk le. Fél ötkor elmentünk teázni. Teáról visszajövet le akartam feküdni, de ott voltak Boriszék egy üveg vodkával és azt ittuk vacsoráig.

    Fél hatkor a Szomov megállt! Malagyozsnajáról üzenet érkezett, amelyben gyors orvosi segítséget kértek! Lev Golubjev a sebészünk és a hajó orvosa rögtön helikopterre szállt és elrepültek az állomásra. Aggódó szemmel figyeltük a helikoptert és csak találgatni tudtuk, hogy mi is történhetett Malagyozsnaján.

    Hétkor elmentem tusolni. Jót fürödtem, mostam, utána lefeküdtem pihenni. Közben a Szomov ismét elindult. Két lépés előre, egy hátra! Vacsora után nem keltem fel, aludtam reggelig.

Január 3. Szerda

Déli szélesség

 66° 53'

Levegő (°C):

 + 4

Szél (ball)

1

Légnyomás:  (Hgmm)

 740

Keleti hosszúság:

 45° 48'

Víz (°C) :

 - 1

Hullám: (ball)

 -

 

 

    Nyolckor keltem, mentem reggelizni. A Szomov egész éjjel törte a jeget, de alig néhány kilométert jutott csak előre. Reggeli után felmentem sétálni a fedélzetre. A helikopter még nem jött vissza Malagyozsnajáról. 10-kor lefeküdtem ismét. Ebéd helyett a fedélzeten sétáltam. Mirnijből is hívtak repülőgépet Malagyozsnajára és az a jobb tájékozódás miatt fölöttünk repült el. Fotóztam teleobjektívvel (F759).

    2-től filmvetítés volt. A Szomov szinte egyhelyben áll, minden nekifutásra alig egy-két métert halad előre (F756). Vetítés alatt a hajó megállt és nem is indult el estig. Délután táviratot küldtem haza, majd vacsoráig a dominózókat néztem. Vacsorára sült csirke, utána mentem fürödni. Jót tusoltam, kimostam egy ingemet is. 9-kor mentem a moziba. Egy amatőr filmes polárnyik filmjét vetítették, amely a 19. SzAE alatt készült. 11-ig  sétáltam mozi után a fedélzeten, majd jöttem aludni.

 Január 4. Csütörtök

Déli szélesség

 66° 53'

Levegő (°C):

    0

Szél (ball)

1

Légnyomás:  (Hgmm)

 744

Keleti hosszúság:

 45° 48'

Víz (°C) :

 - 1

Hullám: (ball)

 -

Egy hajóhossz/nap!  Még 25 km a nyílt vízig!

    8-kor keltem, majd mentem reggelizni. Közben a Szomov elindult, kb. egy hajóhosszat tett meg egy nap alatt a zárt jégmezőben! Reggeli után felmentem a fedélzetre sétálni. 9-kor megjött a helikopter Malagyozsnajáról. Elmesélték, hogy felszálláskor szerencsétlenül járt egy repülőgép (04 193), ezért repültek a mi orvosaink is oda. Hárman meghaltak: a 49  éves kapitány, a 40 éves másodpilóta és a 29 éves fedélzeti mérnök. Kettő rögtön, a harmadik néhány óra múlva. 14-en utaztak a gépen, 2 még életveszélyes állapotban van, 4 súlyos sebesült. A könnyebb sérülteknél csak kéz és lábtörés van, közöttük van Korotkevics elvtárs is. Neki a lába tört el. A súlyos sebesülteket ma 13 órakor egy amerikai - Hercules C-130 --as repülőgéppel Wellingtonba, Új-Zélandra szállítják. A repülőgép balesete még tisztázatlan. A felszállás után kb. 50-60 méter magasan repült, amikor ismeretlen okból lezuhant. A terv szerint ott utazott a szinoptikusunk és a leningrádi operatőr is. Neveket még nem tudok, de a helikopter ismét visszarepül az állomásra.

    11-kor a helikopter visszarepült Malagyozsnajára. Rögtön utána a hajórádió ismertette az eseményeket: a repülőgép Mirnijbe indult 14 utassal. A légi katasztrófában könnyebben sérülteket (5 fő) a Szomovra szállítják, amint elérjük a nyílt vizet. Ők is utaznak haza a Baskíriával. A tragikus esemény miatt a hajón gyásznapot rendeltek el. Nincs rádióközvetítés, elmarad a mozi, stb.

    Ebéd előtt filmeztem néhány kockát, hogyan töri a jeget a hajónk előre-hátra (V15). Ebéd után ismét séta a fedélzeten. Vacsoráig fent voltunk. Jó idő volt, sütött a Nap (C292). Este a Szomov ismét megállt. Megtárgyaltuk a szerencsétlenséget. Este megjelent a három repülős fényképe a faliújságon gyászkeretben.  9-kor letusoltam és lefeküdtem aludni.

 Január 5. Péntek

Déli szélesség

 66° 53'

Levegő (°C):

0

Szél (ball)

2

Légnyomás:  (Hgmm)

 743

Keleti hosszúság:

 45° 43'

Víz (°C) :

 - 1

Hullám (ball)

 

1 mile/nap

    Fél 12-kor keltem, fáradtan a sok alvástól. Ebéd után a fedélzeten üldögéltem, majd 2-től megnéztem a mozit. 3-kor megjött a helikopter Malagyozsnajáról. Az amerikai repülőgép elszállította a sebesülteket. Délután a helikopter elment a jég felderítésére. Meg is lett az eredménye. Új irányba indultunk és aránylag gyorsan haladunk.

    Vacsora előtt ismét mozi, a Vörös kányafa. Utána sétáltam a fedélzeten, de enni nem mentem le. Este is megnéztem a mozit, majd sétáltam a fedélzeten. Gyönyörű naplemente volt. Készítettem néhány felvételt színes negatívra (ORWO Nr. 1.) Fél 2-kor jöttem le aludni.

Január 6. Szombat

Déli szélesség

 66° 51'

Levegő (°C):

+ 3

Szél (ball)

3

Légnyomás:  (Hgmm)

 743

Keleti hosszúság:

 45° 32'

Víz (°C) :

 - 1

Hullám (ball)

 

- 5 mile/nap

    8-kor keltem, mentem reggelizni. Utána dominó, majd séta a fedélzeten. A Szomov már egész közel jár a nyílt vízhez, folyamatosan halad előre. A jég hullámzik, mint a víz. 10-kor megálltunk, várjuk a helikoptert. Ebéd előtt táviratot kaptam otthonról. Megtudták a repülőszerencsétlenséget és aggódnak miattam. Gyorsan küldtem megnyugtató választ.

    Ebéd után filmvetítés, majd séta a fedélzeten. Az időjárás elromlott. Lehet, hogy nem is jön meg ma a helikopter. Vacsora után nem néztem meg a mozit, elmentem Igor Rudnyikovhoz és Arkagyij Csesznakovhoz vendégségbe. Tiszta szeszt ittunk, énekeltünk, gitároztunk, beszélgettünk éjfélig.

    Éjfélkor elmentem tusolni. Fél egykor jöttem haza aludni. Délután a rádió bemondta, hogy holnaptól bevezetik a vízkorlátozást!

Január 7. Vasárnap

Déli szélesség

 66° 48'

Levegő (°C):

-

Szél (ball)

-

Légnyomás:  (Hgmm)

 

Keleti hosszúság:

 45° 30'

Víz (°C) :

 -

Hullám (ball)

 

- 1 mile/nap

    (3 mile/nap)

    Fél 12-ig aludtam. Vologya Sztyepanov szerint kiváló tűzoltó lennék, mert azok tudnak ilyen sokat aludni. A rádióban antarktiszi hírek voltak: Vízrebocsátották az AANII új hajóját 'Ottó Schmidt' néven. (3600 t, 73x18 m), a Kapitány Markov jégtörő Druzsnajától 3 km-re partra tette a szezonkázókat. A Mihail Szomov befejezte Malagyozsnaja személyzetének leváltását, a Baskíria Mirnij felé halad Freemantleból. Amint megjavul az idő a helikopter 12 embert hoz a Szomovra Malagyozsnajáról. Még mindig nem értük el a nyílt vizet. Ebédig sétáltam a fedélzeten, utána megnéztem a mozit.

    Közben fordult egyet a helikopter, de még nem a baleseteseket hozta. Tea után mentem ismét a fedélzetre sétálni. Megjött a helikopter, négy sérültet hozott. Maximovics Szeleznyov és Korotkevics elvtárs az állomáson maradt. Megjött Vologya B. asztalos, Ljosa P. hegesztő, Kremcsejev mechanikus, V. B. Brjuhov és Jurij Bondarenko is.  Összesen 30 ember utazik haza Malagyozsnajáról. Levelet hoztak Vityától nekem, benne a december havi KLIMAT TEMP-et. Elmesélték, amit tudtak a repülőszerencsétlenségről. Ezen a délelőttön egy GTT beszakadt a tóba. Ketten voltak benne csak és szerencsésen kiúsztak idejében. Hat órakor befejezték a helikopter rögzítését és elindultunk északra.  Negyed hétkor értük el a zajló jég határát. Hármas kürtszó búcsúztatta Malagyozsnaját és elindultunk Mirnijbe. Készítettem néhány felvételt (ORWO Nr. 1.) a helikopter leszállásáról és a zajló jég határáról. Sajnos nagyon rossz idő volt, esett a hó. Majd meglátom, hogyan sikerültek a képek. A zár persze néha rosszul dolgozott.

    A Szomov már a nyílt vízen halad. Alig imbolyog, de bevettem két Daedalont a biztonság kedvéért. Vacsorázni sem mentem le. Este megnéztem a mozit, 12-kor feküdtem le aludni.

 Január 8. Hétfő

Déli szélesség

 65° 01'

Levegő (°C):

- 1

Szél (ball)

2

Légnyomás:  (Hgmm)

 738

Keleti hosszúság:

 51° 40'

Víz (°C) :

 0

Hullám (ball)

3

 220 mile/nap Mirnijig 1090 mile

    12-kor keltem, majd séta a fedélzeten (F751, F752, F754, F755, F776, F777). A tenger nyugodt, távol dél felé nagy jéghegyeket lehet látni. A mozit nem néztem meg, hazajöttem aludni. De nem lett semmi belőle, mert Misa Kasurko bejött beszélgetni. Négykor lementünk teázni. Tea után mozi (Rache), majd Larissza behívott a kabinjába magnózni (sztereó lemezjátszóval egybeépített kazettás magnó, műsoros Demis Roussos kazettával). Vacsoráig magnóztunk, beszélgettünk. Vacsora helyett felmentem sétálni a fedélzetre. Borús idő volt, 0 °C körüli hőmérséklet, aránylag nyugodt tenger. A rádió bemondta, hogy az órákat előre kell állítani egy órával. Az eltérés a moszkvai időtől +1 óra.

    Este a mozit a felénél otthagytam. Részben, mert unalmas volt, részben, mert rám jött a tengeri betegség! Bevettem egy Daedalont és lefeküdtem aludni 10 órakor.

 Január 9. Kedd

Déli szélesség

 65° 01'

Levegő (°C):

- 1

Szél (ball)

6

Légnyomás:  (Hgmm)

 738

Keleti hosszúság:

 63° 10'

Víz (°C) :

 0

Hullám (ball)

5

 290 mile/nap Mirnijig 800 mile

    Fél 12-kor keltem. Rossz idő van, odakinn esik a hó. Megmosdottam, bevettem egy A, egy C  vitamint, 2 db Polivitaplex 8-at és egy Daedalont. Feltettem a kontaktlencsémet, utána ágyban vártam az ebédet.

    Ebéd után társasjátékoztam, majd megnéztem a mozit. Teázás után jöttem haza aludni ismét. Fél 8-ig aludtam. Elővettem a nagykabátomat és fölmentem a fedélzetre. Egy óra hosszat sétáltam fenn. Erős szél volt, esett az eső.

    A rádió bemondta, hogy éjjel ismét előre kell állítani az órákat. A helyi idő már két órával tér el a moszkvaitól. Este rádióztam, de magyar nyelvű adást nem sikerült fognom, így lefeküdtem aludni. Csak sokára tudtam elaludni.

Január 10. Szerda

Déli szélesség

 67° 07'

Levegő (°C):

+ 2

Szél (ball)

2

Légnyomás:  (Hgmm)

 743

Keleti hosszúság:

 73° 23'

Víz (°C) :

 + 1

Hullám (ball)

1

 240 mile/nap Mirnijig 560 mile

    Fél 9-kor keltem, a reggelit így lekéstem. Felöltöztem és mentem sétálni a fedélzetre. Fél órás séta után lejöttem, néztem a dominózókat, kártyázókat. Filmet nem vetítettek, így 10-kor ismét lefeküdtem aludni. Aludni nem bírtam, ezért elkértem a kazettás magnó prospektusát és lemásoltam a kapcsolási rajzát. Ebédig rajzoltam.

    Ebéd után megnéztem a mozit, utána séta a fedélzeten. Erős köd van, semmit sem lehet látni, de a Nap halványan átdereng a felhőkön. Táviratot kaptam otthonról. Megnyugodtak, megkapták az értesítésemet. Tea után lebélyegeztem a Szomov bélyegzőjével néhány borítékomat, majd vacsoráig aludtam.

    A vacsora sült csirke volt kompóttal. A filmet délután már láttam, így felöltöztem és mentem levegőzni. Esett a hó, fújt a szél, ezért a helikopter leszállópálya alatti fedélzetre mentem sétálni. A tengeren nagy hullámok alakultak ki. Ha felmentünk egy hullámhegyre, messzire el lehetett látni, ha lementünk egy hullámvölgybe körös-körül csak vizet láttam.

    9-kor jöttem aludni. Az órákat ismét előre kell állítani egy órával. Az eltérés a moszkvai időtől +3 óra.

Január 11. Csütörtök.

Déli szélesség

 64° 40'

Levegő (°C):

- 1

Szél (ball)

-

Légnyomás:  (Hgmm)

 740

Keleti hosszúság:

 83° 54'

Víz (°C) :

- 1,5

Hullám (ball)

-

 280 mile/nap Mirnijig 280 mile

    Nehezen aludtam el, de ez már az időeltolódás miatt van. 12-kor keltem, mentem ebédelni, utána séta a fedélzeten. A Baskíria nevű személyszállító hajónk, amellyel hazautazok, tőlünk 130 mérföldre van. Fél órát sétáltam. A tenger nyugodt, körös-körül, de távol tőlünk, nagy jéghegyek úsznak. Mikor lejöttem a mozi már elkezdődött, hely nem volt, így lefeküdtem aludni a kabinomban.

    Tea után megnéztem a mozit, utána séta a fedélzeten ismét (C295, C300). Vacsora előtt kiszámítottam találkozásunk valószínű helyét és idejét a Baskíriával, kb. 65° d.sz. 89° k.h. 18:30-kor.

     Vacsora után a Szomov irányt változtatott. Az eddigi 90 fokos keleti irány helyett délre, 155 fokra indult.   Vacsorára jóízűt ettem,  majd megnéztem  a  mozit.  Borodin: Igor herceg c. operája volt a film. Háromnegyed 8-kor felmentem a fedélzetre. A Baskíria ott állt előttünk, kivilágítva (C309)! Elmentünk mellette és együtt indultunk a zajló jég határáig. Este a rádió ismét bemondta, hogy az órákat előre kell állítani egy órával. A helyi idő eltérése a moszkvaitól már +4 óra, a szegeditől +6 óra! (15 hosszúsági fokonként egy óra).  Itt a hajón most éjjel 1 óra van, Moszkvában este 9, Szegeden este 7 óra.

    A zajló jég határánál a Baskíria megállt (F772), a Szomov egyedül indult Mirnijbe.

 Január 12. Péntek

Déli szélesség

 66° 11'

Levegő (°C):

+ 3

Szél (ball)

2

Légnyomás:  (Hgmm)

 745

Keleti hosszúság:

 91° 00'

Víz (°C) :

- 1

Hullám (ball)

-

 280 mile/nap Mirnijig  50 mile

 66° 11' d.sz. 745 Hgmm Levegő: +3 °C Szél: 2 ball 91° 00' k.h. Víz: '1 °C Hullám:  -   230 mile/nap,  Mirnij 50 mile  

    Hétkor keltem, felöltöztem, siettem a fedélzetre. Zajló jég között haladtunk a sima vízen. A jégtáblákon egyenesen keresztülhajtottunk, a kisebb jéghegyeket kikerüljük. Reggeliig fent voltam a fedélzeten.

    Reggeli után Igorék kabinjában beszélgettünk. Senki sem tud semmit: Miért maradt le a Baskíria? Megtörtént-e Vosztok állomás személyzetének leváltása?9 órakor elhagytuk a 'karrjég' övezetét és tiszta vízben haladtunk Mirnij felé. Ebédig beszélgettünk. Megtudtam, hogy a Baskíria 320 tonna üzemanyagot kap a Szomovtól, de ezt csak a Mirnijnek szánt áru kirakodása után adhatjuk át, különben a hajó stabilitása labilissá válhat. 12-kor mentünk ebédelni. Az előzetes számításaim szerint fél 4-kor, teaidőben érünk Mirnijhez. A mozit felénél otthagytam és lejöttem aludni. Négykor Vologya keltett, hogy menjek teázni. Utána felöltöztem és mentem a fedélzetre. Mirnijt már lehetett látni! Az első helikopter a postával már el is repült az állomásra. Elmentem Kozlovszki elvtárshoz, az expedíció vezetőjéhez és engedélyt kértem, hogy én is  kimehessek az állomásra. A második helikopterrel már repültem is (D220). Tolja Alexandrovnál kaptam szállást. Mentem filmezni, fényképezni az állomást (C067, D098). A geofizikusoknál kötöttem ki. Sokat ittunk, beszélgettünk. Este elmentünk a fürdőbe. A szauna 93 °C volt. Sokszor bementem (85). Éjjel a mirniji geofizikusoknál aludtam. Megajándékoztak egy matrosjka babával és egy népies faragású fakanállal. A fürdőben találkoztam lengyel sarkkutatókkal! Sok sört ittunk. Nem ismerték Maciej Zalewszkit!

Január 13. Szombat

Déli szélesség

 66° 33'

Levegő (°C):

 

Szél (ball)

-

Légnyomás:  (Hgmm)

 

Keleti hosszúság:

 93° 01'

Víz (°C) :

 

Hullám (ball)

-

 Mirnij

    Reggel elköszöntem a geofizikusoktól és mentem az aerológusokhoz. Ismét ivás délig! Ebédelni sem mentem el. Kaptam ajándékba két császárpingvin tojást (M26, D216). Délután lefeküdtem és aludtam.

    Másnap reggelig aludtam egyfolytában! Reggel mesélték, hogy a zöld helikoptert majdnem a vízbe ejtették rakodás közben három emberrel a fedélzetén!

Január 14. Vasárnap

    8-kor mentünk reggelizni. Utána a meteorosokhoz mentünk. Beszélgettünk, de már nem ittam semmit, nem is hiányzott! Kijött Sztyepanov és Borisz is az állomásra. Őket is ismerte itt szinte mindenki! Ebéd előtt GTT-vel elmentünk a Szomovhoz, amely a parti jéghez volt már kikötve (F761, F766, F767, F769, F778). A kirakodást éppen befejezték. Tolja Alexandrovval levittük a hajó raktárába a térerősség mérőt. Ő visszament az állomásra, én felszálltam a hajóra.

    Ebéd után megnéztem a mozit, majd teáig beszélgettünk. Tea után kiterítettem a kabátomat a fedélzeten és napoztam félmeztelenül! A jó időt kihasználva közben rakodtak ki a hajóról tovább (F771).

    Vacsorára tejlevest és sült csirkét adtak, ami nagyon jól esett. 8-kor befejezték a rakodást, fél 9-kor eloldozták a hajót és hosszú, hármas kürtszóval elbúcsúztunk Mirnijtől. Készítettem néhány fekete-fehér fényképet utoljára, a távolodó Mirnijről, a pingvinekről (F768), és a jéghegyekről (F765). Fél 10-kor lejöttem aludni, nem vártam meg a mozit sem.

    Ma pont 10 hónapja, hogy a hetedik magyar sarkkutató a hatodik földrészre lépett! Pont itt Mirnijben. Jól sikerült megünnepelnem ezt a majdnem kerek évfordulót.

 Január 15. Hétfő

Déli szélesség

 65° 25'

Levegő (°C):

0

Szél (ball)

3

Légnyomás:  (Hgmm)

 740

Keleti hosszúság:

 89° 44'

Víz (°C) :

- 0,5

Hullám (ball)

1

105 Mile Mirnijtől, 24 Mile a Baskiriáig

    Fél 12-kor keltem, mentem ebédelni, utána a fedélzetre. Rossz idő van, esik a hó, alig néhány km-re lehet látni. Ezért visszajöttem a kabinomba megvárni ezt az egy-két órát, amíg találkozunk ismét a Baskíriával. Egykor lementem, megnéztem a mozit. Mire vége lett a filmnek és felmentem a fedélzetre, már újból keletre mentünk. A Baskíria néhány száz méterrel hátrább jött utánunk.

    Tea után néztem a dominózókat. Tiszta vízen haladunk Mirnij felé. Délután bemondta a rádió, hogy  Mirnij állomás pecsétjével le lehet bélyegezni a borítékjainkat. Nekem már semmilyen nincs, de a többiek lelkesen lepecsételtek mindent. Könyvet, oklevelet, borítékot, naplót, fényképeket, stb. Tea után mozi, majd vacsora. Utána ismét tiszta vízben haladtunk, a Baskíria meg is előzte a Szomovot! Vacsora után ismét mozi, már harmadszor ma! Elég jó volt mindhárom film. Mivel a fiúk nem bírtak aludni ismét filmet vetítettek! Éjjel kettőig moziztunk egyfolytában.

 Január 16. Kedd

Déli szélesség

 66° 24'

Levegő (°C):

-

Szél (ball)

-

Légnyomás:  (Hgmm)

 -

Keleti hosszúság:

 92° 55'

Víz (°C) :

-

Hullám (ball)

-

 9 Mile Mirnijtől, Szeged: 13941 Km

    Fél 12-kor keltem, ebéd után mentem a fedélzetre. Néztük, filmeztük, fényképeztük, hogyan kapcsolják össze a két hajót, a Szomovot és a Baskíriát (C317). Minden simán ment, egy órára a két hajót összekötötték, mint annak idején az Esztóniát és a Kapitány Kondratyevet. Megindult a beszélgetés a két hajó utasai között minden fedélzeti szintjén.

    Délután megnéztem a mozit. Teánál kása volt felöntve, nem ettem semmit. Az átszállás a Baskíriára az üzemanyag átszivattyúzása után kezdődik csak. Ebből nem lett semmi. Hat órakor eloldották az utasszállítót a Szomovtól, senki sem szállt át. Vacsoráig ismét filmvetítés volt, azt néztem. Vacsora után ismét mozi, majd felmentem a fedélzetre. A Baskíria ismét a Szomov mellett állt, de az átszállás még nem kezdődött el. Este 11-kor feküdtem le aludni. Pont egy éve utaztam el hazulról!

Január 17. Szerda

    7-kor keltem, fél 8-kor mentem reggelizni. Utána dominóztunk, beszélgettünk, sétáltunk. Mozi nem volt! Fél 10-kor bemondta a rádió, hogy le kell adni az ágyneműt, mert megkezdődik az átszállás. Leadtam az ágyneműmet, utána segítettem Misa Kasurkónak a ládáit áthordani az utasszállítóra, majd ő segített nekem. 10-re készen voltunk mindennel, a csomagjaink a Baskíria fedélzetén voltak.  A kajütömet még nem kaptam meg. Elküldtem az utolsó táviratot haza, mert a Baskíriáról csak valutáért lehet üzenni.

    11 órakor átszálltam a Baskíriára a Szomovról, kb. 1300 mile tengeri út után (V16). A 121-es kabint kaptam, közösen Misával (D221, M24). Nem sokkal ezután a Baskíriát elkötötték a Szomovtól és a hajó felúszott egészen Mirnijig. Az egyik MI 8-as helikopterünk a lengyeleket vitte partra a Dobrovolszky (régebben Oázis nevű) állomásra. Ezalatt a lengyelek MI 2-es helikopterével megkezdődött Mirnij és Vosztok állomás hazautazó személyzetének a Baskíriára szállítása az állomásról. Készítettem néhány fényképet és filmet is a helikopter leszállásáról a Baskíria fedélzetére, a gerendákból a fürdőmedence fölé épített leszállóhelyre. (F790, C320, F787, F788).

    Egy órakor ebédeltünk az 'Odessza' étteremben. Ebéd után nem sokkal megjött Tolja Alexandrov is. Délután néztem, hogyan szállítja a helikopter az embereket, majd kicsit összepakoltam a kabinomban. A 121-es kabin előző utasai közül még csak az  egyik repült el, a másik valószínűleg délután fog partra szállni csónakkal. Aerológus a moszkvai intézetből, RKZ szondákat fog fölbocsátani a 24. SzAE-ban Mirnijben. Délután Tolja Alexandrovtól megkaptam Csányi Laci levelét!Vacsora előtt kialkudtam Arkagyij Csesznakovtól egy pohár töményt. Megkaptuk a tiszta ágyneműt is. Én leborotváltam a szakállamat és a bajuszomat. Letelt a polárnyikságom véglegesen! (F780, F779, F781, F785, F786). Este Zsenya Belan (az 'elveszett orvos') meghívott a kabinjába engem, Misát és Alexandrovot. Tiszta szesz volt, készítettünk turmixot konzervtejjel, mézzel és dzsemmel  összekeverve, kísérőnek. Ez alatt kitakarították a mi kajütünket is. Este megnéztem a mozit. Fél 9-kor jöttem haza, a moszkvai idő szerint.  Érdekes, mert a Szomov 4, a Baskíria 3 órával tér el a moszkvai időtől!

Január 18. Csütörtök

     Davis-tenger, Mirnij előtt

    Hétkor volt az ébresztő, erdei magnófelvétel kakukkszóval, madárcsicsergéssel! 8-tól reggeli. Utána kipakoltam a legszükségesebb holmijaimat a bőröndből. Délelőtt kiválogattuk a filmlistáról, hogy melyik filmeket akarjuk megnézni. Utána társasjátékoztam egyet. Misának volt még babkávéja, elmentünk darálót keresni. A bárban találtunk egy kávédarálót. Az asztalosok éppen tapétázták a falat, így beengedtek és ledaráltuk a kávét. Azután elmentem merülőforralót szerezni. Mire találtam, elzárták a vizet! Így nem tudtunk kávét inni.

    12-kor ebéd. Az első híresztelésekkel szemben szerintem jól főznek és eleget is adnak. Ebéd után elmentem egy angol-orosz szótárt kérni Belántól és az előző lakóktól itt hagyott 'Morning Star' c. újságot olvasgattam, fordítottam. Délután megnéztem a mozit. Mivel a kajütünkben nappal is vígan mászkálnak a svábbogarak, befújtam Unitox rovarirtóval a padlót körben. Remélem nincs immunitásuk még ez ellen a szer ellen és ritkábban látogatnak meg minket a továbbiakban.

    5-kor mentünk vacsorázni, utána lepihentem, olvastam az újságot. Misa elment cukrot szerezni a kávéhoz, hogy ihassunk végre. Persze nem tudott szerezni! Vacsora után aludtam teáig, innen hoztam cukrot. Végre tudtunk inni egy kávét!Este megnéztem a mozit. Kétrészes szovjet film volt, a 'Különös asszony'. Éjfél után lett vége, egykor feküdtem le aludni.

Január 19. Péntek

    Háromnegyed 8-kor keltem, mentünk reggelizni. Reggelire: tejbegríz, vaj, húskonzerv, kenyér, kávé. Délelőtt Misa könyvét olvastam a Patyomkin páncélos c. filmről. A Baskíria felderítő útra indult, megnézni a jégviszonyokat. Tiszta, hideg, napsütéses idő van. Nagy jéghegyek között haladunk. Ebédig olvastam a kabinomban, utána barkácsoltam. Először a szellőző ajtaját szereltem, majd az ajtók vasalását reszeltem ki, hogy be lehessen zárni azokat. A fürdőszobáét és a bejáratiét, mert meg voltak vetemedve. Délután megnéztem a mozit. Közben fordult egyet a helikopter, hozta a Vosztok állomáson áttelelt polárnyikokat. Egyiküknek 'elment' a hangja. A '70 °C-ban kiment védőruha nélkül az 'utcára' és a tüdeje megfagyott! Vacsora után lefeküdtem aludni. Teára sem mentem el. 9-kor felkeltem, megnéztem a mozit. Éjfélkor feküdtem le aludni.

 Január 20. Szombat

    8-kor keltem. Mentem reggelizni, bár nem nagyon érdemes, mert sós vízből csinálják már a teát is! Reggeli után lefeküdtem ismét. A rádióban Tom Jones, Helen Shapiro, Adamo, Rita Pavone régi számait játsszák. Reggelire: Tejbegríz, vaj, túró, kenyér, tea. Ebédig aludtam, mert mozi sem volt, sétálni pedig hideg van. Ebéd után sétáltam a fedélzeten. Messze vagyunk Mirnijtől, az állomás nem is látszik, csak a Haswell-szigetet láttam jéghegyek között. Hamar lejöttem, mert fáztam, pedig jól felöltöztem. A vosztokiak viszont félmeztelenül napoztak a fedélzeten, a szerintük jó időben!Sajnos itt a hajórádió még nem mondja be a koordinátákat és az időjárási adatokat, majd ha elindulunk haza, akkor talán. Ebédre: Káposztaleves, főtt krumpli sült hússal, kompót, kenyér, szardínia. Ebéd után pakolásztam, majd megnéztem a mozit. Mozi után a fedélzetre mentem. Jó idő volt, alig fújt a szél, sütött a Nap. Vosztokról megérkezett a második repülő Mirnijbe. Megismerkedtem a vosztoki építőkkel, meghívtak a kabinjukba. Vacsoráig beszélgettünk, ittunk konyakot, kubai fehér rumot. 5-kor vacsora, alatta a MI 2-es helikopterrel a lengyelek áthozták Mirnijből a hajóra a második repülővel érkezett vosztokiakat és még néhány embert Mirnijből. Amint látom még egy-két nap és indulunk haza. Vacsorára: Krumplival töltött barátfüle, sárgaborsó leves kenyérkockával, halkonzerv, kenyér. Utána ismét séta a fedélzeten. Az egyik ismerős, mirniji fiúnál megláttam egy 3M-5A (MTO 500) objektívet! Elkértem tőle,  felcsavartam a Prakticámra és elfényképeztem vele a Nr. 5-ös fekete-fehér film hátralevő kockáit. Fél nyolckor mentem teázni: vajas-dzsemes kenyér, tea. Jól becukroztam a teát, hogy ne érezzem a sót és megittam két pohárral is. Mozi kezdetéig a fedélzeten sétáltam. Mozi alatt a Baskíria távolabb ment az állomástól a nyílt vízre. Gyönyörű naplemente volt. Olajosan sima víz, nagy jéghegyek a kupola előtt, arany-vörös színben játszott az ég és a tenger. A tengeren, a naplementével szemben, viharfelhős, szürke ég. Sajnos kevés diám van és sajnálom elfényképezni ami megmaradt, pedig tudom később még megbánom. A tengerben a hajó mellett egy medúzát láttunk lebegni a vízben.

    Misa felfedezte, hogy a tusolóban egy csapból állandóan folyik tengervíz, így tudtunk mosdani, mosni függetlenül a vízkorlátozástól. Fél egykor feküdtem le aludni.

 Január 21. Vasárnap

    Fél 8-kor ébredtem a jó zenére (Paul McCartney), borotválkoztam, megmosdottam. Misa nyolc óra előtt jött meg, állítólag hat órától reggeliig tornázott a fedélzeten! Futott, ugrókötelezett. 8-kor mentünk reggelizni: padlizsánból készült konzerv, ikra, vaj, húskonzerv, tea.

    Ebédig Tolja Alexandrovnál voltam. A Casiommal segítettem neki a szelet kiszámolni. Közben a Baskíria ismét Mirnij elé ment és a MI'2-es helikopterek szállították tovább az embereket az állomásról a hajóra. (C320, F791, F792). Ebédre: káposztaleves, főtt krumpli sült hússal, kompót. Három óráig a fedélzeten sétáltam, majd megnéztem a mozit. Vacsoráig ismét séta a fedélzeten. 5 órakor megjött az utolsó IL'14-es repülőgép Vosztokról. Lehet, hogy még ma elindulunk haza. Vacsorára: bableves, sült hús kásával, kompót, paradicsomos hal. Vacsora után irány a fedélzet. Teáig sétáltam, néztem a helikoptert, hogyan szállította a lisztet a fedélzetre. Vártuk, mikor jön meg az utolsó csónak. Az utolsó helikopter háromnegyed 10-kor repült vissza az állomásra. A Baskíria rakétákkal és kürtszóval elbúcsúzott az állomástól, az Antarktisztól és elindult haza (F794)! Tolja Alexandrov meghívott a kabinjába. Ott volt Belan, a 'megkerült' orvosunk és Ljuda, aki nálunk takarít. Mokka likőrt és kávét ittunk. 11-ig beszélgettünk, utána lementem a vosztokiakhoz. Énekeltünk, ittunk, kis rakétákat lövöldöztünk. 3-kor jöttem haza aludni.

 Január 22. Hétfő

Déli szélesség

 65° 19'

Levegő (°C):

-

Szél (ball)

2

Légnyomás:  (Hgmm)

 

Keleti hosszúság:

 91° 56'

Víz (°C) :

-

Hullám (ball)

2

 Irány: 326°  Seb: 15 mile/óra

    Fél 10-kor keltem. Ragyogó időben gyorsan haladunk északra. Délelőtt leadtam az útlevelemet Tolja Alexandrovnak. Megkínált kávéval, ez volt a reggelim is egyben. A karrjég övén haladunk. Itt a Szomovnak kellett volna átvezetni a Baskíriát, de a műholdas felvételek alapján egyedül vágtunk neki az útnak, hogy a jégtörő hamarabb indulhasson Russzkaja állomást megnyitni (74° 43' d.sz. 137° 07' ny.h.).

    12-kor ebéd, utána lefeküdtem pihenni. Aludtam fél négyig. A mozit nem néztem meg, mert ismétlés volt. Délben már bemondták a hajónk koordinátáit és az időjárást. A Baskíria, amióta elindult Odesszából 21.390 mérföldet tett meg eddig. A legközelebbi kikötőig, a Kerguelen- szigetekig, még 1175 mérföld van előttünk.

    Elhagytuk a zajló jég övezetét, teljesen nyílt vízen haladunk. Vacsoráig a fedélzeten sétáltam, utána Misával beszélgettem. Vártam a vízcsap kinyitását. 7-kor adtak vizet, háromnegyed 8-ig mostam, tusoltam egyfolytában, teázni sem mentem le. Fürdés után lebélyegeztem a borítékjaimat a Baskíria bélyegzőjével. Misa szerzett prospektust is a hajóról. Nyolckor bemondta a rádió, hogy az órákat hátra kell állítani egy órával. Az eltérés a moszkvai időtől +2 óra. Rögtön utána felhívást adtak ki a kabinablakok lezárására, mert viharzónához közeledünk. Bevettem egy Daedalont, lefeküdtem az ágyba, olvasgattam. Közben beszélgettünk. 9-kor ittunk egy kávét, majd lefeküdtünk aludni.

Január 23. Kedd

    Éjjel többször felébredtem az erős hullámzásra. Bevettem még két Daedalont és aludtam tovább. Reggelire sem mentem le, 11-ig aludtam. Akkor ismét bevettem egy Daedalont és vártam az ebédet.

    12-kor ebédeltem, jóízűt ettem. Bár a hajó erősen dülöngélt, sokan voltunk az ebéden. Bemondta a rádió, hogy a rossz időjárás miatt a fedélzetre menni tilos! Vacsoráig aludtam ismét. Vacsorára: bableves, törött krumpli sült hallal, kenyér, kompót és egy narancs. Teáig ismét feküdtem, aludtam. Jóízűt ettem. Vajas-mézes rozskenyér, citromos tea volt a menü. Utána jöttem haza aludni tovább.

 Január 24. Szerda

Déli szélesség

 57° 06'

Levegő (°C):

+ 2

Szél (ball)

6

Légnyomás:  (Hgmm)

734

Keleti hosszúság:

 79° 43'

Víz (°C) :

+ 3

Hullám (ball)

5

 Irány: 326° Kergulenig 570 mile

    Éjjel még jobban hullámzott a tenger, így bevettem ismét két Daedalont, fejjel a hajó közepe felé feküdtem és aludtam tovább. 11-kor felkeltem, megborotválkoztam.

    12-kor ebéd, utána kávéztunk Misával. Délután újságot olvastam, beszélgettünk. A mozit sem néztem meg, aludtam vacsoráig. 5-kor vacsora. Almát is kaptunk egyet-egyet. Utána rögtön lefeküdtem aludni, mert nagyon háborog a tenger ismét és a gyomrom is érzi. Bele is izzadtam a vacsorába! Tea után ismét alvás, majd a Baskíria tervezett útvonalát tanulmányoztam, számolgattam. Elalvásig az orosz-magyar szótárt olvasgattam.

 Január 25. Csütörtök

Déli szélesség

 52° 24'

Levegő (°C):

+ 3

Szél (ball)

8

Légnyomás:  (Hgmm)

 

Keleti hosszúság:

 77° 04'

Víz (°C) :

+ 5

Hullám (ball)

7

 Kergulenig 310 mile

     Fél nyolckor keltem, 8-kor mentem reggelizni. Utána megismerkedtem a vosztoki aerológussal. Sokáig beszélgettünk a szakmai munkánkról.

    Az időjárás nem javul. A Nap már átsüt a felhőkön, de a szél és a hullámzás erősödött. 11-kor a rádió ismét bemondta, hogy a fedélzetre menni tilos az erős hullámzás miatt! Bevettem két Daedalont és vártam az ebédet. Ebéd után ismét fekvés vízszintes helyzetben.

    Ötkor vacsora. Ma is kaptunk egy almát. Teáig alvás, utána kicsit sétáltam a zárt fedélzeten. Alig lehetett talpon maradni, olyan erős a hullámzás. Elalvásig a távirataimat, leveleimet olvasgattam.

 Január 26. Péntek

Déli szélesség

 49° 12'

Levegő (°C):

+ 5

Szél (ball)

9

Légnyomás:  (Hgmm)

 755

Keleti hosszúság:

 72° 00'

Víz (°C) :

+ 5

Hullám (ball)

7

 

    8-kor keltem. Reggeli helyett nyugodtan mosdottam, borotválkoztam. Az idő továbbra is rossz. Ismét feküdtem vízszintesen. Ebédig alvás.

    Ebéd után nem sokkal már látni lehetett Kerguelen szigetét. Délután megnéztem a mozit. Mire véget ért a film egészen megközelítettük a szigetet. Felöltöztem és felmentem nézni, hogyan horgonyozzák le a Baskíriát egy kis patak torkolatánál (D222, C326).

    5-kor vacsora, majd ismét a fedélzetre mentem. Néztük a szigetet. Szokatlan nézni ezt a sok zöldet a szememnek! A matrózok már a szivattyúkat szerelik fel a kis patak torkolatához. Teáig fent voltam, át is fáztam egy kicsit, mert hideg volt nagyon. Tea után bemondta a rádió, hogy este kinyitják a tust. Előkészítettem a mosnivalókat és vártam a vizet. Nemsokára megnyitották a csapokat. Nagyot tusoltam és mostam. A mozit sem néztem meg, helyette kiültem a társalgóba olvasni. Jól esett a fürdés. Örülök, hogy vége a négynapos hányódásnak a tengeren a viharban. Hogy kibírtam tengeribetegség nélkül az nem csoda, mert megettem egy tucat Daedalont. Testileg és idegileg sem viselt meg a közel egyhetes fekvés és alvás, ez azt jelent, hogy belefáradtam a 'zimovkába' és ideje hazamenni, pihenni.

    11-ig olvastam, majd sétáltam egyet a hajón. A fedélzet tele volt madarakkal, amelyek iderepültek a fényre. Teljesen összetörik magukat, amikor nekirepülnek a lámpáknak és az ablakoknak. Misa három madarat szállásolt el a kajütünkben a szekrény tetején éjjelre!

Január 27. Szombat

Déli szélesség

 49° 30'

Levegő (°C):

 

Szél (ball)

 

Légnyomás:  (Hgmm)

 

Keleti hosszúság:

 70° 00'

Víz (°C) :

 

Hullám (ball)

 

 Kergulen szigetek

    8-kor keltem, mentem reggelizni. 9-től engedtek ki a partra. Vittem a filmfelvevőt és a fényképezőgépet. Sikerült a bóbitás pingvineket megtalálnunk és lefényképezni azokat (D223, D224). 12-kor jöttünk haza ebédelni. Ezalatt elkezdték lebontani a helikopter leszállóhelyét az úszómedence fölül. Egy nehézbúvár közben átvizsgálta a hajó víz alatti részét. (F795).

    Ebéd után ismét kimentünk a partra. Most a patak ellenkező oldalán sétáltunk. Ismét találtunk pingvintelepeket (C342, C346, C347, C354), fókákat (C334, C335, C336, C338, C341). Filmeztem (V17), fényképeztem, amíg el nem fogyott minden filmem, amit magammal vittem. Sajnos spórolnom kell, bár kétszer-háromszor ennyit tudtam volna elfényképezni (F894, F895, F896, F897, F898). 4 órakor jöttünk haza. Fáradtra gyalogoltam magam. Ötkor nem mentem le vacsorázni, helyette megfürödtem, mostam.

    Tolja Alexandrov ma szólt, hogy Odesszából nem kell utaznom Leningrádba, így Moszkván keresztül vonattal simán utazhatok haza! Teára lementem, utána elkértem Jurij Medunyicintől a merülőforralót és főztem magamnak egy kávét. A lábaim szabályosan fájtak a sok gyaloglástól a sziklás terepen.

    A mozit nem néztem meg ma sem. Sétáltam a fedélzeten lefekvés előtt. Nagy tisztaság volt, lemosták a fedélzetet, teljesen eltakarították a deszkákat a fürdőmedencéről. Néhány nap és a melegebb szélességi fokokon már lehet fürdeni (F796, F797, F798, F800).

    Gyönyörű este volt, a Dél keresztjének mind az öt csillaga látszott. A Baskíria teljes sötétben állt a madarak miatt. Beszélgettem a matrózokkal. Elmondták, hogy a terv szerint holnap reggel indulunk tovább.

    Mozi után eljött Jura Medunyicin. Kávéztunk, beszélgettem éjjel kettőig.

Január 28. Vasárnap

    Hétkor ébredtem, hallgattam a rádiót reggeliig. 8-kor reggeli. Reggelire a  menü: főtt virsli makaróni tésztával, vajas kenyér, tea.

    10 órakor indultunk el Kerguelenről. Felhős, szeles idő volt, nem is fényképeztem az indulást. Ebédig a kabinomban beszélgettünk, kávéztunk Arkagyij Csesznakovval.

    Ebéd után lefeküdtem, mert ismét elkezdődött a hullámzás. Bevettem egy Daedalont, hogy amíg megszokom ismét ezt a táncot ne legyen problémám.  Ebédre: káposztaleves, makaróni főtt hússal, kompót. Három órakor felébredtem a nagy hullámzásra. Bevettem még egy Daedalont és fekvés, alvás tovább.

    Vacsorára nem mentem le, feküdtem teáig. Vajas-mézes kenyér és tea volt a menü. 9-ig feküdtem. Mivel aránylag jól bírom a hullámzást, elmentem megnézni a mozit. 'A főcsapás iránya' c. szovjet, háborús filmet vetítették.

    11-kor jöttem haza aludni. Nehezen aludtam el csak sokára, mert kipihent vagyok.

 Január 29. Hétfő

Déli szélesség

 42° 55'

Levegő (°C):

+ 9

Szél (ball)

9

Légnyomás:  (Hgmm)

 

Keleti hosszúság:

 67° 02'

Víz (°C) :

+ 14

Hullám (ball)

2

 339/mile/nap,Odesszáig 6390 mile

    Nyolckor keltem, mentem reggelizni: répakonzerv, tejleves, vajas kenyér gépsonkával, tea. Reggeli után sétáltam a fedélzeten. Csencseltem ebédig. Először a fedélzetmesterrel. Egy antarktiszi jelvényért kaptam egy kb. 10 méter hosszú kapron kötelet, majd az egyik mirnijivel egy NDK antarktiszi jelvényt cseréltem lengyelre.

    Ebédre: zöldborsóleves, krumplipüré hússal, kompót. Ebéd után kimostam a farmernadrágomat. Három órától megnéztem a mozit, a 'Felszabadítás' című szovjet film sokadik része. 5-től fürödtem és mostam. Hat órakor gyűlés volt a zeneszalonban (társalgóban). A kapitány és a hajó vezetősége ismertette az utazással kapcsolatos tudnivalókat. Válaszoltak a fölmerült kérdésekre. A terv szerint február 21-én érünk Odesszába. Port Louisban, Adenben vagy Latakiában és Isztambulban kötünk majd ki. Adent az AANII  javasolja, Latakiát a CsMP (Fekete-tengeri hajózási társaság). Később fog eldőlni, hogy hol kötünk ki néhány napra.

    Fél nyolckor vacsora: halleves, makaróni fasírttal, narancs, kompót. Felcserélték a vacsora és a tea időpontját. Este megnéztem a mozit: 'Felszabadítás" IV. rész. Utána éjfélig beszélgettünk a folyosón.

 Január 30. Kedd

Déli szélesség

 36° 44'

Levegő (°C):

20

Szél (ball)

3

Légnyomás:  (Hgmm)

 

Keleti hosszúság:

 64° 01'

Víz (°C) :

21

Hullám (ball)

2

16,5 mile/óra,  Irány: 340 °

    8-kor ébredtem, a rádió éppen az időjárást mondta be: A levegő hőmérséklete +19 °C, a vízé +20 °C. Kezdődik a nyár! Reggelinél kinyitották az elsötétítő ablakokat. Egészen megváltozott a hangulat. Délelőtt már sokan napoztak a fedélzeten fürdőruhában. Ebéd előtt Tolja Alexandrovnál kávéztunk, beszélgettünk. Eleinte vidáman, később 'elfajult' a beszélgetés (Alla Pugacsova). Szerintük műveletlen, soviniszta felfogású vagyok! 12-kor ebéd. Az idő elromlott, csöpög az eső. Délután balesetvédelmi oktatás volt, filmvetítéssel egybekötve. Utána lefeküdtem aludni. Hétkor keltem fel.

    Kiültem beszélgetni a fedélzetre. Vacsorára sem mentem le. Erős meleg szél fúj. 9-ig voltam a fedélzeten. A Baskíria erősen dülöngél, nincs hullámölője, mint az Esztóniának. A rádió bemondta, hogy az Esztónia kifutott Leningrádból!

Január 31. Szerda

Déli szélesség

 30° 51'

Levegő (°C):

25

Szél (ball)

5

Vizfogyasztás:

 46 tonna/nap

Keleti hosszúság:

 61° 17'

Víz (°C) :

26

Hullám (ball)

3

Odesszától:  23906 mile

    7-kor ébredtem, 8-kor reggeli: tejleves, vajas kenyér, tea. 10-ig a fedélzeten napoztam, társasjátékoztam. A matrózok festik a korlátokat, javítják a csempét a medencében. Az ebédet a kabinomban vártam meg, nem akartam az első napon leégni napozás közben.

    12-kor ebéd: rizsleves, törött krumpli marhanyelvvel, kvasz. Délután aludtam a kabinomban, majd amikor megnyitották a vizet tusoltam, mostam. Ötkor uzsonna: vajas-mézes kenyér, tea. Utána lejöttem a kabinomba, mert a fedélzeten nagyon meleg van, napozni meg mára elegem van. Így is érzem, leégett egy kicsit a hátam. Be is kentem Florena krémmel.

    Este elkértem Jurij Medunyicintől a rádióját, egy VEF 206-ost és kiültem a fedélzetre rádiózni. Sikerült jó zenét fognom (Pussycat, Hey Joe). Bejött 'Amerika hangja' oroszul, a BBC oroszul. Este 9-ig rádióztam a fedélzeten. A hajórádiónk bemondta, hogy az órákat vissza kell állítani egy órával. Így az eltérés a moszkvai időtől csak egy óra. Az én órám még mindig a moszkvai időt mutatja! (Ebben dolgoztunk Malagyozsnaján). Fél tízkor jöttem le aludni, a mozit sem néztem meg.