Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

Augusztus 1. Kedd

983

- 17,7

135

Délben keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot. Utána ebédig lépcsőt faragtam a házunk előtti hótorlaszba. A -20 °C körüli hidegben, 10 méteres szélben pár percig dolgoztam csak, de az arcom így is megfagyott mire befejeztem a munkát. Ebéd után felszállás, 16 km. Amíg a reakció tartott a hidrogénfejlesztőben leellenőriztük Koljával az OKÁ-t (D157). Magassági szög 20 vonásonként, oldalszög 50 vonásonként, ferde távolság 20 km-enként változtatva, minden fél percben. A kapott lyukszalagot a számítóközpont kidolgozza, mint fölszállást, fölrajzolja a grafikonokat, amelyeknek meg kell egyezni a gyári grafikonokkal a hibahatárokon belül. Utána kitisztítottam "Másást", a gázgenerátort és 6-kor már jöttem is haza.

Vacsora után játszottunk egy parti mandaloskát a versenyben Koljával. Utána néztem a pingpongozókat és a nardüzőket. A filmet már láttam, ezért nem néztem meg. Fél 10-kor jöttem haza a 20 m körüli szélben. Vologya, a sarki fény megfigyelője előhívta két tekercs filmemet, amit a fürdőben és Ljosa születésnapján csináltam. Nagyon jól sikerült mindkettő. Otthon elpakoltam a filmeket, megittam egy konzervsört + egy hal és lefeküdtem aludni.

Fél egykor felébredtem, rádióztam. Először Londont hallgattam, majd a Szülőföldünket. Hírek - riport egy nagybőgőssel - zene - 30 éve együtt címmel riport egy parádsasvári tanítóval - népzene furulyán. 4-kor feküdtem vissza, de nehezen tudok elaludni, mert a házunk ismét "táncol" a 25-30 méteres széllökésekben. 4-kor jöttek haza Vityáék, felszállás nem volt! A léggömb elpukkant elengedéskor, a szonda leesett, de nem hallgatott el és az 5 m-es látás, meg a 30 méteres szél miatt nem kereshették meg, hogy hova esett. Így a közelben leesett szonda jele elnyomta volna az ismétlő szonda jelét.

Augusztus 2. Szerda

959

- 9,9

090

Fél egykor keltem. A szél 15 méteresre csökkent, amikor mentünk ebédelni, de erős hófúvás volt.

Ebéd után elmentem az aerológiába, kiírtam a júliusi TEMP-eket. Ebédnél táviratot kaptam a meteortól orosz nyelven, hogy a Vosztokra való utazásom "nehézséges"! Vacsoráig a szekrényt csináltam. Eljött Tolja Alexandrov társasjátékozni. Hozott egy kis szeszt az augusztusi fejadagból. Megmutattam neki is a táviratot. Azt mondta, hogy ezek szerint 99%, hogy nem utazhatok Vosztokra.

Vacsora után egyedül jöttem haza folytatni a szekrényt. A filmet sem vártam meg. 11-ig dolgoztam. Utána felbontottam az ananászkonzervet és rádióztam. Fél 2-kor feküdtem le aludni.

Augusztus 3. Csütörtök

965

- 10,3

070

Fél egykor keltem, borotválkoztam, mentünk ebédelni. Utána az aerológiában kiírtam néhány TEMP-et, majd hazajöttem folytatni a szekrény építését. Vacsoráig dolgoztam.

Koljával mentem vacsorázni, de útközben találkoztunk Szásával és Vityával, akik hazaparancsoltak minket, mert szereztek egy üveg vodkát. Megittuk és mentünk vacsorázni. Utána mozi, társasjáték. Otthon rádióztunk. Sikerült "Amerika hangját" orosz nyelven megfognom Vityáék nagy örömére.

Éjfélkor elmentem bekapcsolni a termosztátot, utána és is rádióztam. Londont hallgattam. A 20 legjobb nagylemezt mutatták be. Beatles, Rolling Stones (Z07, Z08), Who, Elvis Presley, Bob Dylan, Bee Gees stb. A felszállás 16 km lett, fél 4-kor jöttünk haza erős hófúvásban.

Augusztus 4. Péntek

978

- 12,5

090

Fél egykor mentünk ebédelni. Utána felszállás. A "Nagy Durák" gázgolderből töltöttem a ballont, ami egyedül kellemetlen munka volt, 16 km lett a magasság. A mostanában szokásos vég érte, a ballon "úszott" ezen a szinten. Felszállás alatt gyorsan kiszámoltam a szelet a rakétásoknak, utána kiírtam néhány TEMP-et.

Utána hazajöttem, hogy folytassam a szekrényt, de Szásáék aludtak és nem akartam kopácsolással zavarni Őket. Kimentem és újabb lépcsőt faragtam a hótorlaszba. Mivel nem lehetett látni a nagy szürkeségben a lépcsőket, leöntöttem azokat egy üveg tintával!Amikor Szásáék fölkeltek 5-kor, elkezdtem a szekrényt csinálni. Vacsorára sem mentem el, 8-ig dolgoztam. Utána meg akartam nézni a mozit, de Tolja Alexandrov ideadta a Leningrádon keresztül érkezett táviratomat, és azt olvastam és fordítottam, mert oroszul érkezett. Mozi helyett társasjátékoztunk. Fél 10-kor jöttünk haza.

Itthon meghallgattam a Rádiógazétát: Bellingshausen -12 °C, Novolazarevszkaja -12 °C, Mirnij -26 °C, Vosztok -66 °C, Leningradszkaja -31 °C, Malagyozsnaja -13 °C. Éjfélkor elmentem bekapcsolni a termosztátot, utána átmentem az aerológiába, TEMP-eket írtam ki felszállásig. Megírtam Editnek a választáviratot. A felszállás 14 km lett, utána mentünk a fürdőbe. A szauna 110 °C volt, 2x8 percig voltam bent, kvasz nem volt (41). Jól lemosakodtam, samponnal hajat mostam. 6-kor jöttem haza egyedül. Megittam egy konzervsört és lefeküdtem aludni.

Augusztus 5. Szombat

965

- 6,3

090

12-kor keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot, utána ebédelni. Közben átjátszottam latin betűsre a választáviratot és az ebédnél föladtam. A felszállás 15 km lett, amíg a hidrogénfejlesztési reakció tartott könyvkötéssel foglalkoztam. Fél 6-kor jöttem haza "Mása" kitisztítása után. Vacsoráig a szekrényen javítgattam a kisebb-nagyobb hibákat.

Fürdő után átjött a 20-as épületbe Tolja Alexandrov és Jurij Medunyicin hoztak egy kis szeszt, és azt ittuk vacsoráig.

Vacsora után mozi, társasjáték. 11-kor jöttem haza Koljával. Vitya és Szása itthon ittak ez alatt. Fél kettőig rádióztam, de hallottam, hogy Vitya 3 óra után is énekelt, rádiózott a szobájában.

Augusztus 6. Vasárnap

962

- 10,1

090

Negyed egykor keltem, borotválkozás, ebéd. Ebéd után krumplit pucoltam, mert holnap ismét konyhaügyeletes leszek.

2-re már otthon voltam, mert a DESz-ről (aggregátorállomásról) lesz holnap két ügyeletes velem, és a többiek eljöttek segíteni nekik krumplit tisztítani. Kettőtől folytattam a szekrényt, hatig dolgoztam. Készen is lettem az asztalos munkával, már csak festeni kell. Hattól hétig takarítottam a szobámban.

Vacsora után mozi (kétrészes orosz kémfilm). 12-kor jöttünk haza. Itthon társasjátékoztunk, utána pakolásztam, amíg a rádiómban el nem kezdődtek a hírek magyarul. Bemondták, hogy VI. Pál pápa meghalt. Fél egykor feküdtem le aludni, felhúztam a vekkert 7-re, hogy siethessek a konyhára.

Augusztus 7. Hétfő

972

- 15,7

135

7-kor keltem, mentem a konyhára (-12 °C, 7 m/s a szél). Reggeli: feketekávé, tea, vaj, háromféle szardínia, sült krumpli hússal. 9-re lettem kész. Felkerestem Szedovot a meteor táviratával és kialkudtam egy 99%-os nemet, hogy utazhatok Vosztokra. Hazamentem, de nem feküdtem le. Mivel ma kezdődött az ügyeletességem a 20-as épületben ismét lépcsőt faragtam a hótorlaszba, kihordtam a szemetet, piszkos vizet. Kolja is felkelt és átmentünk az aerológiába. Először vegyszert készítettem fotózáshoz, utána felszereltük Szedov megjavított szélmérőjét (F712). 12-re lettünk kész éppen, mentem a konyhára.

Ebéd: tyúkhúsleves, gulyásleves, tarhonya pörkölttel, fasírt, hideg előétel, kompót. Fél háromra lettünk kész mindennel (mosogatás, takarítás, szemétkihordás stb.). Ma Jurij Bondarenkó és egy másik DESz-es voltak ügyeletesek velem. Átmentem a meteorba kiírni a júliusi adatokat, utána az aerológiába. Csináltam néhány nagyítást Georgi Tyimofejevnek, az EVM vezetőjének, mert ma van a születésnapja és engem is meghívott. Vacsorára Andrej Zajcsek megy helyettem a konyhára, és majd később visszacseréljük az ügyeletességet. Hatkor átmentem az orvosokhoz és kértem egy elektromos szárítót, hogy a fényképeket időben megszáríthassam.

7-re mentünk a számítóközpontba. Előtte itthon "bemelegítettünk". Kilenckor "angolosan" távoztam, hazajöttem aludni. Kolja keltett egy órakor, mentünk dolgozni. Én engedtem el a ballont, 17 km lett. Utána ismét elmentem az EVM-hez. Reggel 6-ig ittunk, beszélgettünk, gitároztunk.

Augusztus 8. Kedd

- 22,1

160

12-kor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot. Utána ebéd, majd felszállás. 25 km lett, ami manapság igen jónak mondható. 5-kor mentünk haza.

Felkelt Szása és Vitya is. Vacsoráig ittunk, tiszta szeszt vízzel. Vacsora után nem vártam meg a mozit, jöttem haza aludni.

Héttől tizenegyig aludtam. Teljesen kipihenten keltem. A felszállás 23 km lett, 4-órakor kerültem ágyba. Bellingshausen -14 °C, Novolazarevszkaja -17 °C, Leningradszkaja -29 °C, Mirnij -25 °C, Vosztok, -66 °C, Malagyozsnaja -22 °C.

Augusztus 9. Szerda

982

- 23,4

135

11-kor keltem. Kihordtam a szemetet, elmentem új hordóért. Erős hófúvás, -23 °C volt az "utcán".

Ebéd után felszállás, 20 km. Vacsoráig Koljával barkácsoltunk. Felújítottuk a szélmérő műszerünket. Közben kiadták a viharrendelkezést. Fél nyolcig dolgoztunk, siettünk vacsorázni. Utána mozi, társasjáték. 11-órakor jöttünk haza. Itthon rádióztam. (Bellingshausen -17 °C, Novolazarevszkaja -25 °C, Leningradszkaja -32 °C, Mirnij -26 °C, Vosztok -72 °C, Malagyozsnaja -24 °C).

Augusztus 10. Csütörtök

977

- 16,7

135

12-kor keltem, borotválkozás, utána ebéd. Felszállás végéig a szekrény barkácsolását folytattam otthon. Akkor hazajött Szása és segítettem neki a szobáját felújítani. Felerősítettük a díszléceket a mennyezetre.

Vacsora után mozi, társasjáték. Fél 12-kor jöttünk haza. Itthon rádióztam. Az étkezdében megjelent egy hirdetmény, amely szerint a DESz-en összevesztek az emberek a hangos magnózás miatt! Halad a zimovka. Az emberek idegesek, érzékenyek! Kettőig rádióztam, sci-fi, zene.

Augusztus 11. Péntek

- 21,7

12-kor keltem, egyedül mentem ebédelni. Vitya aludt, Szása dolgozott a szobáján, Kolja elment focizni a tenger jegére, Tolja takarított az aerológiában. Hosszú táviratot kaptam otthonról, aminek nagyon megörültem. Ebéd után a raktárba mentünk, kaptunk ellátmányt: két doboz konzervsört, egy doboz ananászkonzervet, 12 db kis csokoládét és egy zacskó mandulát fejenként. Mindjárt megittam egy sört, megettem négy csokit és két marék mandulát. Eszembe jutott Balatonalmádi, ott ettem mandulát utoljára!Vacsoráig segítettem Szásának a szobáját felújítani. Vacsora után nem néztem meg a mozit, elmentem az aerológiába. Kiírtam néhány TEMP-et, kiszámoltam három szelet, azután hazajöttem rádiózni. A felszállás 22 km lett, utána mentünk a fürdőbe.

Nagyot fürödtem. Ma hoztak egy kanna tengervizet és azt kevertem a mosó és mosdóvizembe. Ittam is egy bögrével belőle. A szauna 98 °C volt, 10 + 6 + 5 percig voltam bent (36). Hatkor jöttünk haza. Erős hófúvás volt, de a csillagos égen gyönyörű, sokszínű, függöny alakú sarki fény volt látható! (M21). Itthon megittam a második sörömet, leápoltam magam hintőporral és lefeküdtem aludni.

Augusztus 12. Szombat

975

- 27,5

160

Háromnegyed egykor keltem, mentem ebédelni. Utána fölszállás, 27 km. Alatta TEMP-eket írtam ki. Ötkor jöttünk haza. Én a szekrényemet csináltam vacsoráig. Készen lettem mindennel, már csak a festés van hátra.

Vacsora utána mozi, éjfélkor együtt jöttünk haza. Erős sarki fény volt az égen ma is. A hőmérő -29,7 °C -ot mutatott! A felszállás 24 km lett, fél ötkor kerültem ágyba. A szürke valenkim talpa kilyukadt, elővettem a használt feketét!

Augusztus 13. Vasárnap

982

- 28,5

150

Háromnegyed 12-kor keltem, borotválkoztam, mentem bekapcsolni a termosztátot. Ragyogó napsütés, szélcsend, -28 °C volt. Ebédelni egyedül mentem. Szása festette a mennyezetét, Kolja aludt, Vitya ügyeletes volt a konyhán. Az étkezdében Szedov mondta, hogy Vosztokon -85 °C van! Itt a szél 10 m/s-re csökkent, amikor jöttem haza az étkezdéből. Az arcom így is égett egy kicsit, de vittem a pleximet és nem fagyott meg szerencsére.

Felszállás után hidrogénfejlesztés, negyed hatkor jöttem haza. Vacsoráig festettem a szekrény belsejét fehérre. Vacsora után mozi, majd együtt jöttünk haza. A hó másképpen csikorgott a talpunk alatt ma! Elmentem megnézni a hőmérőket. A higanyos -31,0 °C -ot, a szeszes -30,8 °C -ot mutatott!Otthon rádiót hallgattam. Először Moszkva magyar nyelven, utána London. Fél 2-től a Szülőföldemet sikerült megfognom: Politikai magazinnal kezdték, a hazánkban járt amerikai üzletemberekkel készített riporttal. Kettőig tartott. Fél háromtól ismét hallgattam a 3x3 zenésműsort. Honthy Hanna énekelt a Luxemburg grófjából három dalt, a Sebő együttes játszott, Berek Kati szavalt, Demjén Ferenc énekelt (Jelszó: Love, szeretet, Te is jársz néha tilosban), majd új számok.

Bellingshausen -1 °C, Novolazarevszkaja -27 °C, Leningradszkaja -20 °C, Mirnij -10 °C, Vosztok -83 °C, Malagyozsnaja -30 °C.

Augusztus 14. Hétfő

970

- 17,9

145

Egy órakor keltettek Szásáék, mentünk ebédelni. A szél megerősödött, a levegő "felmelegedett" -18 °C -ra. Ebéd után az aerológiába mentem. Szétvágtam a rossz szürke valenkit és megtalpaltam vele a feketét. Kapronnal ragasztottam és összeégettem ismét az ujjamat. Utána hazamentem a 20-as épületbe és föltakarítottam a közös helyiségeket, mivel tegnap lejárt az ügyeletességem. Vacsorára lettem kész.

Vacsora után mozi, társasjáték. Itthon rádiózás. 12-kor feküdtem le aludni.

Augusztus 15. Kedd

973

- 18,1

160

Negyed 8-kor keltem, mentem az aerológiába fotózni, hogy Vityának legyen ajándékom születésnapjára, szombatra. Fél kettőig fotóztam egyfolytában.

Együtt mentünk ebédelni. Ebéd után eljött Szása Müszov, a villanyszerelő a 20-as épületbe és megbeszéltük, hogy milyen munkákat kell az én szobámban elvégezni, és mikor tudjuk ezt megcsinálni.

Vacsoráig festettem a szekrény két ajtaját fehérre. Már csak az oldalait kell színesre és kész is lesz. Vacsora előtt elmentem a meteorba a megszáradt fényképekért és méretre vágtam azokat.

Vacsora után mozi, majd társasjáték. Kétszer nyertünk mandaloskában versenypartit Koljával. 11-kor jöttünk haza. Felszállásig rádióztam, 20 km lett.  4-kor kerültem ágyba.

Augusztus 16. Szerda

- 18,9

135

Fél egykor keltem. Ebédelni együtt mentünk, utána felszállás. Alatta felszereltük a megjavított szélműszert a tetőre. 5-kor megnéztük a rakéta indítását és követtük a mi lokátorunkkal is. 6-kor mentem haza. Vacsoráig fölszereltem két fogantyút a szekrényemre.

Az étkezdében kifüggesztették a 24. SZAE hajóinak útvonaltervét. Ezek szerint az Esztónia: január 30. Leningrád - Las Palmas - Point Noire - Norvégia-fok - Malagyozsnaja (márc. 14-16.) - Mirnij - Point Noire - Las Palmas - Leningrád (ápr. 25.). (D219)Vacsora után mozi: 1936-ban készült film az arktiszi polárnyikokról. Utána társasjátékoztunk. Fél 12-kor jöttünk haza. Itthon rádióztam, majd mentünk szolgálatba, 26 km lett. Gyenge szél, telihold, erős, színes sarki fények, a felhők között látszott a Dél keresztje, a jéghegyek sötétlettek a fehér, befagyott tengeren. Fél ötkor kerültem ágyba.

Augusztus 17. Csütörtök

- 26,1

135

10-kor keltem. Lefestettem a szekrény oldalait világoszöldre, kétszer. Utána elmentem Vityával a számítóközpontba. Csináltam egy tekercs fekete-fehér filmet (F359).

Ebéd után fölszállás, 22 km lett, utána gázfejlesztés. Fél hatkor jöttem haza 25 méteres szélben, -27 °C-ban, erős hófúvásban. Amikor hazaértem éppen kiadták a viharrendelkezést: a szél 25-26 m/sec (90-95 km/h), a hőmérséklet -30 °C, az utcára egyedül kimenni tilos!Együtt mentünk vacsorázni, utána mozi (a "Szuvorov" c. szovjet film). 11-kor jöttünk haza. Elmentem megnézni a hőmérőt: -32,1 °C !!! Itthon bepakoltam a holmijaimat az új szekrénybe, majd rádióztam és közben magyar zászlót varrtam 3-ig.

Augusztus 18. Péntek

960

- 29,5

135

Fél egykor keltem. Mentünk ebédelni. Utána elmentem az aerológiába, TEMP-eket írtam ki. Vitya szerzett egy kis szeszt előzetesnek a holnapi születésnapjára és azt ittuk. 5-kor jöttünk haza. Vacsoráig Tolja Alexandrovnak Készítettem egy fényképkeretet fából.

Vacsora után mozi, fél 11-kor jöttünk haza. Hallgattam a Rádiógazétát, utána Moszkva magyar nyelvű adását. Bachról volt szó a műsorban + a d moll (Z02).

Bellingshausen -16 °C, Novolazarevszkaja -23 °C, Leningradszkaja -29 °C, Mirnij -16 °C, Vosztok -73 °C, Amundsen-Scott -57 °C, Malagyozsnaja -29 °C. Közben a Vityának szánt fényképeket beragasztottam egy a Koljától kapott albumba. Szása sem aludt, befestette a falat másodszor a szobájában. Már csak tapétáznia kell és kész a felújítás az ő szobájában teljesen.

Négykor mentünk négyen a fürdőbe. A szauna 107 °C volt, 8 + 8 + 5 percig voltam bent (42). Fél hétkor jöttünk haza. Vitya ismét elővette a tiszta szeszt. 8-ig ittunk, akkor elmentünk reggelizni. Reggelinél Szedov átadta nekünk a mai napiparancsot, amelyben jutalomként eltörölték Vitya megrovását az áprilisban történt lerészegedéséért! Reggelire: krémtúró, császárszalonna, vaj, tea, kenyér, feketekávé, zselatinos hús.

9-kor jöttünk haza aludni. Kitűztem az új magyar zászlómat aug. 20. ünnepe alkalmából.

Augusztus 19. Szombat

- 26,3

110

Egy órakor keltem, ebédelni sem mentem el. Elmentem segédkezni a felszállásnál. Utána a konyhára, Tolja Makovnak segíteni, krumplit pucolni, estére az ünnepi vacsorához. Kétszer fordultam a -27 °C-ban mire mindent hazahordtunk. 7-ig segítettem Toljának az ünnepi asztalt megteríteni 7-re mentem az aerológiába. Ott volt Szedov, Ivanov, Tolja Alexandrov. Kb. 20-an voltunk összesen. Igor (EVM) hozta a gitárját és énekeltünk (F586, F590, F609). Én 10-kor jöttem haza aludni. A Praktica megint elromlott!

Augusztus 20. Vasárnap

968

- 24,3

135

12-kor keltem, egyedül mentem ebédelni. Utána felszállás, 26 km lett. Fél ötkor jöttünk haza. Eljött Tolja Alexandrov, hozott egy kis tiszta szeszt, azt ittuk vacsoráig.

Vacsora után megnéztem a mozit. Film közben csörgött a telefon és engem kerestek! Vitya és Szása kialkudott Szosnyikovtól fél liter tiszta szeszt és mennem kellett haza inni tovább. Közben elhatároztam, hogy szakállt növesztek! (M30).

11-kor elfogyott minden szesz, Vityáék is kidőltek és lefeküdtek aludni. Én felszállásig magyar SzAE emblémákat készítettem. Petyával ketten csináltuk meg a felszállást, 5-kor kerültem ágyba.

Augusztus 21. Hétfő

969

- 21,5

090

12 órakor keltem, ebéd előtt elmentem bekapcsolni a termosztátot. Gyönyörű, napsütéses volt az idő, -22 °C. Szondaelengedés után beindítottam a reakciót a hidrogénfejlesztőben és siettem haza, mert eljött Szása Müszov, a villanyszerelő és megcsináltuk a szobámban az új kábelezést.

Vacsoráig dolgoztunk. Közben kitisztítottam a gázgenerátort. A MINSZK-32-es számítógép elromlott és így nem tudjuk földolgozni a felszállásokat. Ha hamarosan nem javítják meg, kézzel kell kidolgoznunk a felszállásokat!Vacsora után mozi, társasjáték. Otthon, rádiózás lefekvésig. Szülőföldem a K1- 5,96 MHz-en 02:30-tól.

Augusztus 22. Kedd

968

- 14,3

110

Fél egykor keltem, mentünk ebédelni. Utána hozzákezdtem a szobám felújításához. Befestettem a mennyezetet világoskékre. Utána elkezdtem levakarni a falról a régi tapétát. Négy réteg volt egymáson. Vésővel dolgoztam este 11-ig. Vacsorázni sem mentem el.

Szása elmondta este, hogy a fiúk megjavították a MINSZK-32-t és Vitya kidolgozta a felszállásokat. A tegnapim magassága 30 km fölötti lett! Fél 12-kor feküdtem le aludni.

Augusztus 23. Szerda

970

- 19,1

12-kor keltem, mentünk ebédelni. Utána siettem haza és kapartam tovább a régi tapétát a falról. Éppen készen lettem vele, amikor Szása telefonált, hogy mehetek a raktárba az új tapétámért. Elmentem előtte Ivanovhoz és aláírattam egy üveg vodkát visszamenőleg az augusztus 20-i ünnepre. Ötig négyesben megittuk a vodkát, utána dolgoztam tovább a szobámon. 8-ra lettem kész a másodszori ajtó- és ablakfestéssel, meg a takarítással.

A vacsorát lekéstem, pont a mozi kezdetére értem az étkezdébe. Utána néztem a sakkozókat. 11-kor jöttem haza, felszállásig "játszottam" a rádiómmal. Felszállás után kiszámoltam egy szelet, fél 5-kor kerültem ágyba.

Augusztus 24. Csütörtök

- 18,1

Egykor keltünk, siettünk ebédelni. Utána felszállás, 20 km lett. Alatta kiírtam néhány TEMP-et. 5-kor jöttem haza, folytattam a szobám renoválását. Este hétig dolgoztam. Lefestettem fehérre az ajtóm külsejét, az ablakkeretet, az alumínium szegőléceket.

Vacsora után mozi. A "Bakaruhában" c. 1957-ben készült magyar filmet vetítették oroszra szinkronizálva. Mozi után éjfélig társasjátékoztunk. Gyenge szélben -20 °C-ban, közepes hóesésben jöttünk haza. Én mentem bekapcsolni a termosztátot, utána rádióztam fölszállásig. Fölszállás után legépeltem egy hosszú táviratot a telexen orosz betűkkel Editnek. Fél ötkor kerültem ágyba.

Augusztus 25. Péntek

972

- 17,5

090

Fél egykor keltem, siettem bekapcsolni a termosztátot, azután ebédelni. A felszállás simán lement, 26 km, utána hidrogént fejlesztettem. 6-ra éppen készen lettem, siettem a konyhára Zajcsek helyett, aki helyettem dolgozott 7-én este, amikor én Georgi (EVM) születésnapján voltam.

8-ra lettünk kész mindennel. Vacsorára: krumplis hús gombamártással, tea, vaj, kenyér, kompót.

A film a "Zöld delfin utcája" c. nem szinkronizált amerikai film volt. Fél 12-kor jöttünk haza. Fürdésig rádióztam, közben magyar SzAE emblémákat csináltam. Négykor Szása telefonált, hogy ne várjam őket, mert ismételnek.

Így egyedül mentem fürdeni. A szauna 112 °C volt, 8+7 percig voltam bent (32). Fél hatkor jöttem haza aludni.

Augusztus 26. Szombat

978

- 20,5

090

Egyig aludtam, ebédelni sem mentem el. Délután négyig festettem a szobámban az ajtó és ablakkereteket, fehérre a radiátorcsöveket. Utána beállítottam egy új vaságyat  a szobámba, a régi kis dívány helyett. Azután átmentem az aerológiába, ahol teáztam és beszélgettünk. Szásáék éppen azt számolták, hogy hány órát és percet kell még várniuk estig, hogy ihassanak. Délután bemondta a rádió, hogy fellőtték az első NDK-s űrhajóst!Este hétre mentünk a számítóközpontba. Ott rendezték a négyes születésnapot. Tolja Alexandrov, Andrej Zajcsek, Valerij Mahanykov és G. SZ. Avrinszkij voltak az ünnepeltek. Megajándékoztam őket egy-egy magyar SzAE emblémával. Egy óráig voltunk ott.  Hármasban jöttünk haza, énekelve Sztálinról és a tankistákról! Kolja hamarabb hazajött, de már kint állt a ház előtt, amikor mi még csak a fürdőnél énekeltünk, mert hallotta a hangunkat! Én engedtem el az éjféli szondát, 20 km lett. Utána Koljával elsétáltunk a -28 °C-ban az étkezdébe és feladtam haza a táviratot. 4-kor feküdtem le aludni.

Augusztus 27. Vasárnap

- 25,7

160

Egykor keltünk, mentünk ebédelni, szélcsendben, gyönyörű napsütésben. Az ebédről hazafelé már erősen fújt a szél, szondaelengedéskor már 20 méteres volt!  Segítettem a felszállásnál, utána TEMP-eket írtam ki. 6-kor jöttem haza, vacsoráig rádióztam.

Vacsora után mozi, fél 11-kor jöttünk haza. Vittem a plexiálarcot, így simán jöttem haza. Bellingshausen -11 °C, Novolazarevszkaja -20 °C, Mirnij -24 °C, Leningradszkaja -27 °C, Vosztok -76 °C, Malagyozsnaja -26 °C. Felszállásig rádióztam: Londonon Elvis Presley műsor volt, magyar összekötőszöveggel. Közben készjtettem egy nagyméretű SzAE emblémát a szekrényemre (F273, D179-2).

A felszállás 21 km lett. Petyával dolgoztunk. Elengedéskor gyönyörű sarki fény volt látható. Felszállás alatt kakaót ittunk, amit Tolja a konyháról szerzett. 4-kor kerültem ágyba.

Augusztus 28. Hétfő

977

- 24,7

270

Egykor keltem, mentem ebédelni. Fel kellett vennem a napszemüvegemet, olyan erősen sütött a Nap. A felszállás 24 km lett. Utána feltakarítottam az egész aerológiát, mivel ma telt le az ügyeletességem ott. 5-kor mentem haza. (F216, F202). Legnagyobb örömömre ma is kaptunk ellátmányt: 4 doboz sört, egy "Schweppes" citromlét és egy "Berry" baracknektárt. Vacsoráig söröztünk, beszélgettünk.

Vacsora után együtt jöttünk haza, nem vártuk meg a filmet. Itthon elkezdtük tapétázni Szása szobáját. Felszállásig éppen készen lettünk vele. Rózsaszínű tapéta, fehér színű, apró levél alakú mintával. A fal alul zöld. Már csak a padlót kell megcsinálnia és kész a szobája. Az enyémben áll a munka, még nem kaptam ragasztót a tapétámhoz.

A felszállás 18 km lett, fél ötkor kerültem ágyba. Ismét erős sarki fény volt az égen. Itthon kipróbáltam a rádiót. Semmilyen adó nem jött be, olyan rossz volt a terjedés.

Ma szóltak, hogy aug. 30-tól szept. 1-ig nem üzemel az étterem, mert bogárirtást tartanak! Utána nagytakarítás lesz.

Most kezd gyógyulni az ujjam, amit kapronnal megégettem aug. 14-én!

Augusztus 29. Kedd

980

- 27,9

160

Fél egykor keltem. Erős napsütésben, -28 °C-ban, 15 m-es szélben, "térdig érő" hófúvásban siettem bekapcsolni a termosztátot. A hóba lépve a lábnyomomban összenyomtam a havat keményre, aztán amikor a szél elfójta a laza havat körülötte visszamaradtak a kiemelkedő lábnyomaim (F162). Együtt mentünk ebédelni. Az ebédlőben már nagy rendetlenség fogadott. Pakoltak kifelé mindent. Ebéd után fölszállás, 29 km. Utána hidrogént fejlesztettem, 6-ra lettem kész mindennel. Este 10-ig rákarcoltam az 50 cm-es logarlécre a magassági szög skálát a magasságszámításhoz.

Mivel ma már vacsorát sem adtak az étteremben átmentem az aerológiába, ettem vajas kenyeret büszkedzsemmel, és teát ittam hozzá. Fél 11-kor jöttem haza. Rádióztam, varrtam, a zoknijaimat stoppoltam lefekvésig. Bellingshausen -3 °C, Novolazarevszkaja -22 °C, Leningradszkaja -25 °C, Mirnij -17 °C, Vosztok -74 °C, Malagyozsnaja -28 °C.

Augusztus 30. Szerda

983

- 28,3

Egykor keltünk, Tolja Makov telefonált az aerológiából, hogy menjünk ebédelni oda. Ő készített meleg ebédet nekünk, mivel a konyha nem működik. Marhahúsleves metélttésztával, paprikás krumpli disznóhússal, meggy-szilva kompót volt a menü! Ebéd után otthon méretre szabtam a tapétámat. 4-kor Kolja végzett a felszállással és mentünk sétálni. Először Ivanovhoz mentünk, beírtuk a nevünket az állomásról eltávozók könyvébe. Úti célunk a legközelebbi jéghegy volt. Kb. fél órás séta után értünk oda. 20-25 m magas, fél kilométer hosszú jégtömb volt. Halványkék volt a színe. Körbejártuk, Kolja fényképezett, utána lassan jöttünk haza. A Nap éppen lement, a kupola kékje fölött gyönyörű lilára festette az eget. Negyed hatkor lefeküdtünk a jégre és vártuk a rakétát. Pontosan indították 17:17-kor. Gyenge szél volt, a tiszta időben gyönyörűen lehetett látni a második lépcső begyújtását. Az első lépcsőt hallottuk, amint süvítve hullott le és becsapódott a kupolán. Itthon lejelentkeztünk, majd elmentünk a rádiósokhoz. Kolja táviratot küldött haza. Megnéztem a szinoptikusokat közben. Maximovics Szeleznyov volt szolgálatban. Éppen a Pretóriából kapott faximile térkép alapján rajzolta meg a térképét. Megmutatta a mai műholdfelvételt is (D181). Utána hazamentünk az aerológiába. Útközben megnéztem a hőmérőt: -31,8 °C volt! Vacsorára ittam két csésze teát keksszel, megettem egy vajas kenyeret és jöttem haza. Kilencig számoltam Alexandrovnak a széladatokat, közben rádióztam. Moszkvát hallgattam: Alföldi dr. a szegedi biológiai kutatóból nyilatkozott a genetikai kongresszuson. Átadták az 50.000-ik Ikaruszt a Szovjetuniónak. A szegedi szabadtérin a moszkvai balett Delibes Coppéliáját adta elő. Negyed 2-kor oltottam villanyt.

Augusztus 31. Csütörtök

00/12

987/985

-32,1/-24,3

000/135

00/11

12-kor keltem, mentem az aerológiába. Legépeltem Alexandrov szelét telexen még ebéd előtt. Tolja Makov ma is remekelt: krumplileves főtt marhahússal, sült csirke, kompót. Ebéd után elsétáltam Tolja Alexandrovhoz a széladatokkal. Adott még egy hónapi anyagot kidolgozni. Utána átmentem Valerijhez (EVM), megnézni mi van a fényképezőgépemmel. Még nincs készen. Beszélgettünk egy kicsit, majd hazajöttem. Kiszámoltam a szelet Alexandrovnak, utána Koljával a telexet javítottuk, tisztítottuk vacsoráig. 8-kor elmentem sétálni a hegyre, hogy ledolgozzam a két nap alatt fölszedett fölösleges kilókat, mert olyan jól dolgozott itthon Tolja Makov mint szakács.

Először elmentem megnézni a hőmérőt: -26 °C, onnan lementem a tónál levő szivattyúhoz (F147), majd fel a hegyre, a kis reptér mellett egészen a nyitott raktárig. Sötét volt, gyenge sarki fény, a lábammal tapogattam ki az utat magam előtt. Egy óra tíz percet sétáltam.

Felszállásig rádióztam. A felszállás 23 km lett, alatta teáztunk, főtt marhanyelvet ettünk. Fél 4-kor jöttünk haza, gyenge sarki fény volt az égen. A terjedés nagyon rossz volt, nem is rádióztam, lefeküdtem aludni. Holnap kezdődik a meteorológiai tavasz (holnap van az első tanítási nap az iskolákban otthon!).