Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

Utazás az Antarktisz -ra IV. rész

Március 1. Szerda

Weddel-tenger

Déli szélesség

72°  23'

Levegő:

- 9 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Nyugati hosszúság

21°  30'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

1

Szeged: 

13572 km

    Ma van az ősz első napja. A természet nem lett hűtlen önmagához mínusz 9 °C van és az Esztónia körül mindenütt kásás jég képződött. Reggeli után el is indultunk északra. A tenger felszíne az apró jégtől sima, mintha olajjal öntötték volna le. A reggelit ma nem az "Atlantic", hanem a "Baltica" étteremben szolgálták fel. Az ablak mellé ültem és egész reggeli alatt "bámultam" ki az ablakon. Mivel a hajón mi polárnyikok nem számítunk rendes utasoknak, most végeznek mindenféle apróbb javításokat a matrózok és most értek éppen az Atlantic étterembe a festéssel, takarítással. Ezért kellett a másik étterembe mennünk. Délelőtt a tenerifei és a montevideói árakat számítottam át dollárra. Csak ez a reális ár, mert dollárról forintra már rengeteg variáció van. Újabb koordináták: 72° 30' d.sz. 21° 20' ny.h. A levegő -8 °C, a víz +2 °C, a szél 2 a hullámzás 0 ball, a part 45 mile, Szeged 13580 km.

    Ebéd után lefeküdtem aludni. Délután megkaptam a németek bélyegzőjét és lebélyegeztem néhányat a borítékjaim közül. Utána megnéztem a mozit. Vacsora után kicsit sétáltam a fedélzeten, a hó csikorgott a hidegben a lábam alatt. Nálunk ez igazi tél lenne, itt meg tegnap még nyár volt!

Március 2. Csütörtök

Weddel-tenger

Déli szélesség

72°  35'

Levegő:

- 9 °C

Szél: (ball)

6

 

 

Nyugati hosszúság

21°  30'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

4

Szeged: 

13590 km

    Reggeli, utána rövid séta a fedélzeten. Délelőtt aláírtuk a január és február havi költségeinket: cukorka, csokoládé, cigaretta, bor. Az én számlámon 4 rubel 65 kopek volt, a három üveg rizling. Ezt levonják majd a napidíjamból. Volt, aki több mint 100 rubelt írt alá! Odakinn esik a hó, a tengeren apró, összetört jégtáblák úsznak. Újabb adatok: 72° 30' d.sz. 21° 25' ny.h. A levegő -10°C, a víz +2 °C, a szél 4 ball, a hullámzás 3 ball, Szeged 13581 km. Ebédig pakolásztam a bőröndömben, mert nemsokára kiszállunk a partra. Ebéd után ledőltem pihenni. A délutáni mozi előtt meghallgattam az egészségügyi előadást az Antarktiszról (hideg, légnyomás, bioritmus stb.). Mozi után a folyosón beszélgettünk.

    Nagy a költözködés, készítjük a helyet a Druzsnajáról jövő polarnyikoknak. Este megnéztem a zenekar próbáját. Fender erősítő hangfallal, Ludwig dob, fényorgona, Hammond dobgép, Gustom Sound hangfalak Revo erősítőkkel. Később átjött hozzám beszélgetni Tolja Alexandrov. Mivel előtte kibeszélgettem magam a többiekkel nehezen találtam vele közös témát. Elbeszélgettük az időt, mikor a vizet megnyitották, így ma fürdeni sem tudtam.

Március 3. Péntek

Weddel-tenger

Déli szélesség

72°  25'

Levegő:

- 12 °C

Szél: (ball)

5

 

 

Nyugati hosszúság

20°  00'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

5

Szeged: 

13548 km

    Későn ébredtem, utána rohantam reggelizni. Reggeli után Jura Prímával üzleteltem. Elcseréltem a régi Commodore zsebszámológépemet egy antarktiszi térképes karóráért (M17). Délelőtt a magyar újságokat olvastam. Újabb koordináták: 72° 17' d.sz. 19° 50' ny.h. A levegő -13 °C, a víz +2 °C, Szeged 13532 km.

    A németek készülnek az átszállásra. Varrtak a téli ruhájukra német emblémákat. Ezt megirigyeltem én is, délután készítettem magamnak magyar emblémát (M38).

    Vacsora közben az Esztónia felment a selfjég határáig és ott maradt éjszakára is. Este a németek meghívtak elbúcsúzni. Megajándékoztak egy díszes oklevéllel (M07). Én egy saját készítésű SzAE emblémát, 50 rágógumit és a vacsorára kapott narancsot tudtam csak adni nekik viszonzásul a sok segítségért. Pezsgőt ittunk, éjfélig beszélgettünk. Az üres pezsgősüvegbe levelet írtunk és bedobtuk a tengerbe!

Március 4. Szombat

Weddel- tenger

Déli szélesség

73°  20'

Levegő:

- 15 °C

Szél: (ball)

0

 

 

Nyugati hosszúság

20°  00'

Víz:

+ 1 °C

Hullám: (ball)

0

Szeged: 

13635 km

    Reggel meghallottam a hőmérsékletet és rögtön az ablakhoz ugrottam, nem is csalódtam! Összefüggő vékony jégrétegben haladtunk (F070). Gyorsan felöltöztem és siettem a fedélzetre. A "Kapitány Kondratyev" jégtörő (D096, F072) éppen akkor haladt el mellettünk, előtte pedig még egy jégtörő: az "Amguema" Vlagyivosztokból (F071). A matrózok már kikészítették a köteleket összekötni a hajókat. Egy közülük pedig fent ült az árbocrúd tetején és távcsővel figyelte a tengert. A szokásos óvatossággal egymás mellé állt a két hajó és összekötözték őket. Lefektettek egy fahidat és elkezdődött az átrakodás (V05). Az Amguema nem messze tőlünk megállt. Megnéztem a németek kabinját a jégtörőn, amikor segítettem nekik átköltözködni (F090). Ötszemélyes a kabinjuk és nagyon piszkos! Még nem vagyok igazi polárnyik! Alig voltam kint másfél órát a -15 °C fokban és máris fázott a kezem, a lábam, az arcom! Átköltözködéskor bemutattak a 22. SzAE  DDR csoportvezetőjének Hoffmann-nak. Vacsorára mi maradtunk a Baltica étteremben, az újonnan jött "szezonkázók" (akik csak a nyári szezonban dolgoztak az Antarktiszon) mentek az Atlanticba. Új asztaltársakat kaptam, egy a szezonkázók közül is került az asztalomhoz. Előbb ő is németnek nézett. Csodálkozott, hogy magyar vagyok, mert eddig csak németeket, lengyeleket és amerikaiakat látott a szovjet állomásokon. Vacsora után a kabinomban olvasgattam, várva a Kapitány Kondratyev indulását (F092). Az Amguema már korábban elment, miután a rajta lévő sarkkutatókat az Esztónia mentőcsónakjával átszállították hozzánk. Fél kilenckor gyorsan lefürödtem, mert nem akarok kihagyni egy nap tisztálkodást sem az utolsó napokban. Fél 10-kor a rádió bemondta, hogy a jégtörő utasai hagyják el az Esztóniát, mert indulunk. Felmentem sokadszor elköszönni a németektől. Megszólalt az "El bimbó" (Z01) és a két hajó elvált egymástól (F091). Mindenki integetett. Fényképezni sajnos nem lehetett, mert már sötét volt. Mellettem állt egy fiú Druzsnaja állomás szezonkázói közül, és amikor megtudta, hogy magyar vagyok és "zimovkázni" (átteleni) fogok, a fejembe nyomta a prémes sapkáját ajándéknak.  Mondtam, hogy nem kell de ő csak erősködött. Végül elfogadtam. Meghívott a kabinjukba, (Ararát, Sztarka, Russzkaja), itt éjfélig "beszélgettünk"! Geológusok és repülősök (AN-2) voltak.

    Éjfélkor felmentem a fedélzetre levegőzni. Fenn volt a minszki barátom, akivel előrementem a parancsnoki hídhoz megnézni a Kapitány Kondratyevet. Gyönyörű volt a sötét éjszakában az előttünk kb. egy kilométerre haladó kivilágított jégtörő. Az általa készített csatornában szinte hangtalanul siklott az Esztónia. A Hold is feljött, halvány fény derengett az ég alján.

    A sok mászkálástól izomlázat kaptak a lábaim és fáradtan indultam a kajütömbe. A folyosón Jurijék éppen beszélgettek kinn, én is velük maradtam éjjel 2-ig. Megnézték az új térképes órámat, dicsérték hogy jó, a legújabb típus.    

    Ma értük el utazásunk legdélibb pontját: 73° 23' d.sz.  20° 28'  ny.h.  Szeged: 13647 km !

Március 5. Vasárnap

Weddel-tenger

Déli szélesség

71°  40'

Levegő:

- 12 °C

Szél: (ball)

2

 

 

Nyugati hosszúság

15°  20'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

3

Szeged: 

13396 km

    Nehezen ébredtem a késői lefekvés miatt. Most már csak mi ketten Hoffmann-nal vagyunk külföldiek a hajón. A koordinátákat is csak oroszul mondják be, mert eddig megismételték németül is.

    Délelőtt átestem az első orvosi vizsgálaton. Szerjózsa, a malagyozsnajai orvosbiológus tegnap szólt, hogy ma menjek át hozzá a kabinjába, ott fogja elvégezni a méréseket. Először kis oszcilloszkópon EKG-t csinált. Elégedett volt a szívemmel, majd egy nagy léggömbbe fújtam a kilélegzett levegőt öt percig. Átlagolta a mérést és kiszámította, hogy egy perc alatt 4,3 liter levegőt fogyasztok. Megnézte mennyi az oxigéntartalma. Ezzel is elégedett volt.

    Ebéd előtt felmentem a fedélzetre fényképezni a jéghegyeket és az előttünk haladó Kapitány Kondratyevet. Nem sikerült, mert a hidegben a film beleszakadt a gépbe. Fent nem is tudtam újra befűzni, mert a hidegben mindig eltört a film. Újabb koordináták: 71° 10' d.sz.  12° 55' ny.h. A levegő -10 °C, a víz +2 °C, Rigától 10455 mile, Malagyozsnajáig 1370 mile, Szeged 13308 km. Beszélgettem Hoffmann-nal, szerinte is jó hely Malagyozsnaja.

    Ebéd előtt lefeküdtem aludni, mert fáradt voltam. Vacsoráig aludtam, utána séta a fedélzeten. Itt már nem is jéghegyek, hanem egész jégszigetek úsznak el mellettünk. Több tíz km hosszú is van köztük. Ma ismét láttunk bálnákat. Séta közben egészen melegnek éreztem a levegőt, előrementem megnézni a hőmérőt, csak -5 °C - t mutatott, ami a tegnap délutáni -18 °C - hoz képest tényleg meleg!

Március 6. Hétfő

Lazarev-tenger

Déli szélesség

68°  48'

Levegő:

- 4 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Nyugati hosszúság

02°  14'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

3

Szeged: 

12916 km

    Ismét tavaszias az idő, alig látni jéghegyeket, ragyogó napsütés van. Délelőtt elhagytuk a Kapitány Kondratyevet, a tervek szerint mi nem is állunk meg Novolazarevszkajánál, hanem megyünk tovább egyenesen Malagyozsnajára. Rövid séta után a kabinomban pihentem.

    A délelőtt folyamán átléptünk a keleti féltekére! A koordináták: 68° 34' d.sz. 00° 22' k.h. A levegő -2 °C, a víz +2 °C, a szél 3 ball, a hullámzás 2 ball, Rigától 10775 mile, Malagyozsnajáig 1050 mile, Szeged 12863 km.

    Ebéd előtt ismét bemondta a rádió, hogy hamarosan bálnákat lehet látni. Egy kb. 10-15 bálnából álló csoport útját kereszteztük. Hallatszott az elefánttrombitáláshoz hasonló fújtatásuk is.

    Ebéd után folytattam az összecsomagolást a partraszállásra. A rádióban Johnny és a Hurrican: "Új tánc "! Vacsoráig olvastam, majd fürdés, mosás. Ismét át kell állítani az órákat, a moszkvai időtől való eltérés most -2 óra. Tehát annyi az idő most itt, mint odahaza Szegeden!

Március 7. Kedd

Lazarev-tenger

Déli szélesség

68°  03'

Levegő:

- 3 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Keleti hosszúság

12°  16'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

3

Szeged: 

12718 km

    Borús reggelre ébredtünk. A tenger sima, ismét megjelentek a jéghegyek. Most vagyunk pont Novolazarevszkaja fölött. A németek tehát ma fognak partra szállni. Reggeli után lefeküdtem aludni, 11-ig aludtam. A kabátommal takaróztam be és a zsebemben összetört a napszemüvegem. Nem baj, van még kettő darab! Odakinn továbbra is borús az idő.

    A 12 órás adatok: 67° 50' d.sz. 15° 15' k.h. A levegő -1 °C, a víz +3 °C, a szél 3 ball, a hullámzás 3 ball, Rigától 11100 mile, Malagyozsnajáig 725 mile, Szeged 12683 km. Előzetes számításaim szerint este 19:54-kor leszünk Szeged hosszúsági fokán (20° keleti hosszúság), 12769 km-re tőle.

    Ebéd után egy órahosszat fönt voltam a fedélzeten. Sütött már a Nap, +0,4 °C volt a hőmérséklet. Egy szélárnyékos helyen leültem napozni. Elővettem az expedíciós napszemüvegeimet. Legnagyobb csodálkozásomra négy balos üveg volt a keretekbe gyárilag beépítve! A keretek ezért teljesen el vannak deformálódva! Igaz egy antarktiszi expedíció nem szépségverseny, de...! Délután leellenőrizték a tusolókat, mert vannak, akik kinyitották a lezárt tust! Nálam mindent rendben találtak! (Minden tusolás után visszarakom az elzáró gumitömítést!). A délutáni mozit ma sem néztem meg, mert "tömegnyomor" van, amióta itt vannak a szezonkázók. Vacsora után alvás. A rádió ismét bemondta, hogy ma éjjel is előre kell állítani az órákat.

    Este Szedov elvtárs bejelentette, hogy először Mirnijbe megyünk, mert Malagyozsnajára csak jégtörővel mehetünk. A Kapitány Kondratyev akkor ér oda Novolazarevszkajáról, amikor mi Mirnijből.

Március 8. Szerda

Indiai-óceán

Déli szélesség

67°  01'

Levegő:

- 1 °C

Szél: (ball)

4

 

 

Nyugati hosszúság

27°  26'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

3

Szeged: 

12601 km

    Reggeli után rögtön felkerestem Szedov elvtársat és engedélyt kértem tőle, hogy Mirnijben partra szállhassak. Engedélyezte, és ha az időjárás megengedi tudok csinálni néhány fotót és filmet. Délelőtt Toljával sétáltam a fedélzeten és megbeszéltük, hogy együtt szállunk ki, és ő majd bemutatja nekem Mirnijt.

    Reggelinél a lányok gyönyörűen felöltözve, kikészítve szolgáltak fel (D024). Ma van a Nemzetközi Nőnap! Sajnos nem tudtam táviratot küldeni haza senkinek. A fedélzeten beszélgetve megtudtam, hogy az expedíció "Baskíria" nevű hajója januárban 250 utassal a fedélzetén léket kapott Malagyozsnaja előtt. 200 tonna víz jutott be a hajótestbe mire elzárták a léket (M25). A "Mihail Szomov" jégtörőnek Mirnijből Ausztráliába kellett vinnie egy súlyos beteget, akinek a fél oldala lebénult.

    Az egyik rádiós, Igor megígérte, hogy segít Malagyozsnajáról táviratot küldeni a németeknek Lazarevszkajára ingyen. Elmesélte, hogy ha jó az idő, RTT üzemben adják le a táviratokat, ha rossz a terjedés, akkor kézi üzemmódban dolgoznak.

    Estére ünnepség lesz, a lányok mindegyike kap egy doboz bonbont, egy lebélyegzett 23. SzAE borítékot és egy darab követ az Antarktiszról.

    Újabb koordináták: 66° 50' d.sz. 30° 06' k.h. A levegő 0 °C, a víz +30 °C, a szél 4 ball, a hullámzás 3 ball, Rigától 11450 mile, Mirnijig 1600 mile, Szeged 12594 km. Ma a déli adatokért felmentem a navigációs szobába. A navigátor elmondta, hogy melyik adatot honnan kapják: a szélességi és hosszúsági fokokat a térképről, a hajó iránya és sebessége alapján, szextánssal és kronométerrel állandóan ellenőrizve. A levegő hőmérsékletét a parancsnoki hídon levő hőmérőről, a tengervíz hőmérsékletét a motorházból, a hűtővíz hőmérsékletéből. A szél és a hullámzás átszámítása ballról az 1,8532 konstanssal történik. A megtett és tervezett útvonal hosszát a térképről mérik le.

    Ebéd után aludtam 4-ig, utána magyar SZAE emblémákat készítettem (M38). A vacsoránál csodálkozva láttam, hogy a lányok ismét ünneplőbe öltöztek, és a fiúkon is ünneplőruha van. Ezt elfelejtettem, így hát rohantam vissza a kabinomba átöltözni, és a fényképezőgépet lehozni. A fiúk dallal köszöntötték a lányokat, amelyet nem értettem teljesen. Grúz férfiakat kívántak nekik, akik itt, úgy látszik nagy népszerűségnek örvendenek. A lányok fejenként 200 gramm vodkával köszönték meg a jókívánságokat, amit még vacsora előtt megittunk. 9-kor kezdődött szokás szerint az esti műsor. Egy hosszú, összefüggő, jelmezes darabot adtak elő. Nem nagyon tetszett, pedig mindent értettem a szövegéből. Utána tánc. Eltáncoltam az "Utolsó tangót" Irával (F041), aztán lefekvés, alvás egyedül!

Március 9. Csütörtök

Indiai-óceán, Kozmonauták tengere Malagyozsnaja előtt

Déli szélesség

65°  53'

Levegő:

+ 0 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Keleti hosszúság

43°  00'

Víz:

+ 4 °C

Hullám: (ball)

3

Szeged: 

12614 km

    A reggeli a tegnapi ünnepség miatt fél 10-kor volt, utána séta a fedélzeten. Újabb koordináták: 65° 43' d.sz. 45° 38' k.h. A levegő 0 °C, a víz +4 °C, a szél 0 ball, a hullámzás 3 ball, a part 100 mile, Rigától 11820 mile, Mirnijig 1230 mile, Szeged 12633 km.

    Ebéd előtt kiszámoltam a térkép és a koordináták alapján, hogy mikor voltunk Szeged hosszúsági fokán és mikor leszünk Malagyozsnaja fölött. Ebéd után alvás vacsoráig. Előtte fél órát fent sétáltam a fedélzeten. Most, hogy feljöttünk a "meleg északra", elolvadt a hó a fedélzeten. Amikor mentem vacsorázni a legnagyobb meglepetésemre megszólított a kedves feketehajú nő az Informbureau-ból és adott egy Matrjoska babát. Még emlékezhetett rá, hogy én kérdeztem egyszer, hogy lehet-e ilyet kapni a hajó boltjában.

    Vacsora után a "zeneszalonban" (társalgó) néztem a szezonkázók nagy dominócsatáját. Este tusolás, mosás, alvás. Az órákat ismét előre kell állítani.

Március 10. Péntek

Indiai-óceán

Déli szélesség

65°  06'

Levegő:

- 4 °C

Szél: (ball)

7

 

 

Keleti hosszúság

53°  50'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

7

Szeged: 

12712 km

    Az éjjel nagy csörömpölésre ébredtem. Az asztalról és a fürdőszoba polcáról hullottak le a tárgyak. Az ágy táncolt velem. Ismét viharzónába értünk. Bevettem két Daedalont és aludtam tovább. Reggel a rádió bemondta, hogy a rossz időjárás miatt a fedélzetre lépni tilos!Reggeli közben ijedten húztam be mindig a nyakamat, amikor egy-egy nagyobb hullám beterítette vízzel az ablakomat. Reggeli után rögtön lefeküdtem, aludtam délig. Az időjárás közben még rosszabbra fordult. A légnyomás 728 Hgmm (971 mb)! Újabb koordináták: 65° 00' d.sz. 55° 15' k.h. A levegő -3 °C, a víz +3 °C, a szél 9 ball, a hullámzás 8 ball, Rigától 12080 mile, Mirnijig 970 mile, Szeged 12730 km.

    Ebédnél már lezárták a hajóablakot és nem lehetett kilátni a vízre. A folyosókon kikészítették a papírzacskókat! Ebéd után felszöktem a fedélzetre és készítettem egy tekercs mozgófilmet a viharos tengerről (V05). Állítólag a Vizcayai- öbölben még nagyobbak voltak a hullámok (a szél 8 ball, a hullámzás 9 ball)! Írni is alig tudok, mert székestől elcsúszok az asztaltól, pedig padlószőnyeg van a kajütben! Vacsoráig ismét fekvés vízszintes helyzetben. Mielőtt lementem enni bevettem még egy Daedalont a biztonság kedvéért, aztán újra alvás.

Március 11. Szombat

Indiai-óceán, Együttműködés - tenger

Déli szélesség

65°  00'

Levegő:

- 5 °C

Szél: (ball)

5

 

 

Keleti hosszúság

63°  00'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

5

Szeged: 

12906 km

    Fáradtan ébredtem a sok fekvéstől már fáj minden csontom. Reggeli után ismét romlott az idő, tehát újra fekvés, alvás!A déli koordináták: 65° 00' d.sz. 65° 00' k.h. A levegő -3 °C, a víz +2 °C, a szél 5 ball, a hullámzás 6 ball, Rigától 12325 mile, Mirnijig 725 mile, Szeged 12956 km. A rádió ismét bemondta, hogy a rossz idő miatt tilos a fedélzetre menni! Ebéd után alvás 5-ig. A tengeren ismét megjelentek a jéghegyek. Vacsora előtt dominóztam a zeneszalonban Szásáékkal. Vacsorára sokat ettem, jól is esett. Utána fürdés, mosás, varrás. 8-tól filmvetítés van, de mivel újra játsszák a repertoárt és én ezt a filmet már láttam, ezért alvás. Ma itt volt Szedov a kabinomban és mondta, hogy Mirnijnél szobatársat kapok, mert kevés a hely. Mondtam, hogy természetesen rendben van a dolog. Bár jó volt egyedül, azt az egy hetet majd csak kibírom. Majd meglátjuk, hogy milyen lesz.

Március 12. Vasárnap

Indiai-óceán

Déli szélesség

64°  45'

Levegő:

- 4 °C

Szél: (ball)

4

 

 

Keleti hosszúság

73°  30'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

4

Szeged: 

13170 km

    Ma napsütéses időre ébredtünk. Az étteremben kinyitották a lecsavarozott ablakokat. Reggeli után sétáltunk a fedélzeten. A felcsapódó hullámok ráfagytak a hajóra, ezért több cm vastag jég borítja az Esztónia orrát. Le is fényképeztem.

    Új koordináták: 64° 45' d.sz. 75° 55' k.h. A levegő -2 °C, a víz +3 °C, a szél 3 ball, a hullámzás 5 ball, légnyomás 735 Hgmm (980 mb), Rigától 12630 mile, Mirnij 420 mile, Szeged 13243 km.

    Kétnapi szünet után ma ismét felvettem a kontaktlencsémet. Ebéd után alvás vacsoráig. Vacsora után 10-ig sétáltam a fedélzeten. A fiúk megmutatták a "Dél Keresztjét". Sokat beszélgettünk a kellemes időben. Álmomban lengyel sörért voltam a boltban!

Március 13. Hétfő

Indiai-óceán, Davis-tenger

Déli szélesség

65°  16'

Levegő:

- 2 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Keleti hosszúság

86°  44'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

3

Szeged: 

13643 km

    Délelőtt séta a fedélzeten. Nagy "esemény" volt, a hajódarut javították és azt lehetett nézni! Ebéd előtt ismét összébb pakoltam a kabinomban, hogy elférjenek az új szobatársak.

    Újabb koordináták: 65° 36' d.sz. 88° 55' k.h. A levegő -2 °C, a víz +3 °C, a szél 2 ball, a hullámzás 2 ball, a part 30 mile, Rigától 12940 mile, Mirnijig 120 mile, Szeged 13744 km.

    Ismét megsűrűsödtek a jéghegyek itt a part közelében. Az Esztónia ezért csökkentett sebességgel halad Mirnij felé. Ebéd után alvás 4-ig. Délben Szedov elvtárs elmondta, hogy a "Kapitány Kondratyev" jégtörő befagyott Novolazarevszkaja előtt és egyedül nem tud kiszabadulni! Az "Amguema" nevű jégtörő már elindult segíteni neki és lehet, hogy a "Mihail Szomov" jégtörő is odamegy, ezért késni fog a malagyozsnajai partraszállásunk.  Este 6 órakor az Esztónia megállt. Nem megyünk tovább már csak reggel. Vacsora után megnéztem a mozit, majd séta a fedélzeten. Tiszta idő van. A Dél Keresztjének mind az öt csillagát lehet látni.

Március 14. Kedd

Davis-tenger, Mirnij előtt

Déli szélesség

66°  33'

Levegő:

- 8 °C

Szél: (ball)

-

 

 

Keleti hosszúság

92°  57'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

-

Szeged: 

13952 km

    Nehezen bírtam elaludni az este, részben az izgatottságtól, hogy ma partra szállok, részben, mert nem is nagyon lehetett. A fiúk éjjel 1-ig gitároztak, énekeltek a kajütöm előtt. Egy órakor az Esztónia elindult, akkor világosodott ki! Hajnali három órakor bejött Jura Príma, hogy ne aludjak, itt van Mirnij, már látható, majd alszok eleget Malagyozsnaján (D095). Gyorsan felöltöztem és felmentem fényképeket és filmet készíteni a közeledő állomásról. Erős szél fújt a part felől, a tiszta levegőben nagyon nagy volt a látástávolság (D104, D105, D106, D107, D108).

    Öten szálltunk partra a sarkkutatók közül.  Erős szélben és hullámzásban az Esztónia mentőcsónakjával mentünk ki a partra (D097). Vezgyehóddal (lánctalpas terepjáróval)  (D099) bementünk az állomásra (D098). Az aerológusoknál lepakoltunk. Én egyedül elmentem fényképezni az állomást (D100, C066, C067). Mirnij: 66° 33' d.sz. 93° 01' k.h. Szeged 13954 km (D101, D102, D103). Pontosan a Déli sarkkörön fekszik 66°33' (D109, D110, F096, F097, F098)! Ebéd előtt megjött a "pohód" (lánctalpas expedíció) Vosztok állomásról (D111, D112, D113). Fényképeztem és filmeztem az érkezését (F101, F104, F106, F110, D114, D115, D116). Ebéd után elmentem megnézni a régi állomást. Már csak néhány ház látszik ki a hóból (C088, C081, C082, V06). Fényképezés közben a "Praktica" felmondta a szolgálatot!!! Később bemutattak az állásvezetőnek, majd "beszélgettünk" (F111)! Visszafelé alig fújt a szél. Az Esztónia rögtön elindult (D118), majd sötétedéskor leállt.

Március 15. Szerda

Davis-tenger

Déli szélesség

65°  00'

Levegő:

- 3 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Keleti hosszúság

89°  00'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

3

Szeged: 

13704 km

    Két szobatársat kaptam, reggeli előtt velük beszélgettem. Megnéztem a mentőcsónakunk alját, hogy mennyire horpasztották be a jégtáblák és a sziklák a tegnapi partraszálláskor. Sajnos fényképezni nem tudok, mert elromlott a gépem.

    Délelőtt fogorvosnál voltam, mert úgy éreztem letört egy darab a fogamból vagy a tömésemből. Nem látott semmit, azt mondta, hogy fogkő lehetett és letisztította a többi fogamat is. Délig napoztam a fedélzeten (-3 °C!). Megszólított az egyik szezonkázó, hogy van-e magyar pénzem, mert a fia gyűjtő. Mondtam sajnos magyar az nincs, de adtam neki egy 12 szögletű uruguayi  pesót, aminek nagyon megörült. Elmesélte, hogy eddig tíz évet volt északon és hármat délen, mint polárnyik. Csak a szezonokban dolgozott, a többi időt otthon töltötte szabadságon! Új koordináták: 65° 00' d.sz. 86° 19' k.h. A levegő  -1 °C, a víz +3 °C, a szél 2 ball, a hullámzás 3 ball, a légnyomás 740 Hgmm, Rigától 13230 mile, Malagyozsnajáig 1100 mile, Szeged 13608 km.

    Ebéd után rövid séta, pihenés, olvasás, számolás vacsoráig. Délután elkezdett esni a hó, szép fehér ismét a fedélzet. Vacsora után rövid séta, majd mosakodás és alvás.

Március 16. Csütörtök

Indiai-óceán, Együttműködés - tenger

Déli szélesség

65°  00'

Levegő:

- 3 °C

Szél: (ball)

2

 

 

Keleti hosszúság

74°  50'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

2

Szeged: 

13321 km

    Reggelinél ránéztem a naptárra, ma 16. van! Tehát tegnap volt március 15. nemzeti ünnepünk. Reggeli után elmentem Szedov elvtárshoz, az expedíció vezetőjéhez, aki kiírt kérésemre két üveg vodkát. A raktárosnál ezt felalkudtuk nyolcra! Éjjel kettőig "ünnepeltünk".

    Délelőtt megismerkedtem egy uzsgorodi emberrel, aki tudott egy kicsit magyarul. Sokat beszélgettem vele félig oroszul, félig magyarul.

    Déli adatok: 65° 04' d.sz. 72° 20' k.h. A levegő -4 °C, a víz +3 °C, a szél 3 ball, a hullámzás 2 ball, a légnyomás 741 Hgmm, Rigától 13575 mile, Malagyozsnajáig 755 mile, Szeged 13163 km. Már elolvadt a tegnap esett hó.

    Az ünnep közben újabb rakétással ismerkedtem meg, Arkagyij Szosnyikovval!

Március 17. Péntek

Együttműködés - tengere

Déli szélesség

65°  04'

Levegő:

- 6 °C

Szél: (ball)

5

 

 

Keleti hosszúság

61°  30'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

5

Szeged: 

12876 km

    Éjjel keveset, de jót aludtam. Reggel semmit sem éreztem már a tegnapi ivászatból. Reggeli után rövid séta a fedélzeten, szokás szerint. Ismét szállingózik a hó. Ebédig alvás.

    Újabb koordináták: Kozmonauták-tengere 65° 07' d.sz. 58° 15' k.h. A levegő -5 °C, a víz +3 °C, a szél 4 ball, a hullámzás 3 ball, a légnyomás 742 Hgmm, a part 80 mile, Rigától 13935 mile, Malagyozsnajáig 395 mile, Szeged 12806 km.

    Ebéd után séta, majd alvás. Délután aláírtuk a március havi kiadásokat. Az enyém 26,50 rubel volt. A tegnapi vodkák, konzervek stb. Vacsora után ismét pakolásztam, mert a terv szerint holnap partra szállunk, ha sikerül. Az  Amguema és a Kapitány Kondratyev már ott vannak az állomás előtt Malagyozsnajánál (T2).

Március 18. Szombat

Kozmonauták - tengere

Déli szélesség

66°  23'

Levegő:

- 4 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Keleti hosszúság

47°  49'

Víz:

+ 3 °C

Hullám: (ball)

2

Szeged: 

12737 km

    Reggeli, utána séta. Óriási jégszigetek között haladunk. Több bálnát is láttunk (F060). Sajnos senki sem tudja, hogy ma, vagy holnap fogunk partra szállni. Óvatosan haladunk a kisebb-nagyobb jéghegyek között. Többször lehetett látni bálnákat, fókákat. Állítólag már lehet látni az állomást (D126), bár én nem láttam semmit, csak a partot. De akik tudják, merre van, mert már voltak itt, erősen mutogatnak a part felé. Erős szél fúj a part felől itt is, mint Mirnijnél. Mindenki fényképezi, filmezi a partot. A Nap süt, nagyon messzire be lehet látni a szárazföldön a jégkupolára.

    Ebéd előtt megálltunk. Senki nem tud semmit! Ebéd után alvás. Délután négykor megérkezett a Kapitány Kondratyev (F072), lassan elindultunk. A kisebb jégtáblákon fókák feküdtek, pingvinek ugráltak. Ha odakiáltottunk nekik visszarikácsoltak. Ha a nagyobb jégtáblák összezáródtak előttünk a jégtörő által készített csatornában, akkor megálltunk, a Kapitány Kondratyev visszajött és újból elkészítette a csatornát. Jobbra-balra való fordulásokkal tolta el két oldalra a jégtáblákat.

    Vacsora közben besötétedett és megálltunk.

Március 19. Vasárnap

Kozmonauták-tengere,
Malagyozsnaja előtt, kb. 12 mérföldre 

Déli szélesség

67°  27'

Levegő:

- 9 °C

Szél: (ball)

3

 

 

Keleti hosszúság

46°  03'

Víz:

+ 2 °C

Hullám: (ball)

-

Szeged: 

12821 km

    Reggel erős köd, hóesés fogadott a fedélzeten. Egyhelyben álltunk egész éjjel. Körülöttünk lassan összezáródnak a jégtáblák.

    Ebéd előtt indultunk el nagyon óvatosan Malagyozsnaja felé (F118, F116). A rádió bemondta, hogy fél óra múlva átszállunk az Amguémára (F114). Gyorsan felöltöztem, de utána három órát vártunk mire beszállhattunk a mentőcsónakokba (F115). Az ebéd is elmaradt. Az utolsó csónakkal mentem át a "jobbakkal"! (F117, V07). Az Amguemán ültünk este 8-ig, akkor tudtuk megközelíteni a partot és kikötni a hajót a jégfalhoz. Teherdaruval tettek partra minket egy nagy hálóban. Ott várt ránk néhány traktor és "Vezgyehód" (lánctalpas terepjáró). Felpakoltuk a csomagokat és bejöttünk vacsorázni az étterembe (D127).

    Utána engem elszállásoltak a rakétások épületébe, mert az aerológusoknál kevés a hely. Holnap, ha elmennek a 22. SzAE résztvevői, majd minden elrendeződik. Azt sem tudom, hogy merre vannak a csomagjaim, de nem aggódom miattuk. Az Esztónián (M01) 56 nap alatt több mint 14300 tengeri mérföldet (kb. 26500 km) utaztam, mire végre megérkeztem Malagyozsnajára!  (D119, D120, D121).