Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

16°  20'

- °C

3738 km

Kimenő fél tíztől este hatig! A németeket várta két német nő kocsival. Egy Mazda 1300 és egy Peugeot 504 taxival. Egy kis körsétát tettünk a városban, majd elindultunk a sziget másik oldalára Puerto de la Cruzba (D047, D049). Az út gyönyörű volt, többször megálltunk fényképezni (D033, D034, D036, D037, D038, D039). A városban gyalog sétáltunk a tengerparton, nézegettük a kirakatokat. Rengeteg a turista, pedig itt "tél" van (D044). Délben a "Cafe Colombus"-ban ebédeltünk: szalámi, sör, epertorta (D035). Ebéd után ismét séta, majd taxival (Mercedes 240D 3.0) jöttünk haza Santa Cruz de Tenerifbe (D030, D031).

Este vacsora, majd tervezgetés mit vegyek holnap. Semmi különlegeset nem láttam. A szokásos méregdrága kirakatok és olcsó gyanús bazárok, mint minden idegenforgalmilag felkapott híres helyen.

Egy dollár kb. 78 peseta. Napóleon konyak 900 pts, egy kg hús 350 pts, Gordon gin 350 pts, egy kg szalámi 250 pts, egy üveg White Horse 400 pts, elemes játékautó 850 pts, strandbelépő 75 pts, vörösbor 165 pts, tíz db tojás 90 pts, mirelit csirke 140 pts, egy sör 30-50 pts, konzervsör 25-50 pts, Amphora pipadohány 67 pts, pezsgő 110 pts, tengeri kagyló 150-500 pts, a grafológus komputeres írásvizsgálat 30 sec alatt 100 pts, ABBA nagylemez 500 pts, szappan 200 pts, műsoros kazetta 400-1500 pts, farmer 1200 pts, Levis farmerszoknya 700 pts, quartz órák 4000-13.000 pts, táskaírógép 6500 pts, zsebszámológép 850-4100 pts, Sanyo kismagnó 3000 pts, SHARP magnós rádió 25. 000 pts, krokodilbőr női táska 22. 000 pts, nadrágszíj 300 pts. A szupermarketekben a németek bevásároltak egy egész évre való nescafét, tejport stb. Az üzletben ingyen borkóstolás, fotocellás üvegajtók stb.

Február 2. Csütörtök

Santa Cruz de Tenerife

31°  45'

+16 °C

14°  40'

+20 °C

3369 km

Reggel ismét jöttek értünk a német nők és átmentünk Puerto de la Cruzba (D041, D045, D051). Sétáltunk egy óráig, amikor az üzletek bezártak. Én vettem egy 127 lépésig programozható, zöld kijelzős, tudományos zsebszámológépet, adapterrel (CASIO fx 202P, M44). Délben, egy kisvendéglőben ebédeltünk. Előétel olívabogyóval, tengeri hal, sült krumpli, spanyol vörösbor (bikavér), konyakos fagylalt és kávé, udvarias pincérek stb. Ebéd után lementünk a strandra. Mivel a tengerpart sziklás (D040, D042), fürdeni nagyon nehéz, így medencéket építettek a parton és abba szivattyúztak tengervizet (D043). Kicsit hideg volt a víz eleinte, de a fürdés nagyon jól esett. Ma filmnapot tartottam, csak a filmfelvevőt vittem magammal. Készítettem két tekercs színes mozgófilmet a szigetről. Nehezen tudtam kivenni a filmet a gépből, mert otthon csak a betöltést mutatták meg. Szerencsére magamtól is rájöttem hamarosan.

Hazafelé a postán megírtam az üdvözlőlapokat. 6 órakor már a hajón voltunk. Készítettem néhány fényképet a mellettünk álló hadihajókról, tengeralattjárókról (F006, D026, D027, D028). Este műsoros vetélkedő volt a polárnyikok és a hajó személyzete között, utána tánc. Készítettem néhány képet vakuval a műsorról (F040). Jó közepes volt. Megtáncoltattam az ismerős lányokat, majd csak néztem a táncolókat. Mikor belefáradtunk a nézelődésbe kimentünk valamelyik kabinba "pihenni". Volt vodka, konyak, tiszta szesz vízzel stb. Az est fénypontja a tánc utáni fürdés volt a hajó medencéjében. Nagyon jól esett a hideg víz, reggel 6-kor kerültem ágyba.

Február 3. Péntek

Santa Cruz de Tenerife kikötője

31°  45'

+16 °C

14°  40'

+20 °C

3369 km

Reggel 8-ra ígérték az autóbuszt, amelyik elvisz kirándulni minket (D029). Sajnos csak fél 11-re jött meg. Elmentünk a Pico de Teidéhez (D048, D050), de nem maradt idő felmenni a csúcsra a felvonóval (C035, C036). Sokat fényképeztem fekete-fehér képeket, színes képeket, diákat. A táj csodálatos volt, a lanovka indulási helye a hóhatár fölött volt 2356 m magasságban. Alattunk látszott nagyon messze Puerto de la Cruz. Később befelhősödött az ég és alattunk, mint fehér tenger terültek el a felhők (D046). Lefelé menet átmentünk a felhőkön és mire leértünk a tengerpartra már ismét kisütött a Nap. Hat órára értünk a kikötőbe vissza. Létszámellenőrzés után megszólalt az "El bimbó" (Z01) és az Esztónia elindult a Kanári-szigetekről. Úgy látszik ez a dal a hajó indulója lesz ezen az úton. A tatról bevonták a nagy piros zászlót, és egy kicsit húztak föl az árbocra. (V01)Este jóízűt vacsoráztam, utána fürdés a medencében, majd tusolás és mosás következett. Lefekvés előtt a zsebszámolómmal "játszottam" (D052). A németek tudtak egy kicsit angolul és megmutatták, hogyan kell beprogramozni az új gépemet. Megírtam életem első programját zsebszámolóra!

Február 4. Szombat

25° 05'

17°  45'

4088 km

Reggel álmosan keltem. Reggeli után a fedélzetre mentem. Kirakták a nyugágyakat, lehet napozni, fürdeni. Én még nem nagyon próbáltam egyiket sem, mert szerintem még hideg van.

Délelőtt kiszámoltam néhány adatot a zsebszámolómmal, hogy ki milyen messze lakik Novolazarevszkaja állomástól, a németek kérésére.

Az ebéd finom volt, utána egy kicsit napoztam odafönn, majd lejöttem "játszani" a számológépemmel.

Február 5. Vasárnap

18°  45'

+19 °C

20°  50'

+22 °C

4819 km

Ma igazán "kitört" a nyár! Reggeli után szinte mindenki a fedélzetre ment napozni, fürdeni (D023). Én is sokat fürödtem, napoztam. 11-kor lejöttem a kabinomba, mert nem akarok leégni a napon. A nők is fürdenek, és a sok csúnya öregasszonyból egyszeriben csinos fiatal lányokká változtak, miután levetették a takarító köpenyüket és fürdőruhát vettek fel! Mindenki fényképezi, filmezi őket.

Fürdés után nem tusolok most, hátha a tengervíz jót tesz a bőrömnek. Csak a szemem csípi nagyon a sós víz. Csak óvatosan fürödhetek, mert rajtam van a kontaktlencsém. Nem is szabadna fürdeni vele. Fürdés után, ha megszáradok, csak úgy pereg le rólam a só.

Ebédre kaptunk egy-egy üveg 7 deciliteres bort, román rizlinget, mert leérkeztünk a trópusokra, a 23,5 szélességi fok, a Ráktérítő alá.

Ebéd után ismét fürdés és napozás volt a program. Néztem a matrózokat, hogyan dobálják be a lányokat a medencébe.

Vacsorára banánt is kaptunk, utána kifeküdtem egy nyugágyba a fedélzetre és néztem az asztaliteniszezőket. Az óceán alig hullámzik, a matrózok festik a korlátokat, a bakancsukon sárgaréz szögek vannak!

Február 6. Hétfő

12°  20'

+22 °C

23°  40'

+25 °C

5561 km

Reggeli előtt már megfürödtem, nagyon jól esett kontaktlencse és TIMEX nélkül. Kiadós reggeli után ismét a fedélzet. Következik: napozás, fürdés. Kicsit leégett tegnap a hátam, ezért elhatároztam, hogy ma óvatosabb leszek, ha ki bírom állni. Hát nem nagyon sikerült, mert ebédig fent voltam a medencénél. Ha éreztem, hogy nagyon éget a Nap - bele a vízbe! A medence vizéből néha egy kicsit leengednek, és tiszta tengervizet szivattyúznak bele helyette. Ha kevés a medencében a víz jó, mert nagy hullámok alakulnak ki benne. Ha sok, akkor is jó, mert akkor majdnem sima a felszíne. A matrózok ma azokat dobálják a vízbe "leginkább", akik felöltözve járnak a fedélzeten a medence körül. A VEF rádión 25 m-nél ismét bejött "Tápé" (Szabad Európa)! Ebéd után lefeküdtem aludni, mert nem akartam már többet napozni, mivel úgy éreztem, délelőtt egy kicsit leégtem. 5-ig aludtam, majd ismét séta a fedélzeten, felöltözve! Néhány repülő halat lehet látni, hajókat nem. Az óceán nyugodt, a víz itt sötétkék.

7 órakor vacsora, utána megnéztem a mozit. Folytatásos film első része, a banditák elleni harc a fiatal SZU-ban.

Február 7. Kedd

06°  55'

+24 °C

26°  00'

6193 km

A rádió a "Ne engedd, hogy félreértselek!" című Animals számmal ébresztett 8 órakor. Jót aludtam az éjjel, álmomban moziban voltam. Biztosan azért, mert az este tényleg ott voltam. Holnap fogunk áthaladni az Egyenlítőn, kora délelőtt, ha minden a terv szerint megy! Reggeli előtt ma is fürödtem egy jót. Délelőtt trikóban mentem a fedélzetre, de az is úgy átsült, hogy trikóstól ugrottam a vízbe. Nincs az a borzasztó meleg, felhős az idő.

Fél 2-kor ebédeltünk, majd balesetvédelmi oktatás volt. Arról beszéltek, hogyan kell közlekedni az Antarktiszon. Utána ismét fürdés. Most már unom a sok sót. Tele van vele a fülem, a hajam. Vacsora után megnéztem a tegnapi film folytatását, majd alvás.

Február 8. Szerda

00°  40'

+24 °C

28°  38'

6924 km

Ébresztő reggel fél 8-kor, majd "Neptun-ünnepély"! Reggelire: 2 db főtt tojás, egy szelet sajt, egy darab vaj, 3 db ízes palacsinta, feketekávé, fehér és barna kenyér. Ismét esőzónában haladunk, így várni kell az ünnepség kezdetével.

10-órakor már kisütött a Nap, kezdődött az ünnepség (F045, D055, D244). Először jött a zenekar (F046) a "Szentek bevonulása" dallamára, utána jöttek az ördögök, a sellők (F043, F047), majd bevonult Neptun isten az udvartartásával. A hajó kapitánya és a tisztjei köszöntötték Neptunt (D056), orosz szokás szerint sóval és kenyérrel. Átadták a hajó legszebb lányát, majd a kapitány egy nagy kulccsal kinyitotta az Egyenlítőt szimbolizáló lakatot (F044). Ekkor rakéták röppentek föl, a zenekar tust húzott, az Esztónia egy kört írt le az Egyenlítőn és megkezdődött az ünnepség (D054, D057).

Egyenként olvasták föl a neveket, majd az ördögök megragadták a delikvenst és Neptun elé hurcolták (D064). Néhány kérdés után Neptun kiadta a parancsot: "Megkeresztelni!" Az ördögök először a borbélyhoz vitték az embereket. Beszappanozták őket egy hatalmas korongecsettel, majd egy óriási borotvával megborotválták mindegyiket (D062). Közben a doktornak öltözött segéd egy hatalmas injekciós fecskendővel vizet nyomott az emberek fürdőruhájába. Utána egy bélyegzővel lepecsételték őket. Lehúzták a nadrágot a fenekükről és oda pecsétet ütöttek! Ezután bedobták az embert az úszómedencébe (F057, D058, D059, D060, D061). Amikor kimászott a vízből a felavatott, a korlátnál két sellő várta, karonfogva Neptun egyik segédjéhez vezette, aki egy hatalmas kupából hideg román rizlinget öntött a szájába (V02). Ez így ment névsor szerint mindenkivel, férfival, nővel egyaránt (D063). Utána általános fürdés kezdődött. A hangszórókból bömbölt a Boney M (Z11). Csak a vízben lehetett nyugta az embernek, mert különben úgyis bedobták. Fürödtem 12-ig. A napozó nőket a matrózok egy hatalmas távcső tokjába töltött vödörnyi tengervízzel öntözik le. Az esőzónát rég elhagytuk, süt a Nap, csak egy kicsit erős a szél.

Ebédig a fedélzeten voltam. Láttam delfineket is, de messze voltak a hajótól és mire felhoztam a teleobjektívemet, már messze elhagytuk őket. Fáj az orrom, mert leégett és jó párszor orrba is vágtak a medencében fürdés közben. Fáj a hátam is, jól összekarmolta valaki véletlenül a vízben. Elmentem a sebbel a doktornőhöz, aki bekente valami csípős zöld folyadékkal, azt mondta, hogy ma nem fürödhetek.

Ebéd: előételnek meleg céklasaláta, hideg leves nyers uborkával és hagymával, sült csirke rizzsel, kompót lé. Ebéd után alvás, mert nem szabad fürdenem és a napra sem akarok menni. Már fáj az arcom, a karom és a hátam, úgy leégtem. 5-ig aludtam, utána a fedélzeten légfürdőztem.

Vacsora: előételnek gépsonka uborkával és paradicsommal, rántott hal sült krumplival, tea, alma. Vacsora után a németek áthívtak az ő kabinjukba megünnepelni, hogy áthaladtunk az Egyenlítőn. Hűtött pezsgő, téliszalámi, csokoládé, gyertyafény stb. Mozi előtt kiosztották a Diplomákat, majd lefordítom azokat. Mozi után felmentem a fedélzetre friss levegőt szívni. Hát az nem volt, csak fülledt meleg! Jól esett visszatérni a légkondicionált kabinomba. Az órákat vissza kellene állítani ismét. Már 5 óra az eltérés a moszkvai időtől, de az enyém még mindig azt mutatja. A Diplomán megvannak a pontos koordináták, amelynél áthajóztunk az Egyenlítőn: 28° 57' ny.h. (Szeged 7006 km).

Február 9. Csütörtök

05°  33'

31°  39'

+29 °C

7681 km

Reggeli előtt egy kis séta a fedélzeten. A tengeren kicsit erős a szél, a hajónk imbolyog, nem is lehet fürdeni a medencében. Reggeli után elmentem a doktornőhöz. Bekente a hátam és azt mondta, hogy még ma sem fürödhetek.

Délelőtt lefordítottam a diplomákat. Diploma (M03): Ezen diploma annak a megünneplésére lett kiadva, hogy a bátor utazó Pándi Ferenc az Esztónia motoros hajón tengeri útnak indult nem rettenve széltől és vihartól. Ettől a pillanattól neve a dicsőséges hajós listára írandó és felveendő a távoli hajózások utasainak tiszteletreméltó rendjébe. Aláírások: Neptun isten és a hajó kapitánya. A másik (M04):  Oklevél mindenki tudomására, hogy Magyarország lakosa Pándi Ferenc átkelt az Egyenlítőn a Tengeri Flotta hajóján. Mától kezdve hatalmas Neptun, a tengeri erők uralkodója oltalmazza és megóvja a boldog tulajdonosát ennek az oklevélnek, parancsot ad a tisztelet megadására, amelyre méltó minden utazó, aki átkelt az egyik féltekéről a másikra tengeri úton. 1978. II. 8.  28° 57' nyugati hosszúság.

Reggeli után bevettem egy Daedalont, mert a hajó ismét erősen imbolyog. A fedélzetre csak negyedórákra megyek fel. Fülledt, meleg a levegő, a napon nem lehet megmaradni. Az újabb koordináták: 06° 33' déli szélesség, 31° 43' nyugati hosszúság, Riga 5080 mile, Szeged 7776 km.

Ebéd előtt a kabinomban heverésztem. Bevettem még egy Daedalont a biztonság kedvéért. Ebédhez ma is kaptunk egy üveg rizlinget. Ebéd után 5-ig aludtam. 5-7-ig a fedélzeten ültünk, hallgattuk a brazil rádióban a tánczenét.

Vacsora után ismét balesetvédelmi oktatás volt. Utána megnéztem a mozit, majd a fedélzeten ücsörögtem egy fél órát. Este láttam a tükörben, hogy a homlokomon és a hátamon hámlik a bőr!

Február 10. Péntek

12°  32'

+33 °C

33°  44'

8447 km

Reggelinél ma meleg tej volt az asztalon, aminek a németekkel együtt nagyon megörültem. Meg is ittunk egy-egy csészével az oroszok legnagyobb csodálkozására! A következő fogás ugyanis kása volt és azt kellett volna felönteni a tejjel! Utána tojásrántotta nyers uborkával és tea következett.

Az idő borús, a medencébe megint nem töltöttek vizet. Reggeli után egy kis pihenés a fedélzeten, majd lejöttem a kabinomba és angol szószedetet készítettem a CASIO prospektusából. Újabb koordináták: 13° 25' d.sz. 34° 10' ny.h. A levegő 28 °C, a víz 30 °C, Montevideóig 1895 mile, Rigától 5415 mile, az Antarktiszig 4550 mile, Szeged 8554 km.

Fél 2-kor ebéd, majd ismét angol szavakat írok ki. A fedélzeten fülledt meleg van és csöpög az eső. Vacsoráig készítettem az angol szószedetet, kb. 700 szót írtam ki.

Vacsora után ismét balesetvédelmi oktatás volt. Utána tusoltam, mostam, majd alvás.

Február 11. Szombat

17°  19'

36°  20'

9042 km

Megint esőzónában haladunk Brazília partja előtt. Az Esztóniát többször végigsöpörte a zápor. Újabb koordináták: 18° 20' d.sz. 36° 47' ny.h. a levegő 27 °C, a víz 29 °C, a brazil part 140 mile, Riga 5840 mile, Montevideó 1520 mile, Szeged 9161 km.

Ebéd után kötelező fogorvosi vizsgálatra mentem. Mindent rendben találtak. A fedélzeten nem lehet megmaradni a párás hőségtől. A kabinomban viszont kitűnő a légkondicionálás. Kértem egy német-orosz szótárt a németektől és ezzel fordítottam a Kanári-szigeteken vett német újságok cikkeit oroszra, majd az én nagy szótáram segítségével oroszról magyarra. Vacsorára ma is, kaptunk banánt is. Az étteremben egy legyet láttam röpködni. Ez az első "háziállat", amit itt láttam a hajón! Vacsora után megnéztem a mozit. A Goya c. film első részét adták. Erősen hámlik az orrom és a hátam. Az óceán itt sötétkék.

Február 12. Vasárnap

Atlanti-óceán, Brazilia előtt 120 mile

23°  06'

+26 °C

39°  07'

+29 °C

9732 km

Reggeli után fel a fedélzetre! Süt a Nap, víz van a medencében! 12-ig fürödtem, napoztam, de nem akartam leégni, ezért lementem a kabinomba fordítani a grafológus számítógép rólam készített német nyelvű elemzését (D036). Délelőtt sirályt láttam repülni a hajó körül, tehát nem lehet messze a part. Újabb koordináták: 23° 53' d.sz. 39° 55' ny.h. A levegő 27 °C, a víz 29 °C, Rigától 6230 mile, Montevideóig kb. 1150 mile, az Antarktiszig 3930 mile, Brazília 108 mile, Szeged 9850 km.

Ebédre kaptunk megint egy üveg rizlinget, utána a fedélzeten ültem egy kicsit, de nem bírtam fennmaradni sokáig. A napszemüvegem nem elég sötét és nem tudom a szemem nyitva tartani rendesen! Különben is fülledt meleg van, csak úszni megyek fel néha. Alig lehet a fedélzetre lépni mezítláb, olyan forró a deszka. Fürdés után már mindig tusolok édesvízben, mert a bőrömnek mindegy a só, nekem meg tele van a fülem, a hajam.

Vacsora után mozi, a Goya című film második része.

Február 13. Hétfő

27°  45'

+23 °C

44°  20'

+28 °C

10460 km

Borús idő van, nem lehet sem fürdeni, sem napozni. Reggeli után kértem egy angol-orosz szótárt és fordítottam a zsebszámológépem prospektusát. (Könyvtár - rádiósok - 133-as szoba!).

Újabb koordináták 12 órakor: 28° 50' d.sz. 45° 00' ny.h. A levegő 24 °C, a víz 28 °C, Rigától 6630 mile, Montevideóig 850 mile, Szeged 10595 km. A rádióban Rió de Janeiro szól portugál nyelven. Jó zenét adnak. Régi Beatles és Rolling Stones számok új feldolgozásban. Odakinn esik az eső, fülledt meleg van.

Ebéd után most ismét a kabinomban dolgozok. Nem érdemes felmenni a fedélzetre, mert fullasztó a levegő.

Vacsora után a németek táviratot kaptak, este 7-kor, amit ugyanaznap este 10-kor adtak fel! Az időeltolódás már 6 óra. Vacsora után ismét angol fordítás, majd alvás.

Február 14. Kedd

Atlanti-óceán a brazil-uruguayi határnál

32°  06'

+26 °C

49°  31'

11151 km

Reggel láttam, hogy süt a Nap, így felmentem fürdeni egyet reggeli előtt. Nagyon jól esett. Meleg van, de nem az a fullasztó. Strauch is fenn volt, csinált néhány közös fényképet magának rólunk egy 6x6-os KIEV 80-as fényképezőgéppel. Reggeli után kicsit a fedélzeten voltam, de lejöttem, mert a napon nagyon meleg van. Kicsit benáthásodtam a légkondicionáló állandó huzatától, ezért elkezdtem szedni 3x2 Kalmopyrint. Újabb koordináták: 32° 45' d.sz. 50° 30' ny.h. a part 80 mile, Rigától 7000 mile, Montevideóig 380 mile, Szeged 11266 km. Ebéd előtt még fürödtem egy nagyot. Egy albatrosz keringett a hajó körül. Készítettem néhány képet róla. A rádióban állandóan a brazil adók szólnak. Sok a régi sláger: Adamo, Peppino di Capri, Beatles, Elvis Presley. Ebéd után a hajó személyzetének volt mentőgyakorlata. Először tűzvédelmi riadó volt. Szegény matrózok beöltöztek védőruhába, védősisakba, gázálarcba stb. Utána "Léket kapott a hajó!". Egy ponyvát húztak csörlővel a hajó fenekére a föltételezett lék fölé. Nagyon érdekes volt az egész gyakorlat (D053).

Öt óráig megfürödtem, majd a zeneszalonban O. K. Szedov, az expedíció vezetője tartott előadást az Antarktiszról.

Vacsoránál tortával köszöntötték az egyik fiút születésnapja alkalmából.