Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

Július 1. Szombat

- 10,5

090

Egykor keltünk, mentünk ebédelni. Ebéd után elmentem Ivanovhoz aláíratni az italkiutalásomat. Még két üveg pezsgőt is sikerült kialkudnom. Vagyimhoz mentem a raktárba, ki is adta a tíz üveget. Kb. 80 rubelt írtam alá ezekért az árukért. Utána az aerológiába mentem, kiírtam a TEMP-eket végig június hóban. Azután izzókat forrasztottam.

Vacsora előtt mind az öten otthon voltunk, így felbontottam a kecskeméti fütyülős barackpálinkámat (Nr. 7.). Kétszer járt körbe az üveg. Csak szagolgattuk először, utána ittuk. A fiúk dicsérték, nekem az otthont jelentette az illata. Kolja hozott halat és szörpöt. Vacsoráig beszélgettünk.

Vacsora után társasjátékoztam, majd mozi. Egyedül jöttem haza, mert a többiek otthagyták a filmet és hazajöttek aludni. Gyönyörű sűrű hóesésben lassan sétáltam haza, kicsit szomorúan, mert nem kaptam táviratot még eddig. Feladtam ebéd előtt egy táviratot Editnek, Tolja Alexandrov címével (CCCP, Leningrád, 190 000, Ulica Dzserjinszkovo 17. kv. 94. Alexandrova Anna). 10-kor feküdtem le aludni.

Július 2. Vasárnap

979

- 7,5

090

12-kor keltem, senki nem volt otthon, így átmentem az aerológiába. Ott már Tolja Makov előkészületeket végzett az ünnepre. Az asztalok összetolva, fehér papírral leterítve. Ebédig pakolásztunk.

Ebédnél először megkaptam a németek üdvözlő táviratát. Ebéd után hozták a rádiósok Editét.(A leveleimet megkapták otthon!). Mindenki tudja, hogy ma van a születésnapom, így nagyon sokan felköszöntöttek, gratuláltak. A rádióban egész nap magyar tánczene szól (Express együttes, Koós János). Tolja az ünnepi ebéd (M14, M15, M16) készítésénél segédkezett a konyhában, így én dolgoztam a felszállásnál. Az első ballon elengedéskor elpukkant (F228), pedig csak 20 méteres volt a szél. Vityával óvatosan engedtük el a másodikat. Sikerült, 18 km lett. Utána elmentünk Koljával a konyhára az edényekért. Hazajöttünk, itthon Szásával és Vityával tiszta szeszt ittunk szörppel, hogy jobb legyen a kedvünk.

Hat órakor én elkezdtem készülődni az ünnepre (F318). Megborotválkoztam, civil ruhát vettem fel és átmentem az aerológiába. 11+5-en voltunk. Tolja Alexandrov, Valerij (EVM), Jura Szamszonov, Baranov, Jura Príma, Arkagyij Szosnyikov, Georgi (EVM), Jurij Medunyicin, Valentin és Zsenya szakácsok, Ljosa Momanyenko és mi öten rádiószondások. Sok ajándékot kaptam: egy ezüstérmet (F319), fényképeket (F933, M33), könyveket, jelvényeket (M13), rézdomborítást (M22), oklevelet (M05), fogkrémet. Én és Szása engedtük el a szondát éjjel, 15 km lett, utána reggel 4-ig ittunk, énekeltünk, táncoltunk (F320, F325, F335, F345), akkor én hazajöttem aludni. Vitya, Szása és Jurij M. még tovább énekeltek és ittak.

Július 3. Hétfő

- 9,9

090

10-kor keltem, átmentem az aerológiába takarítani. Elmosogattam, elpakolásztam, felmostam a padlót, kihordtam a szemetet. 12-re lettem kész. A lábam fájt egy kicsit. Néhány nappal ezelőtt elcsúsztam és a bal térdem kifordult. A tegnapi tánc nem tett jót neki. 12-kor hazajöttem, fölköltöttem a fiúkat és megittuk a tegnap félretett két üveg pezsgőt és az egyik konyakot. Nagyon jól esett. Sokat énekeltünk ma is.

Fél kettőkor Toljával és Koljával átmentünk megcsinálni a felszállást. Háromnegyed háromkor az aerológiában  lefeküdtem pihenni. Fél ötkor Kolja keltett, hogy ötre vendégek jönnek, fel kell kelnem! Átmentünk a 20-as épületbe. Eljött Georgi és Valerij (EVM), megittuk a második üveg Ararátot és egy üveg tiszta szeszt vízzel. Szását fel sem lehetett költeni, Vitya az első pohár után lefeküdt Kolja szobájában aludni. Valerij és Georgi korán hazament, Koljával és Toljával mi még hármasban megittunk egy üveg sört.

Este 9-ig ittunk. Ez csoda, hogy a háromnapi ivást hányás nélkül kibírtam eddig! Éjfélkor elmentem bekapcsolni a termosztátot, utána lefeküdtem az aerológiában. Vitya költött fel a felszállás után. 5-kor jöttünk haza és ismét alvás.

Július 4. Kedd

997

- 10,3

110

11-kor keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot és hazahoztam az aerológiából az ajándékokat. Szásával együtt mentem ebédelni. Utána Toljával engedtük el a léggömböt, mert Szása elment telefonbeszélgetésre. Elbocsátás után hidrogént fejlesztettem, megcsináltam a fejlécet a számítógépre stb. Rövid felszállás volt, 18 km. Utána otthon nézegettem az ajándékokat, vártam a reakció végét, hogy a hidrogénfejlesztőben kitakaríthassak.

Amikor befejeztem a munkát, hazajöttem pihenni, de megjött Jurij Medunyicin egy fél liter tiszta szesszel és azt ittuk négyesben (Szásával és Vityával) vacsoráig. Jura M. a magyarországi élményeiről mesélt. Amikor a szesz elfogyott Vitya feltárcsázta Arkagyijt, a rakétások vezetőjét és kialkudott egy látogatást. Elmentünk és eukaliptuszlevélre öntött szeszt ittunk vacsoráig.

Vacsora után hazajöttem, a mozit sem vártam meg. Itthon lefeküdtem aludni. Éppen elaludtam, amikor Vitya érkezett. Szerzett szeszt, felköltött és belém diktált egy pohárral. Ezt az ágyban ülve ittam meg, aztán elaludtam. Éjjel hallottam, hogy Jurij M. ismét eljött. Ittak, beszélgettek, engem is felköltöttek néhányszor, de úgy tettem, mint aki nagyon álmos és fáradt, nem ittam egy cseppet sem többet.

Július 5. Szerda

999

- 13,1

135

Éjjel felkeltem, teljesen kipihentem magam. Koljával ketten csináltuk meg a felszállást, 16 km, 4-re ágyban voltam ismét. Gyönyörű sarki fény volt látható szondaelengedéskor. Megírtam a németeknek egy rövid táviratot, amelyben megköszöntem a születésnapi üdvözletüket.

Délben 12-kor keltem, elmentem a számítóközpontba, átjátszottam latin betűkre a táviratokat és feladtam. Ebéd után segítettem Szásának a szondaelengedésnél (F227). Fél háromra mentem a konyhára krumplit pucolni, mert holnap konyhaügyeletes leszek. Negyed hatig hárman egyfolytában pucoltuk a holnapi adagot. Vacsora előtt előhívtam a születésnapomon készített filmet. Arkagyij Sz. fényképezte az én gépemmel.

Vacsora után társasjátékoztam, majd megnéztem a mozit. A közönségszavazat alapján, első helyen végzett, 11 szavazatot kapott orosz operett film volt ma a műsoron. Mozi után rögtön jöttem haza pihenni, a holnapi nap fárasztó lesz.

Fél kettőkor felébredtem, rádióztam. Sikerült a Szülőföldemet megfogni a K2- 9,61 MHz-en. (Leszállt a lengyel űrhajós, nagy vihar volt a Balatonon stb.). Fél négytől ismét meghallgattam az adást. Hírösszefoglaló, majd megemlékezés Csontváriról, Szondi Miklósról néhány szó, riport Reich Károllyal, a Kossuth-díjas grafikussal, stb. Nem vártam meg a végét a műsornak, olyan unalmas volt.

Július 6. Csütörtök

- 17,7

135

Háromnegyed hétkor keltem és mentem a konyhára (-14 °C, 1 m/sec). Petyával a mechanikussal és egy repülőssel voltam ma ügyeletes. Reggelire: mazsolás krémtúró, sajt, tea, vaj, kenyér. Szóltak a rádiósok, hogy táviratom érkezett. Edit írt hosszan! Szerencsés napom a konyhaügyelet, mert már máskor is érkezett ezen a napon táviratom! Háromnegyed tízre lettünk készen a takarítással és jöttem haza. Felébresztettem Kolját és mentünk a rakétásokhoz térerősséget mérni. Először Gosztyev Vasziljevics lokátorát mértük be, azután Petyáét. Negyed egykor siettem a konyhára. Ebédre: gulyásleves, sült hús makarónival, kompót. 3-ra lettünk kész a délutáni takarítással, jöttem haza aludni.

6-kor keltem és mentem a konyhára ismét. Vacsorára: rántott hal krumplipürével, uborkával, vaj, tea. Utána mozi. A "Vörös kendő" c. orosz film volt a Nobile expedícióról, Claudia Cardinale-val a főszerepben. 11-kor jöttünk haza.

12-kor elmentem bekapcsolni a termosztátot, majd hazajöttem rádiózni (London). A felszállás 16 km lett. Gyönyörű, csendes, sötét időben, szélcsendben, -22 °C-ban engedtük el a szondát. Fél négykor kerültem ágyba. A felszállás alatt teáztunk, Tolja szerzett a konyháról egy üveg mézet és azt tettem a teámba cukor helyett! Fél négykor ismét sikerült megfognom a Szülőföldemet, de olyan érdektelen műsor volt, hogy kikapcsoltam a rádiót és aludtam.

Július 7. Péntek

984

- 20,1

090

12-kor keltem, majd ebéd. Ebéd után felszállás, 22 km. Én csináltam a szelet a rakétásoknak is. 4-kor hazajöttem, olvastam, pakolásztam, rádióztam (Pat Boone régi számai). 5-kor megnéztem a rakéta indítását (F410). Vacsoráig az aerológiában voltam, segítettem Koljának barkácsolni. Kapcsolóórát készít a nagyítógéphez, a fotózáshoz. Közben megfoltoztam a valenkim (nemez csizma) sarkát. Együtt mentünk vacsorázni.

Utána mozi, majd éjfélig társasjátékoztam. Hazajövet elmentem bekapcsolni a termosztátot. Útközben találkoztam Vityával, aki éppen a fürdőbe ment. Otthon Kolja és Szása tanácskoztak, hogy hol kell kezdeni a munkát a lakóházunkban, hogy egy kicsit rendbe hozzuk. Szása már elkezdte a mázolást a szobájában, utána tapétázni akar. Én még nem döntöttem. Az én szobám van a legjobb állapotban, ki is lehetne telelni benne, de ha a többiek rendbe hozzák a szobájukat, természetesen én is felújítom az enyémet.

Felszállásig rádióztam, olvastam. A felszállás 25 km lett, fél ötkor lettünk készen, utána mentünk a fürdőbe. A szauna 115 °C volt, 3x5 percig voltam bent (64). Kevés kvaszt ittam. Kolja végigvert a nyírfa-virgáccsal a szaunában. Hétkor kerültem ágyba. Gyenge hóesésben -17 °C-ban jöttünk haza. Gyenge sarki fény is volt (M20).

Július 8. Szombat

1000

- 15,3

110

12-kor keltem. Az ajtómra cédula volt tűzve. Gondoltam a fiúk üzentek valamit, de nem távirat volt, a Kereszték üdvözöltek Agárdról!Ebéd után fölszállás, 22 km. Vitya szólt, hogy lesz egy kis szesz, így háromnegyed négykor elmentem, leállítottam a reakciót, kitakarítottam a reaktort és siettem vissza. 6-ig beszélgettünk, ittuk a felvizezett tiszta szeszt, akkor hazamentünk a 20-as épületbe. Éppen eljött Tolja Alexandrov, megnézte a szobákat. Megkérdezte, milyen anyagokra van szükségünk a felújításhoz. Kávét főztünk, vacsoráig beszélgettünk.

Vacsora után megnéztem a mozit, majd a társasjátékozókat. Meghirdették a versenyt asztalitenisz, nardü, mandaloska, biliárd, sakk, dominó játékokban (D198, D199, F662). Nagy táblázatokat készítettek a résztvevők nevével és szinte minden játékot a versenyzők játszanak ma. Én nem neveztem be sehova, mert az egyéni játékokban, mint a biliárd, vagy a sakk gyenge vagyok, a társasjátékokban, mint a dominó, a mandaloska meg nincs összeszokott partnerem.

11-kor jöttünk haza Koljával. Felhúztam a vekkert, de. 10-re, mert holnap lesz a halászok napja és jó idő esetén horgászverseny lesz ebéd előtt a tengeren, és le akarok menni, fotózni.

Mirnij -12 °C, Malagyozsnaja -15 °C, Vosztok -73 °C, Leningradszkaja -14 °C, Bellingshausen -12 °C, Novolazarevszkaja -4 °C.

Július 9. Vasárnap

999

- 21,9

135

Fél tízkor keltem, a rádióban éppen Adamo műsor volt (Z05). 10-kor költöttem Kolját és készülődtünk a versenyre. Fölvettem a klímaruhám nadrágrészét. Ma volt először rajtam, még egészen sötétnek látszott a színe a kifakult kabátom mellett. 15 méteres szélben, -20 °C  körüli hőmérsékletben mentünk le a tengerre. A repedéseknél lyukakat fúrtunk a jégbe (F475), nyershús csali tettünk a horogra és vártunk (F482). Nem sokára a rádiósok kifogták az első halat! Kb. 20 centis volt! Utána már a többiek is sorban (F499). Vitya fogott egyet (F489), de visszaejtette a lékbe. Szerencsére a lyukban kásás jég volt, így a hal nem tudott elúszni. Lekaptam a kesztyűmet és kézzel kimertem a halat (F496). Többet mi nem is fogtunk, de a mellettünk 2-3 méterre lévő léknél Lev Golubjev, a sebészünk kb. 10-12 halat fogott. Hideg szél fújt (F493), Szása szólt is, hogy dörzsöljem az arcomat, mert megfagyott. Grisa Nadvadnyuk hozott le egy kis szeszt és én is kaptam belőle, ami átmelegített kicsit. Elfényképeztem egy tekercs fekete-fehér filmet, bár borult volt az idő, gyenge fénnyel.

Fél egykor mentünk ebédelni. Ünnepi menü volt: krumplileves hússal, sült krumpli fasírttal és tükörtojással, őszibarackkompót. Ebéd után társasjátékoztam egyet, majd hazajöttem. Átöltöztem könnyebb szerelésbe és átmentem a meteorológusokhoz kiírni a júniusi adatokat. Onnan az aerológiába mentem és előhívtam a horgászokról készített negatívot.

Utána felmentünk a hegyre Koljával, ismét térerősséget mérni a rakétásoknál (C129). Ez volt az utolsó mérés. A három lokátort (KAMA, METEOR, METEORIT) mind bemértük a hegyen. Kész a mérés az adót ellenőrző KIPASZ pultnál is. Vacsorára szokás szerint sült csirke rizzsel, narancs, mákos kalács, tea, vaj, kompót. Mozi után néztem a társasjátékozókat. 11-kor jöttünk haza. A moziban a közönség szavazatai alapján összeállított lista szerinti sorrendben vetítik a filmeket. Első helyre 11 szavazattal az orosz filmoperett került. A többit majd meglátjuk, ha ott nem hagyom néhány kocka után! A horgászversenyen első lett Lev Golubjev, a második egy geofizikus, a harmadik Georgi Tyimofejev (EVM) + Vitya kapott egy voblát (szárított halat), mert ő fogta a legkisebb halat!

Július 10. Hétfő

996

- 18,5

135

12-kor keltem. Megágyaztam éppen, amikor megjött Szedov és Ivanov Tolja Alexandrovval. Megnéztek minden szobát, hogy milyen felújításokat kell végezni.

Ebédnél a rádiósok megkértek, hogy az új "Molnyija 2M" adó beállításánál készítsek néhány képet vakuval. 3 órára elmentem az adóépületbe, elfényképeztem egy tekercs fekete-fehér filmet az új adó szereléséről (F397, F400, F401). Ötre értem haza. Vacsoráig Koljával nardüztünk. Vacsora előtt biliárdoztam, utána mozi. Az "Egy sportoló élete" c. angol film volt, egy rögbi játékosról szólt. Utána elmentem Tolja Alexandrovhoz, lefényképeztem a pingvintojását. Beszélgettünk éjfélig. Kávéval és szesszel kínált, adott 100 db. 24x30 cm-es normál fotópapírt is.

12-kor elmentem bekapcsolni a termosztátot, utána az aerológiában dolgoztam. Előhívtam a rádiósoknál készített filmet. A fele jó lett, a fele rossz. A felszállás 17 km lett, fél 4-kor jöttünk haza. Sikerült megfogni a Szülőföldemet a K 1-2 sávon, az 5,99 MHz-en.

Bellingshausen -12 °C, Novolazarevszkaja -14 °C, Malagyozsnaja -18 °C, Mirnij -7 °C, Leningradszkaja -22 °C, Vosztok -69 °C.

Július 11. Kedd

989

- 6,7

110

12-kor keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot. Szását már nagy munkában találtam. Kapott új farostlemez táblákat és azzal borítja be a szobája falát.

Ebéd után felszállás, 20 km lett. Utána kiírtam néhány TEMP-et. Vacsoráig elkészítettem  Toljának egy sorozat nagyítást az egyik rádiós negatívjáról, amit az Egyenlítőnél a Neptun ünnepélyen készített.

Vacsora, utána mozi, majd siettem az aerológiába. Megcsináltam a nagyításokat a rádiósoknak.

A felszállás 21 km lett, 4-kor kerültem ágyba.

Július 12. Szerda

994

- 7,3

090

12-kor keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot. Az "utcán" erős hófúvás volt, 15-20 méteres szélben mentünk ebédelni. A felszállás 17 km lett, utána hidrogént fejlesztettem.

Öt órakor megnéztem a rakéta indítását. Alig világította át a kavargó fehérséget. Ma ünnepi rakéta volt, 10 évvel ezelőtt lőtték ki az első meteorológiai rakétát itt Malagyozsnaján (MR-100 typ.).

Vacsoráig az aerológiában voltunk. Koljával csináltuk a fotórelét. Vacsora, utána mozi. Az "Egy fiú és 12 kislány" c. osztrák film volt sítáborozó lányokról, Tony Sailer főszereplésével. 11-ig társasjátékoztam, majd hazabotorkáltunk a hófúvásban.

Otthon rádióztam. Moszkvát hallgattam. A magyar űrhajósjelöltekről volt szó. Két fő családostól lakik a Csillagvárosban. A kiképzés reggel 9-től este 6-ig tart. Szabadidejükben Moszkvába járnak moziba, pihenni. Csak közvetlenül a kilövés előtt közlik velük, hogy melyikük repül. Az alapkiképzés már véget ért.

Július 13. Csütörtök

- 6,3

090

A szél egész éjjel dühöngött, reggelre sem csökkent az ereje. 12-kor keltem, beöltöztem, hogy megyek az aerológiába. Amikor kinyitottam a befelé nyíló külső ajtót nem tudtam kilépni a házból, mert a szél kb. 120 cm magasan telehordta hóval a kijárati fülkét! Átmásztam a torlaszon és ellapátoltam a havat. Átmentem az aerológiába, összeszedtem a fényképeket és elmentem a meteorosokhoz, hogy ott megszárítsam azokat a plexitáblán. Ott már izgatottan vártak, mert amíg én úton voltam kiadták az időjárás romlása miatt, a kettesszámú viharrendelkezést. Ebédelni sem mentem el, ott kaptam kávét. Andrejjel beszélgettünk, magnóztunk három óráig. Ekkor visszamentem az aerológiába. A felszállás kimaradt! Az első ballon elment, de a műszer összetört a földön (27 méteres átlagos szél, 36 méteres lökésekkel). A második ballon is elment, a műszer a földhöz vágódott, de a kommutátor a hőmérőn állt meg, így a lokátor követni tudta a jeleket. Sajnos 4 km magasságban a jelek megszűntek, valószínűleg az adócső égett ki. Így nem lett semmi a felszállásból, harmadik szondát már nem engedtek el a fiúk.

6-ig az aerológiában teáztunk, beszélgettünk, akkor egyedül hazajöttem a 20-as épületbe. Vacsorára hármasban mentünk Vityával és Koljával. Felvettem most először a "sturmovkámat" (viharruhámat), mert a hó a meleg szobában leolvadva rólunk átnedvesítette a bőr nadrágomat.

Vacsora után mozi, majd Levvel sakkoztam egyet. Utána jöttünk haza. A szél már 20 méteresre csökkent, simán jöttünk haza a hófúvás által összehordott hódombokat megkerülve.

Otthon rádióztam. Moszkvát, Londont majd a Szülőföldem honismereti műsorát hallgattam. Közben segítettem Szásának a farostlemezeket leszabni és fölszögezni a falra. Kolja a villanyt szerelte a plafonon. Fél kettőig dolgoztunk.

Utána varrtam és rádióztam tovább. Fél 3-kor Szülőföldünk krónikája Dél-Amerika számára: hírösszefoglaló, kommentár Carterről, beszámoló Hódmezővásárhelyről, riport a Hajó- és darugyárból. Közben Harangozó Teri énekelt virágénekeket.

Július 14. Péntek

- 7,3

110

Fél egykor keltem, a szél 10 méteresre csökkent. Elvittem Igornak egy üveg sört a bélyegzők megrajzolásáért (M12).

Ebéd után elmentem a fényképeimért a meteorba, méretre vágtam a nagyításokat. A felszállás alatt TEMP-eket írtam ki. Vacsoráig segítettem Koljának, a valenkijét foltozni kapronból készült műanyag zsinórral. Néhány csöpp fölolvasztott kapron két ujjamat összeégette egy kicsit. Megírtam egy táviratot haza, amit vacsora előtt a számítóközpontban átjátszottam latin betűkre a telexen, majd feladtam.

Vacsora után mozi, majd társasjátékozás éjfélig. Itthon Szása fogadott fél liter vodkával. Azt ittuk felszállásig. A felszállás 17 km lett, utána mentünk a fürdőbe. Csak ketten Koljával, mert Szása végül lemondta. A szauna 102 °C volt, végigvertük egymást a nyírfa virgáccsal, utána meztelen kiszaladtunk megfürdeni a porhóban, a -16 °C-ban! Elvittem a Prakticámat és csináltam néhány képet a szaunában és kinn a hóban rólunk (F161, F313, F316). Kvaszt is ittam (73), fél nyolckor jöttünk haza aludni.

Július 15. Szombat

- 18,3

135

Fél egykor keltem. Ebéd, utána felszállás, 20 km. Aztán kicseréltem két izzót az utcai lámpákban. Kicsit lefagyott ismét az ujjam a -18 °C-ban.

Vacsoráig TEMP-eket írtam ki, közben kiszámoltam két szelet is. Vacsora után mozi, majd társasjátékoztam éjfélig.

Bellingshausen -11 °C, Novolazarevszkaja -10 °C, Malagyozsnaja -18 °C, Mirnij -22 °C, Leningradszkaja -12 °C, Vosztok -62 °C.

Az éjféli felszállás 24 km lett, negyed 5-kor kerültem ágyba.

Július 16. Vasárnap

- 14,5

135

Fél 12-kor keltem, megborotválkoztam, majd elmentem bekapcsolni a termosztátot. Gyönyörű idő volt, -14 °C! Sütött a Nap, 10 m/s körüli a szél. Kivittem a fényképezőgépemet és készítettem néhány fotót. Szása és Vitya éppen a szemetet égették (F302). Mikor meglátták, hogy fényképezek, felmásztak a házunk falánál lévő hótorlaszra csúszkálni (F297, F301), és én lefényképeztem őket. Ebéd után felszállás, 25 km, ami mostanában jónak mondható. Öt órára kitisztítottam a gázgenerátort és hazamentünk a 20-as épületbe. Estig Szásának segítettünk a villanyt szerelni.

Vacsora után mozi. A "Csendes Don" I. - II. része. Fél 12-kor jöttem haza a hófúvásban egyedül. (Bellingshausen -13 °C, Novolazarevszkaja -13 °C, Mirnij -10 °C, Malagyozsnaja -15 °C, Leningradszkaja -19 °C, Vosztok -62 °C.) Itthon segítettem Koljának a villanyt szerelni, 2-ig dolgoztunk éjjel, amikor átmentünk az aerológiába teázni.

Az első szondát földhöz vágta a szél, csak nedvesség jeleket adott, ezért Szásáék ismételtek. 4-ig beszélgettünk, teáztunk, fél ötkor kerültem ágyba. Ma volt pontosan fél éve, hogy elutaztam hazulról!

Július 17. Hétfő

986

- 8,9

090

Fél egykor keltem, erős hófúvásban mentünk ebédelni. Ebéd után társasjátékoztam, majd elmentem az aerológiába. Segítettem Vityának a könyvkötésben. Kiírtam néhány TEMP-et, fél ötkor jöttem haza. Varrtam, stoppoltam először. Utána Szásának segítettem a farostlemezeket leszabni, és a falra fölszögezni. Készen is lettünk vacsoráig. Kolja a villanyszerelést is befejezte.

Vacsora után megnéztem a Csendes Don befejező részét, utána éjfélig társasjátékoztunk. Otthon felszállásig beszélgettünk, teáztunk. Tolja Makov már kijózanodott! Kétszer is kifeküdt ma a hóba, a sapkája is elveszett. Először Lev, az orvosunk szedte föl. Az utcán fekve találta! Utána én mentem keresni, mert másodszor is elindult itthonról valahová. A ház sarkánál elesett, nem bírt tovább menni, a sapkáját elvitte a szél. Hazatámogattam és lefektettem. Éjfélig aztán kialudta magát és a felszállásnál már közreműködött (F291).

Három óráig rádióztam. London és a Szülőföldem. Először honismereti műsor Zsigmond királyról, utána adás Dél-Amerika számára. Rádiózás közben szekrényt terveztem magamnak, mert a szobámban csak egy polc van és egy fogas, így minden ruhám a bőröndömben van.

Július 18. Kedd

990

- 12,1

135

Fél 12-kor keltem. Átmentem az aerológiába és Kolja éjjel készített nagyításait elvittem a meteorba megszárítani. Ebéd előtt megrajzoltam a szekrény tervrajzát, kiszámoltam a szükséges anyagok mennyiségét. A rajzot odaadtam Szásának, aki megígérte segít minden szükséges anyag beszerzésében és a szekrény elkészítésében.

Vacsora előtt le is szabtuk a szükséges farostlemez táblákat. Feltakarítottam a két szobát és a folyosót, utána átmentem a meteorosokhoz, elhoztam Kolja megszáradt fényképeit. Együtt mentünk vacsorázni Szásával és Tolja Alexandrovval, aki eljött beszélgetni, társasjátékozni. Vitya és Kolja elmentek a DESz-re, ahol Jurij Bondarenkónak van a születésnapja ma, és őket is meghívta az ünnepre.

Vacsora után mozi, 11-kor jöttünk haza, éjfélig rádióztam. Akkor átmentem az aerológiába, bekapcsoltam a termosztátot, majd a felszállásig fotóztam. Tolja Alexandrovnak nagyítottam ki néhány képet ajándékba. A felszállás 17 km lett, fél 4-kor kerültem ágyba.

Július 19. Szerda

974

- 13,1

135

Fél egykor keltem, siettem ebédelni. Utána felszállás, 17 km lett. Vacsoráig először TEMP-eket írtam ki, majd megcsináltam három szelet. Hatig régi témámmal, a magasság és vízszintes távolság kiszámításának "modernizálásával" foglalkoztam, az 50 cm-es logarlécre rajzolt új skálabeosztás segítségével.

6-kor elvittem a fényképeket a meteorosokhoz szárítani, hétkor mentünk vacsorázni. Megnéztem a filmet (a 7 szavazatot kapott "Glenn Miller" c. zenés, amerikai film angolul). Fél 12-ig társasjátékoztunk. A felszállásig rádióztam, 23 km lett, fél 5-kor kerültem ágyba.

Mirnij -22 °C, Bellingshausen -3 °C, Novolazarevszkaja -18 °C, Vosztok -68 C, Leningradszkaja -33 °C Malagyozsnaja -13 °C.

Július 20. Csütörtök

984

- 18,5

160

11-kor ébredtem a rossz levegő miatt! Szása ugyanis befestette délelőtt a szobája mennyezetét, és a festékszag betöltötte az egész épületet. Megborotválkoztam, elmentem bekapcsolni a termosztátot, utána átmentem a meteorba a megszáradt fényképekért.

Ebédelni sem mentem el, helyette a fényképeket vágtam méretre. A felszállás gyenge 13 km lett, utána hidrogént fejlesztettem. Közben elkészítettem egy fényképalbumot Tolja Alexandrovnak. Ötkor kitisztítottam "Mását", a gázgenerátort és mentem haza varrni, pakolászni, készülni a vacsorára. Vacsora után mozi, társasjáték. Fél 12-kor jöttünk haza. Malagyozsnaja -19 °C, Bellingshausen -3 °C, Novolazarevszkaja -16 °C, Mirnij -12 °C, Vosztok -73 °C, Leningradszkaja -33 °C.

Július 21. Péntek

985

- 21,1

160

Fél 3-ig rádióztam (Moszkva, London, Szülőföldem Honismereti műsor), utána jót aludtam, álmodtam is valamit. Délben fél egykor keltem és mentünk ebédelni.

Ebéd után elmentem az aerológiába, az adapterem négyes csatlakozóját Kolja átalakította, most a maradék dugaszokat forrasztottam meg külön-külön. Eljött Ljosa M. Elmondta, hogy vasárnap lesz a születésnapja, és itt akarja rendezni az ünnepséget a mi épületünkben. 6-ig beszélgettünk. Átmentünk a 20-as épületbe, eljött Tolja Alexandrov, hozott fél liter vodkát. Megkérdeztük, hogy mire iszunk, mire ő szerényen válaszolta, hogy ma kapta meg az értesítést Leningrádból, hogy a geográfiai tudományok kandidátusává választották. (A kandidátusi cím itt a doktori előtt van).

Vacsora után mozi, társasjáték, fél 12-kor jöttünk haza. Itthon rádióztam és stoppoltam. Fél 4-től sikerült a Szülőföldemet fogni a K2- 9,61 MHz-en. Hírek, pályázati eredmények ismertetése, népszokások, vízimolnárok, sportriport stb. Fél 5-kor jöttek meg Vityáék, mentünk a fürdőbe. A szauna 105 °C volt, 2x8 percig voltam bent (53), fél 8-kor jöttünk haza aludni.

Július 22. Szombat

- 23,3

160

Fél kettőkor keltünk, ebédelni sem mentünk már el. Átmentünk megcsinálni a felszállást és ott ittunk teát, ettünk konzervet. A felszállás alatt TEMP-eket írtam ki, utána barkácsoltam. A köszörűnk villanymotorjára szereltem föl a segédfázist adó kondenzátort és ellenállást. Vacsoráig beszélgettünk négyesben, utána mozi. Egyedül jöttem haza a 20 m feletti szélben. Bár vittem a plexi álarcot, az orrom kicsit lefagyott mire hazaértem.

Otthon varrtam és rádióztam fölszállásig. "Tápé", Moszkva, London. Vívóink gyenge szereplése a VB-n!Erős hófúvásban engedtük el a szondát. Többször elestem, de nem ütöttem meg nagyon magam a 25-30 méteres szélben. Ismét kicsit megfagyott az arcom és az ujjaim mire elment a ballon. Negyed 4-kor még tartott a felszállás, amikor hazajöttem rádiózni, mert jó volt a terjedés. Sikerült ismét megfognom a Szülőföldemet. Magyar nótákkal kezdték: Vándor felhő fönn az égen. Operett részlet: Illúzió a szerelem, riport, zene. Egy gyerek verset mondott, ismét nóták szöveg nélkül és már véget is éret az adás Dél-Amerika számára. 4-kor oltottam villanyt. A házunk ismét táncol, mint a zakatoló vonat, a 30 méteres széllökésekben!

Július 23. Vasárnap

976

- 21,7

160

Fél egykor keltem, borotválkozás, ebéd. A szél 15 méteresre csökkent már, de -22 °C van! Ebéd után fölszállás. Vitya és Szása csinálta, én Toljával az ünnepi asztalt készítettem estére Ljosának.

7-kor kezdődött az ünnepség, vacsorázni sem mentünk el. Kb. 20 vendég volt jelen. Eleinte alig ittam, de szinte betegre ettem magam. (F530, F543) Kolja holnap konyhaügyeletes lesz, így Petya volt az éjjel a lokátornál. Ketten csináltuk meg a fölszállást, 16 km lett. Utána reggel 6-ig ittam, akkor hazajöttem aludni. Fényképezés közben a Praktica ismét elromlott!

Július 24. Hétfő

989

- 22,5

160

Fél 12-kor keltem, átmentem az aerológiába takarítani. Ljosa már ott volt. Sörrel kezdtük a napot, utána vodka, majd tiszta szesz. Felszállás után hidrogént fejlesztettem, ebédelni sem voltam. Vacsora után mozi. Szása és Vitya mentek az EVM-hez Arkagyij Cs. születésnapjára, így Koljával ketten dolgoztunk az éjjel, 25 km.

Felszállás előtt Koljával vörösbort ittunk, ma volt a kislánya 3 éves. Utána reggel 6-ig beszélgettünk Szásával otthon.

Július 25. Kedd

- 26,7

160

Fél 2-kor keltem, ebédelni sem mentem el. Átmentem az aerológiába segíteni Szásának a ballont elengedni. A felszállás alatt TEMP-eket írtam ki. Utána feltakarítottam az egész épületet, kihordtam a szemetet, elmosogattam, elpakoltam. Hazahordtam a székeket, asztalokat. 6-ig dolgoztam egyfolytában. Csak egy teát ittam, semmit sem ettem estig.

A homlokomról ismét hámlik a megfagyott bőröm. Vacsora után szakszervezeti gyűlés volt. Szedov felolvasta a 24. expedíció hajóinak várható indulási és érkezési idejét. A terv szerint az első Malagyozsnaján a Szomov jégtörő lesz. Kb. december 10-én ér ide. Az Esztónia 1979. január 30-án indul Leningrádból, és április 25-én érkezik vissza.

Mozi után jöttünk haza a -27 °C-ban, 25-30 méteres szélben. Átmentem az aerológiába, megvártam a felszállást, mert nem voltam álmos. Fél 3-kor jöttem haza aludni.

Július 26. Szerda

986

- 24,9

160

12-kor keltem. Ebéd után elmentem a fényképezőgépemért. Egy rugó akadt ki csak, Valerij már tegnap készen volt vele. 6-ig ott voltam nála, beszélgettünk. Utána jöttem haza.

Vacsora után mozi, társasjáték. Éjjel Szásáék dolgoztak helyettem, 1-kor feküdtem le. Négyig rádióztam, Szülőföldem, London. Fél 4-től az 5,9 MHz-en: Hírek - lapszemle - riport Tímár Mihállyal (az MNB elnökével) - zene: Nagykörút - Jávor Klára beszélt az olvasókörökről - VÉGE.

Július 27. Csütörtök

973

- 7,7

090

12-kor keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot. A levegő hőmérséklete a tegnapi -26 °C -ról   -8 °C -ra emelkedett, a szél és a hófúvás viszont erősödött.

Ebéd után fölszállás, 22 km. Alatta kiírtam néhány TEMP-et. Utána hazajöttünk, én megborotválkoztam és társasjátékoztunk vacsoráig. Tolja Alexandrov szólt, hogy táviratom lesz Leningrádon keresztül.

Vacsora, mozi, társasjáték után 11-kor jöttünk haza. Éjfélkor elmentem bekapcsolni a termosztátot, utána egy óráig szelet számoltam az aerológiában. 1-től fél 2-ig Londont hallgattam a rádiómon.

A felszállás 15 km lett, aztán szelet számoltam, 5-kor feküdtem le. Az orromról is hámlik a bőr, ezért bekentem Clorocyddal.

Július 28. Péntek

- 11,9

090

12-kor keltem. "Jó időben" (-11 °C, 5 m/s) mentünk ebédelni. Ebéd után a raktárban kaptunk ellátmányt: 4 doboz konzervsört, 2 üveg narancslét, 1 ananász konzervet és 5 szárított halat fejenként.

A felszállás 20 km lett. Amíg a gázgenerátorom dolgozott elmentem segíteni Koljának. Szedov szélmérő műszerét kellett leszerelni, mert elromlott és javítani kell. 5-kor mentem kitisztítani a gázgenerátort, "Mását". Vacsoráig otthon társasjátékoztunk. Megittam egy konzervsört és megettem két halat.

Vacsora után mozi (A kincses sziget). Éjjel ismét szolgálatba lépek, mert az egyik szakácsunk néhány napja megbetegedett és Tolja Makov helyettesíti a konyhán (F367).  Így mi hármasban dolgozunk az aerológiában felváltva  + Kolja mindennap. Bellingshausen -8 °C, Mirnij -17 °C, Vosztok -72° C, Amundsen-Scott -77 °C, Novolazarevszkaja -7 °C, Leningradszkaja -9 °C, Malagyozsnaja -12 °C.

Mozi előtt társasjátékoztunk. Koljával beneveztünk a mandaloska versenybe (Ki nevet a végén). A felszállás 20 km lett, utána mentünk a fürdőbe. 106 °C volt a szaunában, 2x8 percig voltam bent, utána  kvaszt  ittam  (53).  Hatkor  jöttem  haza aludni, a többiek még ott maradtak. Én reggel kelek, megyek a felső repülőtérre egy szondával, hogy a lokátor távolságmérőjét le tudjuk ellenőrizni. Egy tekercs színes, negatív filmet is viszek a Prakticában.

Július 29. Szombat

982

- 16,7

160

Háromnegyed nyolckor keltem. Mentünk reggelizni. Ott megbeszéltük a repülősökkel, hogy elvisznek engem is egy szondával a reptérre reggeli után. Háromnegyed óráig tartott az út GTT-vel (C225). Erős hófúvásban, -21 °C-ban érkeztünk meg. Megnéztem a repülőteret, és az ott lévő automata meteorológiai állomást. Az automata állomáson (h = 272 m), 12 órakor mért adatok: 958 mb, -20,1 °C, 170°- 12 m/sec. Fényképeztem néhány kockát. (C226, C235, C236, C239).

Előkészítettem a vizes telepet a zsebemben vitt üveg vízzel. A beáztatott telepet a keblemen melengettem szó szerint.  Felvittem a szondát a magassági pontra, 272 m a tengerszint fölött. Gyönyörű volt a panoráma, ami innen elénk tárult. Sok fényképet készítettem. Fél 2-kor indultunk haza. Ízelítőt kaptam a belsőkontinentális utazásból, pedig csak néhányszor tíz kilométert utaztunk a jégkupolán (kb. 2x20 km volt az út).

Otthon Szása vodkával várt, de rám is fért, mert az erős hófúvásban ismét megfagyott kicsit az orrom és az ujjaim. Vacsoráig az aerológiában beszélgettünk, politizáltunk, kávéztunk. Este, ha nagyot lélegeztem, kicsit szúrt a mellem !?!?

Július 30. Vasárnap

969

- 17,5

160

12-kor keltem. Ebéd után Szásával elmentünk az asztalosműhelybe, leszabtuk a szekrényemhez való anyagot, legyalultuk géppel. GTT-vel hoztuk haza a nagy hófúvásban. Útközben a kis vezgyehódot kihúztuk az út menti árokból, ahová becsúszott és saját erőből nem bírt kijönni.

Vacsoráig szabtam a léceket méretre. Vacsora után mozi, az "Elvarázsolt sziget" c. angol nyelvű film. Utána biliárdoztam, majd otthon folytattam felszállásig a szekrény készítését. A felszállást Petyával és Tolja Makovval csináltuk, 15 km lett. Alatta TEMP-eket írtam ki, utána szelet csináltam. 4-kor jöttem haza, lefeküdtem aludni. Mivel itt nincs munkaszüneti nap, csak este vettem észre, hogy megint vasárnap van, amikor vacsorára szokás szerint ismét sült csirkét adtak

Július 31. Hétfő

978

- 20,1

135

12-kor keltem. Odakint erős szél fújt, de sütött a Nap! Hófúvás alig volt. Ebéd után felszállás, 23 km. Vacsoráig a szekrényt barkácsoltam otthon. Leszabtam, becsapoltam a kereteket. Vacsora után mozi, társasjátékozás. A felszállás 20 km lett, 4-kor kerültem ágyba.