Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

Szeptember 1. Péntek

986

- 21,5

160

12-kor keltem. Ma először kellett ollóval megigazítanom kéthetes bajuszomat, mert már belelógott a számba. Egyedül siettem ebédelni a konyhára. Itt még nagy rendetlenség volt, de már főztek és fűtöttek.

Felszállás után elmentem ismét sétálni. Megnéztem merre jártam tegnap a sötétben. Tovább sétáltam le a befagyott tengerig. A parton leültem és néztem a tájat. A Nap körül szivárvány volt látható! Utána lementem a tenger jegére. A barriert egy kb. 50 cm-es repedés választotta el a parttól, ahonnan recsegő hangok törtek elő. Ezt átlépve a lejtős havon lesétáltam a tenger jegére. Ott hanyattfeküdtem a jégen és néztem a felhőket. Megkóstoltam a jeget, sós volt! Hazafelé kicsit erősödött a szél, de kontaklencsében voltam és vittem a pleximet, így simán jöttem haza. Elmentem megnézni a hőmérőt: -21 °C volt. Kb. egy óra negyvenöt percet sétáltam.

Vacsoráig lefektettük Szása szobájában az új linóleumot. Vacsora után mozi. Két filmet is adtak, mindkettő nagy tetszést aratott, biztosan a néhány napos szünet miatt. Éjfélig társasjátékoztam. Hazajövet gyenge sarki fény volt. Egyenesen mentem bekapcsolni a termosztátot. Felszállásig otthon készültem a fürdőbe. Felhúztam a tiszta ágyneműt, bekészítettem a szennyest és a tiszta ruhákat, közben rádióztam.

Nehéz felszállásunk volt. Először a telep volt rossz, majd kétszer kommutátort kellett cserélni. Töltésnél lyukat találtam a ballonon, elkötése közben elpukkant. Felszállás közben az automata távolságmérő többször elvesztette a szondajelet. Felszállás alatt ballont kellett melegítenem a termosztátban holnapra. Végül 24 km lett a magasság, fél ötkor mentünk a fürdőbe.

A szauna 110 °C fok volt, 2x8 percig voltam bent (29). Ma is volt tengervíz, azzal mostam, mosdottam, ittam is belőle.  Háromnegyed 7-kor jöttem haza aludni. Már egészen világos volt az utcán, de én kivágtam egy sötétítőt farostlemezből az ablakomra, azt fölraktam, és sötétben feküdtem le aludni.

Szeptember 2. Szombat

984

- 19,1

135

Fél 12-kor keltem. Siettem a töltőhelyiségbe és hidrogént fejlesztettem még ebéd előtt. Ebéd után felszállás, 18 km, majd ismét hidrogénfejlesztés. Fél hatra lettem kész mindennel. Jöttem haza szelet számolni, mert Tolja Alexandrov ismét adott néhány hónapi adatot, hogy a közepes szélsebességet számoljam ki neki. Vacsoráig dolgoztam.

Utána mozi. A "Bűn és bűnhődés"-t adták, kiváló szereplőkkel, két részben. 12-kor jöttem haza. Nagyon kevesen voltunk a moziban és nagyon hideg volt a teremben.

Itthon Szásáék felragasztották a műanyagpadlót. Szereztek szeszt, közben azt itták + az acetonos ragasztó = tiszta részegnek látszottak, pedig tudom, keveset ittak. Nekem is hagytak egy pohárral, amit gyorsan megittam. Hazafelé gyenge sarki fény volt. Itthon megkértem Tolja Makovot főzzön egy teát, mert átfáztam nagyon az étkezdében. Tea helyett kakaót kaptam! Éjfél után kettőig beszélgettünk, fecsegtünk.

Szeptember 3. Vasárnap

975

- 20,3

135

Egykor keltünk, mentünk ebédelni. Ebéd után felmentem a rakétásokhoz és az esztergapadon készítettünk Zsenya Kiszeljovval egy plexi kört SzAE emblémához. Utána megnéztem, hogyan szereli a magnetofont. Fél hatkor jöttem haza. Szása és Kolja a műanyagpadlót javítgatták, mert hullámosra sikerült.

Vacsora előtt ittunk egy kis szeszt étvágygerjesztőnek. Utána mozi. Két filmet adtak ma is. Az első egy sportfilm Olga Korbutról, kiváló, lassított fölvételekkel. 11-kor jöttünk haza.

Én rádióztam, közben SzAE emblémákat készítettem. (Moszkva: Válaszolunk hallgatóinknak. Utána RSA (Radio South Afrika): régi jó számok. Beatles (Z07), Trini Lopez, July Driscoll, Shadows (Z10). Háromnegyed egytől London: Elvis Presley műsor magyarul!). A híreket csak félig hallgattam meg, mert nagyon fáradt voltam és kikapcsoltam a rádiót. Aludni azonban nem tudtam. Később megpróbáltam a Szülőföldemet megfogni, de nem sikerült magyar nyelven. Spanyolul viszont hallottam!

Szeptember 4. Hétfő

981

- 23,7

160

Fél egykor keltem, mentünk ebédelni. Finom ebéd volt: sárgaborsó leves kenyérkockával, rántott szelet (nagy, de vékony!) zöldborsóval és törött krumplival, almakompót.

Ebéd után siettünk haza és befejeztük Szása szobáját. Hat órára jött a bizottság. Andrejev a mechanikusok vezetője, Golubjev a főorvos stb. Megnézték a fölújított szobát, összeírták a következő szobában elvégzendő munkákat. Vodka is volt, azután mentünk vacsorázni. Vacsora után két film volt ma is. A második magyar! Az "Egy ember, aki nincs" c. krimi, Gábor Miklóssal a főszerepben. Utána egy életre való "fűzgét" kaptam. Kezdve az ilyen magyar filmektől az Ikarusz autóig bezárólag! Fél 12-kor jöttünk haza.

Felszállásig rádióztam volna, de Vityáék szereztek fél üveg tiszta szeszt. Felvizeztük, ötösben beültünk Szása "új" szobájában a földre és felszállásig ittunk, beszélgettünk . 12-től fél 2-ig "berendeztük" Szása szobáját. Tologattuk a szekrényt és a díványt egyik sarokból a másikba fölszállásig. Kolja készített néhány fotót a szobaavatóról (F283, F285).

A fölszállás simán lement, 4-kor kerültem ágyba. A homlokomon ismét hámlik a fagyott bőr!

Szeptember 5. Kedd

960

- 13,1

090

12-kor keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot. Egykor mentünk ebédelni, utána felszállás, 25 km. Alatta készítettem egy mágneses "Esztónia" modellt az étkezdébe, ahol majd a térképen követhetjük a hajóink útját. 4-kor jöttem haza. Itthon Vitya is elkezdte bontani a szobáját.

Délután elmentünk a konyhára. Felvettük az aerológusok ellátmányát. Teafű, tejkonzerv, sajt, kolbász, konzervek, befőttek stb. Vacsora után ismét két film volt, utána éjfélig társasjátékoztam.

Hazafelé közepes hóesésben, gyenge 10 méteres szélben, egyedül jöttem. Rögtön elmentem bekapcsolni a termosztátot. Felszállásig rádióztam. Moszkva: A külföldi űrhajósok felkészítése. Közben megcsináltam Tolja Alexandrovnak a szélirány-szélsebesség kiszámítását. A felszállás sima 24 km lett, negyed ötkor kerültem ágyba.

Szeptember 6. Szerda

983

- 14,3

110

Háromnegyed 12-kor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot. Utána az aerológiába mentem. Ittam egy csésze feketekávét cikóriából, majd TEMP-eket írtam ki ebédig. Ebéd után fölszállás, 30 km. Utána hidrogént fejlesztettem. Amíg a reakció tartott elmentem a meteorosokhoz, kiírtam az augusztusi adatokat. 5-re lettem kész "Mása" tisztításával.

Eljött Ljosa Momanyenko széladatokért. Vacsoráig beszélgettünk. Vacsora után mozi.  Ma is két filmet adtak. 12-ig társasjátékoztunk Szásával a film után. Erős, 20-25 méteres szélben, nagy hófúvásban jöttünk haza. Itthon Vitya azzal fogadott, hogy ki kell pakolni a szobámat, mert jönnek felújítani. A technikai brigádtól szakemberek jönnek segíteni a renoválásban. Felszállásig mindent kipakoltunk, utána beszélgettünk.

Ma NGI (Nemzetközi Geofizikai Időszak) volt, négy felszállást kellett csinálnunk. Mivel Szása és én voltunk szolgálatban, a két hatórás felszállást Vitya és Tolja csinálták. Hogy Kolja is pihenjen a reggeli felszálláshoz eljött Petya a rakétásoktól. Simán lement mind a négy felszállás. Negyed hatkor hallottuk a rakéta indítását. Ott is minden rendben volt. Nehezen tudtunk elaludni, mert a házunk "táncolt" az erős szélben. Az ágyam úgy mozgott alattam, hogy majdnem tengeri betegséget kaptam! 00 órakor: -18,7 °C, 26 m/s átlagos szél!

Szeptember 7. Csütörtök

- 16,9

160

Negyed tízkor ébredtem nagy kopácsolásra. Vologya Bukovszkij az asztalos és Tyimofejevics Ledovszkij szerelő már dolgoztak Vitya szobájában. Átmentem az aerológiába, reggeliztem, majd bekötöttem az augusztusi táblázatokat keménypapír borítóval. Délre lettem kész, mentünk ebédelni.

A szél már 20 méteresre csökkent, minden friss havat elfújt, sütött a Nap, nagy volt a látótávolság. Furcsa volt nézni az embereket, ahogy imbolyogtak fényes nappal az utcán. Felszállásra vittem a filmfelvevőt és felvettem a szondaelengedést a 16 méteres szélben. (V09)Vacsoráig az aerológiában beszélgettünk, utána nem vártam meg a mozit. Társasjátékoztam,  majd  10-kor  hazajöttem. Varrtam, rádióztam, korán lefeküdtem, mert holnap ügyeletes leszek a konyhán. Ismét a DESz-ről lesz két fiú velem, és tegnap megpucolták a krumplit, így ma nekem nem kellett semmit előkészíteni.

A rádióban Moszkva: Az űrhajósok kiképzése. A keddi műsort ismételték meg. Éjfélkor oltottam villanyt. Bellingshausen -5 °C, Novolazarevszkaja -15 °C, Leningradszkaja -20 °C, Mirnij -15 °C, Vosztok -72 °C, Malagyozsnaja -17 °C.

Szeptember 8. Péntek

974

- 11,3

090

Háromnegyed 7-kor keltem. Erős hófúvásban mentem a konyhára, -10 °C, 16 m/sec. A szakácsok is részt vettek a mechanikusoknál a tegnapi születésnapon, így késett a reggeli 20 percet. Gyorsan tojásrántottát csináltak, omlettet, kolbászt adtak + tea, kávé, vaj, kenyér. A 360 tojásból kb. 60% volt jó és 40% romlott! Reggeli után először hagymát, majd krumplit pucoltam. 11-kor értem haza, lefeküdtem aludni.

12-kor keltem, mentem a konyhára. Ebédre: gombaleves, rizses hús zöldborsóval és kiszel (savanyú, lisztes gyümölcskocsonya, nagyon finom) volt. Háromnegyed háromra értem haza, lefeküdtem aludni. Hatkor mentem a vacsorára: húsos makaróni, omlett, rizses hús, tea, vaj, keksz volt a menü. Utána megnéztem a filmet (Effi Briest, NDK), majd fél 12-ig társasjátékoztunk.

Itthon felszállás előtt lebontottam a linóleumburkolatot a szobám faláról. Utána rádióztam.

A felszállást megismételtük, mert 12 km magasan "úszott" a ballon. A második 20 km lett, 5-kor mentünk a fürdőbe. A szauna 116 °C, volt 8+6+4 percig voltam bent. (28). 7-kor jöttem haza aludni.

Szeptember 9. Szombat

990

- 15,9

090

Egykor keltünk, erős hófúvásban mentünk ebédelni. A tegnapi ismétlés miatt Tolja délelőtt fejlesztett hidrogént. A felszállás 28 km lett, 4-kor fejeztük be az anyag leadását. Vacsoráig otthon bontottam a szobám faláról a burkolatot és a vezetékeket. Vitya szobáját az asztalosok ma befejezték, holnap cserélik az enyémben a farostlemez borítást.

Vacsora után társasjátékoztam, a filmet sem néztem meg, 9-kor jöttem haza. Beültem a teljesen üres szobámban a földre naplót írni. A felszállás 20 km lett. Nem jöttem haza, hanem az aerológiában feküdtem le aludni a díványra.

Szeptember 10. Vasárnap

982

- 21,5

135

Fél 12-kor keltem, aránylag jót aludtam. Erős hófúvásban mentem bekapcsolni a termosztátot. Ebédre együtt mentünk, utána felszállás, 26 km lett. A ferde távolságot egyszer elvesztette az automatika és az EVM leállította a programot és csak 19 km lett a magasság. Vityának majd újra kell kiértékelnie a felszállást. Szondaelengedés után hidrogént fejlesztettem, majd feltakarítottam a pavilonban (F217).

Négykor mentem haza. Otthon várt az ellátmány: két doboz sör, két ananászkonzerv, öt csokoládé (orosz "Arany Horgony" 100 gramm). Rögtön megettem egy csokoládét, megittam egy sört és mentem "Másához". Fél hatra lettem kész mindennel.

Pont ötkor jött meg Kolja és nagy örömmel újságolta, hogy ma végre sikerült telefonon beszélnie a feleségével Gorkijban.  Vacsora  előtt  eljött  Tolja  Alexandrov,  hozott  egy  kis tiszta szeszt. Ma van a "tankisták" (harckocsizók) napja, mondta, és erre ittunk. Ezért nem dolgozott a technikai brigád ma, mert nagyrészük harckocsizó volt katona korában.

Vacsorára sült csirke rizzsel, sütemény, kompót, tea, vaj, kenyér. Utána mozi. A "Szerelmem Moszkva" c. szovjet-japán film volt. 12-ig társasjátékoztam, egyedül jöttem haza a 15-20 méteres erős hófúvásban. Beállítottam egy kempingágyat az üres szobámba és ott aludtam.

Szeptember 11. Hétfő

971

- 16,9

150

Fél egykor keltünk, mentünk ebédelni. Ebéd után elmentem Valerijhez megnézni a fényképezőgépemet. Működik már, csak az időt kell beállítania pontosan. Utána az aerológiába mentem, kiírtam néhány TEMP-et. Vacsoráig a 20. SzAE beszámolójából olvastam az aerológusokra vonatkozó részeket. Kiírtam néhány adatukat. Vitya is ebben az expedícióban telelt először, itt Malagyozsnaján. Vacsora előtt elmentem a meteorba, kiírtam az 1978. januári és februári adatokat.

Együtt mentünk vacsorázni. Utána két filmet is adtak. 11-kor jöttünk haza. Gyönyörű idő volt, az utcán sok sétáló emberrel találkoztunk. Felhőtlen ég, erősen világító Hold, erős, színes sarki fény volt.  Még hullócsillagot is láttunk! Elmentem megnézni a hőmérőt: -26 °C volt. Itthon bekentem glicerinnel a bőrdzsekimet, mivel jön a tavasz, már kímélhetem, és nemsokára elővehetem a fekete posztókabátomat. Felszereltem a rádiómat, aránylag jó volt a terjedés az erős sarki fény ellenére. Magyar adást nem sikerült fognom. Bellingshausen -2°C, Mirnij -12 °C, Novolazarevszkaja -13 °C, Leningradszkaja -25 °C, Vosztok -71 °C, Amundsen-Scott -53 °C, Malagyozsnaja -19 °C (este 19 órakor, de 24 órakor már -28, 3 °C volt!)

Szeptember 12. Kedd

985

- 24,1

000

12-kor keltünk. A jó idő tovább tartott. Szélcsend, felhőtlen ég, a Nap már olyan melegen süt, hogy elpárologtatta a havat az ablaküvegeim közül és kilátok az utcára! Ebéd előtt ismét kipakoltam a szobámból a kempingágyat és a rádiót, hogy a szerelők ebéd után tudjanak dolgozni.

Ebéd után elmentem a garázsba. Megbeszéltem Ljosa Petrovval, hogy csinálok egy útjelző táblát Budapestre, és megkértem segítsen kivágni vaslemezből a nyilat. Utána elővettem a filmfelvevőt és elfényképeztem a 7. sz. AGFA második felét +1 DIN-nel a szondaelengedésről. Ebédnél hosszú táviratot kaptam otthonról. Vacsoráig egy kis éjjeliszekrényt csináltam, hogy a rádiót az ágyam mellé tudjam állítani.

Vacsora után megnéztük a mozit (diákkori szerelmesek több mint 15 év után találkoznak egy napra és beteljesedik szerelmük).Utána siettünk haza és felragasztottuk a szobám falára a tapétát, acetonos ragasztóval. Csak szürke papír, amit még be kell festeni. Pont készen lettünk ezzel a munkával a felszállás kezdetére. (Ebédnél feladtam Editnek egy névnapi üdvözlő táviratot.).

A felszállás 27 km lett, 4-re ágyban voltam. Szása szobájában aludtam, hogy ne kelljen az acetonos levegőt beszívnom. Tapétázás közben megittuk négyen a két konzervsörömet!

Szeptember 13. Szerda

986

- 20,7

135

12-kor keltem, mentünk ebédelni. Utána felszállás 20 km lett. Alatta megjavítottam a hőmérőház ajtaját és a preparáló ajtaján kicseréltem a riglit. Gyönyörű időben dolgoztam. Szélcsend, erős napsütés, -21 °C.

Vacsoráig kitakarítottam a szobámat és ismét beállítottam a kempingágyat aludni. Ebédnél Valerij ideadta a Prakticát. Egészen jó lett. Fizetségül színes diafilmet kért. Vittem neki két tekercset.

Vacsora után nyílt pártgyűlés volt. Összefoglaló az expedíció féléves munkájáról kulturális és politikai vonalon. Utána mozi, majd társasjáték, fél 12-kor jöttünk haza. Elmentem bekapcsolni a termosztátot, majd éjfélig rádióztam. Közben megettem a második tábla csokoládémat. Ma is NGI (Nemzetközi Geofizikai Időszak) volt, így négy szondát engedtünk el. Szása és Vitya dolgozott reggel és este hatkor. A felszállás gyenge 15 km lett. negyed 4-kor végeztünk, de fél 5-ig az aerológiában barkácsoltunk. Én az éjjeliszekrényemre csináltam fogantyút, Szása a villanyborotváját szerelte.

Szeptember 14. Csütörtök

950

- 8,5

090

12-kor keltem, erős hófúvásban mentem bekapcsolni a termosztátot. Látás 200 m, szél 20 m/s, hőmérséklet -10 °C. Együtt mentünk ebédelni, utána felszállás. Szása engedte el a szondámat. A léggömb elment, de a szonda összetört, így ismételnünk kellett. A rádió figyelmeztetett az idő romlására: a látástávolság <50 m, a szél 28 m/s, a hőmérséklet -8 °C! A második szondát az utolsó preparált léggömbbel és a legeslegutolsó csepp hidrogénnel én dobtam el, mert Szása nem vállalkozott rá. Mondta, én vagyok a szolgálatos, ő csak a váltás. Sikerült kifognom egy gyengébb, 20-22 m-es szelet és sikeresen engedtem el a szondát. 28 km lett, utána hidrogént fejlesztettem. Míg a reakció tartott elkészítettem néhány szélinterpolálást. Éppen mentem kitisztítani "Mását", amikor kiadták az egyes számú viharrendelkezést: a látótávolság kisebb, mint 50 m, a szél keleti 24-30 m/sec, a hőmérséklet -9 °C, a házakból egyedül kimenni tilos, a 29-, 32-, 33-, 39-, 48- és 49-es épületekben különleges rendelkezés lép életbe! Én persze egyedül botorkáltam a pavilonba, utána haza a 20-as épületbe!Éppen létszámellenőrzést tartottak. Telefonon minden házból jelenteni kellett a házparancsnokoknak, hogy ki hol tartózkodik. Belan az orvosunk nem jelentkezett egyedül!   Vacsoránál gyülekezett a "különleges csoport". Ebben volt Szása is. Kötéllel összekötötték egymást a derekuknál, felszerelkeztek rakétapisztolyokkal és Belan keresésére indultak. Néha visszajöttek pihenni. Szörnyen néztek ki összefagyva, lehangolva. A látástávolság gyakorlatilag nulla volt, csak botorkáltak a "purgában" (hóviharban) és rakétákat lövöldöztek föl jelzésnek.

A fölszállást Vityával csináltuk meg. Szása 3 órakor jött meg az eredménytelen keresésből egy rakétapisztollyal, amellyel jelzést kellett adnunk félóránként. Koljával kivilágosodásig nardüt játszottunk és félóránként föllőttünk egy-egy rakétát. A többiek aludtak, én 6-kor feküdtem le.

Szeptember 15. Péntek

961

- 13,3

090

Háromnegyed 7-kor Kolja keltett, hogy 7-kor reggeli után megyünk keresni Belant, öltözzek föl jó melegen. Fölvettem a viharöltönyömet. Ez könnyű, de jól zár. Mentünk gyülekezni. Először átfésültük az állomás területét. Mi aerológusok a szivattyúháztól a tengeren lévő futballpályáig eső részen haladtunk.   Semmit sem találtunk.   Második hullámban ismét a szivattyúháztól indultunk, de most jobbra, fel a repülőtérre. A látás kb. 150 m volt, de egyre romlott. Most sem találtunk semmit. 12-kor megebédeltünk.

Szedov az állomás térképén (T3) egymás után jelölte be a már átfésült területeket. Az emberek ülve, az ablaknál állva elaludtak, míg az újabb eligazítást hallgatták. Én is fáradt voltam. Három éjjel voltam fenn egymás után. Kezem, lábam már fájt a sok eleséstől. Mindig beleütöttem magam valamibe. A lábaim elzsibbadtak a sok gyaloglástól. Ebéd után a barriert fésültük át, a futballpályától a kikötőig. Itt találkoztunk a geofizikusokkal, akik a repedéseket vizsgálták át. Kötélen leereszkedtek minden lyukba, ahol lehetséges volt. A vélemények megoszlottak. Egyesek szerint Belan néhány óra alatt megfagyott, mások szerint 2-3 napot is kibírhat. A GTT -k és a "Leopárd" (F207, D144) a kupolát és a jéghegyeket vizsgálták át. Délután kettőkor jött értünk egy vezgyehód, hogy megtalálták az orvost, mehetünk haza! A tenger jegén gyalogolt befelé egy sziget felé! Az arca megfagyott, a keze eltört. Szedov szerint csoda, hogy életben megtaláltuk. Ezt annak köszönheti, hogy egész nap és éjjel megállás nélkül gyalogolt.  Hogy hol azt nem lehet tudni, de valószínűleg a kupolán össze-vissza. Az idő is megjavult szerencséjére, a hőmérséklet csak -10 °C körül volt, a szél reggelre 15 m-re csökkent. Délutánra még jobban gyengült a szél, a hófúvás megszűnt és a Nap átvilágított a felhőkön. Ismét Jura Príma találta meg az eltűntet, mint a rádióst! (F210).

Háromra értem haza, stoppoltam, készültem a fürdőbe, utána lefeküdtem aludni vacsoráig. Hatkor Szása költött bennünket egy üveg vodkával. Megittuk és mentünk vacsorázni. Utána mozi, társasjáték, majd megbeszéltük Belan megkerülését. 11-kor jöttünk haza. Rádióztam, közben megettem a harmadik tábla csokoládét és egy ananászkonzervet. 12-től 3-ig aludtam, utána rádiót hallgattam ismét és vártam a fiúkat, hogy menjünk a fürdőbe. Négy órakor mentünk el otthonról, a "Pentagon"-ban (parancsnoki épület) szólt a zene. A vezetők ünnepeltek!A szauna 116 °C volt, 7+5 percig voltam bent (22). Csak kóvályogtunk mind a négyen a fáradtságtól. Gyorsan mosdottunk és mostunk. Már világosban, 6-kor értünk haza.

Szeptember 16. Szombat

- 17,5

135

Fél kettőkor keltem, egyedül mentem ebédelni. Utána elmentem a meteorba vegyszert kimérni, hogy a filmjeimet holnap előhívhassam. Megírtam haza egy táviratot is.

Vacsoráig otthon új szigeteléseket raktam az ablaküvegeim közé. Vacsora előtt az EVM-nél átjátszottam latin betűsre a táviratomat és az étkezdében fel is adtam.

Vacsora után mozi. Két filmet is adtak, mindkettőt már láttam itt egyszer. A film előtt Szedov rövid beszédet mondott a tegnapi és tegnapelőtti eseményekről. Dicsérte a kollektívát, megköszönte az emberfeletti segítségnyújtásunkat.

Felszállásig rádióztam. RSA: Animals, Shadows (Z06, Z10), Duane Eddy, Bill Halley, Beatles, Bob Dylan, Elvis Presley, Jimmy Hendrix, Santana, Eric Clapton stb. Közben lefestettem az éjjeliszekrényemet. A felszállás simán lement, alatta kiszámoltam két szelet és kiírtam néhány TEMP-et. Háromnegyed 4-kor kerültem ágyba. Sikerült megfognom a Szülőföldemet. Éppen Zalatnay énekelte, hogy "Hol jár az eszem?"! Utána Strauss zene és műsorzárás.

Szeptember 17. Vasárnap

- 17,1

110

Egykor keltem, Vityával mentünk ebédelni. Kolja és Szása lementek focizni a jégre. Ebéd után fölszállás. Az első ballonunk 11 km-en elpukkant, ezért ismételtünk. Nem sikerült ez sem jobban, mert csak 12 km lett. Újabb ismétlésre nem volt idő. Vacsoráig segítettem a villanyszerelőknek a szobámban felszerelni az új vezetékeket. Nem lett kész a munka, így áram nélkül maradtam.

Vacsorára ismét sült csirke, ismét eltelt egy hét. Utána politikai tájékoztató, mozi, társasjáték. 11-kor jöttem haza. Átmentem az aerológiába. Petya már ott volt, ma ő dolgozik Kolja helyett.

Mirnij -13 °C, Bellingshausen -4 °C, Novolazarevszkaja -16 °C, Leningradszkaja -22 °C, Vosztok -72 °C, Malagyozsnaja -17 °C.

Éjjel ragyogó időben engedtük el a szondát. Szélcsend, telihold, felhőtlen ég, -21 °C, erős sarki fény. Az erkélyről Szásával sokáig néztük a befagyott tengert, az eget. Már több ismerős csillag van: a Dél keresztje, a Szíriusz, a "három egy sorban" (Orion?), a "színváltós". A felszállás 20 km lett, háromnegyed 4-kor kerültem ágyba.

Szeptember 18. Hétfő

- 20,1

090

11-kor keltem. Elfényképeztem egy fél tekercs fekete-fehér filmet a Prakticával, hogy ellenőrizzem jó lett-e. Csináltam képeket vakuval, műfénynél, napfénynél.

Ebéd után felszállás, 32 km lett. Mivel Tolja Makov reggel készített már hidrogént, nekem nem kellett. 5-kor jöttem haza. A villanyszerelők befejezték a munkát a szobámban. Én folytattam a szegőlécek fölszerelését.

Vacsoráig dolgoztam, utána mozi. Tízkor jöttünk haza. Koljával átmentünk az aerológiába, előhívtuk a filmjeinket. Jól sikerült mind! Reggel négyig dolgoztam. Éppen a felszállás végére lettem kész, együtt jöttünk haza.

Szeptember 19. Kedd

- 17,3

090

Fél egykor keltem, mentünk ebédelni. Ebéd után elmentem a garázsba és Ljosa Petrovval elkészítettük az útjelző nyilat. Vaslemezből kivágtuk és bilincset hegesztettünk rá.

Négyre lettünk készen, hazamentem az aerológiába. A fiúk egy üveg vodkával vártak, hogy ma ünnep van: pontosan fél éve érkeztünk Malagyozsnajára. Vacsoráig ittunk, beszélgettünk.

Vacsora után mozi, tízkor jöttünk haza. Leszigeteltem új gumival az ablaküvegemet és átfestettem a szegőléceket. Utána rádióztam elalvásig.

Szeptember 20. Szerda

969

- 14,4

090

Fél egykor keltünk, gyenge hóesésben mentünk ebédelni. Ebéd után siettem haza és lefestettem a szobámban a tapétát rózsaszínűre. Ötre lettem kész. Átmentem az aerológiába kiszámítani a Budapest - Malagyozsnaja távolságot. 12983 km lett (ha a Föld gömb alakú és az Egyenlítő 40. 000 km). Sablont is készítettem az adatok fölfestéséhez a nyílra.

Vacsoráig TEMP-eket írtam ki, utána mozi. Nagy ovációt váltott ki a vacsoránál Zsenya Belan megjelenése. A keze gipszben, orra sebes, arca sötét fagyási foltokkal tarkított, de életvidám ismét. Mozi után 11-ig társasjátékoztam, majd fölszállásig rádióztam. A fölszállás 15 km lett, fél négykor kerültem ágyba. Sikerült ismét megfognom a Szülőföldemet: Vas István Zoltán közvetített meccset.

Szeptember 21. Csütörtök

965

- 9,5

090

Fél egykor keltünk, mentünk ebédelni. Utána felszállás. Én készítettem elő a fölszállást, mert Tolja telefonbeszélgetésre ment Leningráddal. A fölszállás 28 km lett. Utána vegyszert készítettünk Koljával fotópapírnak. Ötkor mentem haza. Lefestettem az útjelző nyilat kékre másodszor. Kivágtam a felirat betűit a keménypapír sablonból.

Vacsora, utána mozi. A "Boszorkány" c. francia film 1958, Marina Vladyval. Tízkor jöttünk haza. Felszállásig társasjátékoztunk, majd rádióztam. A felszállás 22 km lett, 4-kor feküdtem le.

Szeptember 22. Péntek

982

- 7,7

070

12-kor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot. -7 °C volt, gyönyörű napsütés, gyenge szél. A felszállás 28 km lett, alatta hidrogént fejlesztettem. Fél hatkor jöttem haza.

Ma is adtak ellátmányt: egy zacskó diót és egy zacskó csokoládés nápolyit. Vacsoráig befestettem a szobámat harmadszor, így a munka nagyja készen van.

Vacsora után mozi, társasjáték. Fél 11-kor jöttem haza. Meghallgattam a Rádiógazétát. A szinoptikusokról volt műsor. Közben szereltem az ajtópántot. A többiek Vitya szobájában dolgoztak. Ott is teljes gőzzel folyik a fölújítás.

A felszállás alatt rádióztam, készültem a fürdőbe. 4-kor jött Vitya, hogy menjünk ketten, mert Szásáék ismételnek. A szauna 112 °C volt, 8+4 percig voltam bent (09). Hatkor jöttem haza erős hóesésben, már teljesen világosban.

Szeptember 23. Szombat

988

- 13,5

070

Egykor keltem, mentünk ebédelni. Ebéd után az aerológiába mentem fotózni. Arkagyij Szosnyikov, a rakétások vezetője meghívott estére a születésnapját megünnepelni és néhány képet nagyítottam neki ajándékba. Hat órára lettem készen, hétre mentünk a hegyre. (F547, F548, F552, F553, F568, F569).

Ott tudtam csak meg, hogy ma kettős ünnep van, Vagyim Szolovjevnek a raktárosunknak is ma van a születésnapja. Sajnos hamarabb ezt nem tudtam és nem csináltam másik magyar SzAE emblémát ajándékba. Vodkát, vörösbort, tiszta szeszt szörppel és eukaliptuszlevélre öntött tiszta szeszt ittam. 11-kor jöttem haza "taxival", egy GTT-vel. Szása és Vitya még ott maradtak. Elfényképeztem egy tekercs filmet vakuval.

Szeptember 24. Vasárnap

969

- 4,5

090

12-kor keltem, másnaposan. Nem vagyok "edzésben", gyenge vagyok, sokat fogytam, az erőnlétem sem a régi. Koljával ketten mentünk ebédelni, Szásáéknak nem volt erejük még felkelni sem! A rádióban éppen kiadták az egyes számú viharrendelkezést: a látás kisebb, mint 10 méter, a szél 23 m/s, a hőmérséklet -5 °C.

Ebéd után az aerológiába mentem. Asztali lámpát készítettem magamnak az új éjjeliszekrényemre. Később Vitya telefonált, hogy sürgősen menjek haza, "rá kell fejelni" a tegnapi ünnepségre. Siettem haza. Tiszta szesz volt vízzel, dió, csokoládé. Társasjátékoztunk vacsoráig. Vitya hallgatta kazettás magnón a hozzátartozói üzenetét, nem jött vacsorázni. Így Koljával ketten támogattuk Szását az ebédlőig vezető úton. Külön élmény volt nézni, ahogy Szása a szokásos vasárnapi sült csirkét "ette".

Megnéztük a mozit, utána együtt jöttünk haza a 25 méteres szélben, erős hófúvásban. Itthon Adamo műsort adtak a rádióban (Z05), azt hallgattam 12-ig, akkor elmentem bekapcsolni a termosztátot. Erős hófúvásban, 25 m-es szélben sikerült elsőre elengednem a szondát, 15 km lett. Négykor kerültem ágyba.

Szeptember 25. Hétfő

- 6,7

090

12-kor keltem, egyedül botorkáltam ebédelni a néhol combig érő hóban. Utána felszállás. Sikerült ismét elsőre az elbocsátás a 20 m-es szélben, de a szonda nem adott távolsági jeleket, így ismételnünk kellett. A másodikat is első sikerült elengednem, 12 km lett.

Vacsoráig befejeztem az íróasztallámpámat, már csak festeni kell. Közben ismét kiadták a viharrendelkezést a rossz látás és az erős szél miatt. Egyedül mentem vacsorázni, utána mozi, társasjáték, fél 11-ig.

Felszállásig az útjelző nyílra festetten fel a feliratot: "BUDAPEST 12983 km". Éjfélkor elmentem bekapcsolni a termosztátot. A szél 10 méteresre csökkent, de erősen havazott. Felszállásig előhívtam a Szosnyikov születésnapján elfényképezett fekete-fehér filmemet. Elég jól sikerült. A felszállás simán lement, 31 km. Alatta elkészítettem a Szomov jégtörő mágneses modelljét, majd TEMP-eket írtam ki. Fél ötkor jöttünk haza, már világos volt egészen.

Szeptember 26. Kedd

1006

- 12,1

135

Fél egykor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot, utána ebédelni. A felszállást Koljával ketten csináltuk, mert Szása telefonbeszélgetésre ment, 18 km lett. Utána gázt fejlesztettem és kitakarítottam a pavilont.

Vacsoráig TEMP-eket írtam ki és szelet számoltam az aerológiában. Vacsora után mozi, majd mandaloskát játszottunk. Egy partit a versenyben, majd néztem a nardüzőket. Fél 12-kor jöttem haza.

Éjjel kettőig festettem. Először fehérre a szegőléceket és a radiátort, majd zöldre az íróasztallámpámat. Összeírtam a holnapi tennivalókat. Háromnegyed háromkor oltottam villanyt. Rádióztam elalvásig. Sikerült megfognom ismét a Szülőföldemet.

Szeptember 27. Szerda

995

- 10,7

135

11-kor ébredtem nagy kopácsolásra. Vitya szobájában dolgoztak a szerelők. Hegesztették a radiátorcsöveket. Én is felkeltem és pakolásztam a szobámban. Felszereltem az ablakot, összeraktam az új vasvázas asztalt. Ebédig dolgoztam megállás nélkül.

Ebéd után elmentem az EVM-hez. A műhelyükben kifúrtam az ajtópántokat és otthon felszereltük Szásával. Megjavítottam a rádióvezetéket, a radiátor kitámasztását stb. Háromnegyed 8-ig dolgoztam, utána kitakarítottam.

A vacsorát lekéstem, a mozit megnéztem. Utána társasjátékoztam egyet. 11-kor jöttem haza. Rádióztam 12-ig, villanyoltásig.

Szeptember 28. Csütörtök

975

- 6,5

090

Fél egykor keltem, erős hófúvásban mentünk ebédelni. Ebéd után az asztalos elhozta a szegőléceket a padlómra és azt szegeltük föl, majd lefestettem azokat. Vacsoráig dolgoztam. Közben kiadták az egyes számú viharrendelkezést: a látás kisebb, mint 50 méter, a szél 28-32 m, a hőmérséklet -5 °C.

Vacsora után mozi. Vityával ketten jöttünk haza a nagy hófúvásban. Többször vissza kellett mennem érte, mert lemaradt, elesett. Alaposan megizzadva értünk haza. Itthon léckeretet barkácsoltam a fényképeimnek fölszállásig. A szél egyre erősödött, 38 m/sec-os lökésekkel (135 km/óra)! A házunk ismét táncolt, pedig mostanában az előtte lerakott hótorlasz megvédte a nagy széltől. A felszállásnál a harmadik kísérletre sikerült csak a léggömböt elengednem. 26 méteres átlagszelet adott a meteor! A magasság 17 km lett, fél ötkor botorkáltunk haza.

Szeptember 29. Péntek

970

- 8,3

090

12-kor keltem, erős hófúvásban mentünk ebédelni. Feladtam egy születésnapi üdvözlő táviratot Strauchnak. A felszállás 19 km lett, utána hazamentem. Először ellapátoltam vagy két köbméter havat a lépcsőnkről, mert megint én vagyok itt az ügyeletes.

Vacsoráig folytattam a szobám berendezését. Felszereltem a fényképeket és a térképet a falra. Együtt mentünk vacsorázni az erős hóesésben. A szél a tenger felől fújt, ami igen ritka itt. Vacsora után mozi. Ma is két filmet adtak. Utána társasjátékoztam. Hazafele már gyenge szélben jöttünk. Elmentünk sétálni, bejártuk a házunk körül összehordott hódombokat.

Itthon összepakoltam a szobámban, felhúztam a tiszta ágyneműt, készültem a fürdőbe. Közben rádióztam. A felszállást meg kellett ismételni, mert az automatika elvesztette a szondajelet és mire Kolja megtalálta már késő volt, a számítógép nem tudta volna beinterpolálni a hiányzó adatokat. A második léggömbbe betöltöttük az összes gázgolderből a maradék hidrogént. Éppen elég lett. A felszállás 31 km lett. Én nekiálltam hidrogént fejleszteni, hogy délre legyen, Szásáék mentek a fürdőbe.

Fél hétkor tisztítottam ki a gázgenerátort. Gyönyörű reggel volt. A tenger fölött sötétkék volt az ég, feljebb szürke hófelhők, alul a fehér, befagyott tenger a kékes jéghegyekkel (D202). A jégen három fekete pont mozgott lassan! Fókák voltak.

7-kor mentem a fürdőbe. Már sokan voltak, a szauna 106 °C volt, 2x5 percig voltam bent (25), közben kiszaladtam megfürdeni a friss porhóban, majd vissza a szaunába. A rádió éppen a szovjet himnusszal kezdte a műsorát. A hőmérséklet -11 °C, a szél 5 m/s. Jót mosakodtam, mostam. Sok kvaszt ittam, ezen a héten nagyon jóízűt csináltak a szakácsok. Fél kilenckor jöttünk haza Koljával erős hóesésben, teljesen világosban. Mélyeket lélegeztünk a friss levegőből.

Szeptember 30. Szombat

989

- 13,1

160

Fél egykor keltem. Gyönyörű idő volt. Fogtam a fényképezőgépemet, és ebéd előtt elfényképeztem egy próbafilmet, amit a felszállás alatt előhívtam. A gép nem tökéletes, de lehet fényképezni vele.

Egyedül mentem ebédelni. A felszállás 31 km lett, így a napi átlagom is 31 km fölötti, a legjobb szeptember hónapban! Felszállás után nem kellett hidrogént fejlesztenem, mert az éjjel készítettem, így nyugodtan feltakarítottam az aerológiában, ahol ma járt le az ügyeletességem.  Közben a jó idő elromlott,  20 m  körüli szélben, erős hófúvásban  jöttem haza 7 órakor. Ma is adtak ellátmányt: 4 doboz sört, 2 ananászkonzervet és egy 0,75 literes "Schweppes" narancslét. Rögtön megittam két sört a takarítás jutalmaként.

Együtt mentünk vacsorázni, utána mozi. Ma is két filmet adtak, de a másodikat nem vártam meg. Egyedül jöttem haza a 25-30 méteres szélben. Itthon fölszereltem az alumínium szegőlemezeket a falra. Éppen készen lettem a munkával, amikor a fiúk megérkeztek a moziból. Felszállásig társasjátékoztunk, söröztünk. Igazán nem irigyeltem a fiúkat, amikor a 30 méteres szélben mentek a felszállást megcsinálni, de volt nekem is részem már ilyenben.