Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

Október 1. Vasárnap

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 977

- 15,7

110

03

    Fél egykor keltem, mentem ebédelni. Ebéd után itthon lefestettem másodszor a szegőléceket fehérre, 4-re lettem készen. Mivel jó idő volt elmentem és fölszereltem a Budapestre mutató nyilat az útjelző karóra (F153, F155, F156, F159, F160, D128, D129). Vacsoráig az aerológiában voltam. Kiírtam naprakészen a TEMP-eket és megcsináltam a szelet.

    Vacsorára sült csirke, ismét eltelt egy hét! Utána politikai tájékoztató. Mozi után hazajöttünk rögtön és festettem lefekvésig. Szásáék társasjátékoztak. Megittam az utolsó konzervsörömet is. Reggel 8-ra húztam föl az órát, mert mennem kell a raktárba pakolni. Hazafelé ismét erős sarki fényt lehetett látni.

Október 2. Hétfő

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 975

- 16,5

120

03

    8-kor keltem, mentem reggelizni. Utána egy szinoptikussal, Vityával és Vagyimmal, a raktárossal mentünk a hegybe vájt raktárba. Kihordtuk az expedíció egyhavi élelmiszerszükségletét a raktár különböző részeiből az előtérbe. Több száz kg árut hordtunk össze. Bőven el vagyunk látva mindennel. Csak magyar mirelit csirkéből egy 10 m hosszú, 2 m magas polc dugig van tömve. A világ minden részéről van itt áru, a finn tojástól az új-zélandi marhahúsig.

    11-re lettünk kész. Az aerológiába mentem statisztikát készítettem a szeptember havi felszállásainkról. Együtt mentünk ebédelni.

    Táviratot kaptam a németektől Novolazarevszkajáról, amelyben megköszönték a születésnapi üdvözletemet. Ebéd után siettem haza és folytattam a szobámban a munkát. Lefektettem a linóleumot. Ezzel kész a felújítás a szobámban. A szegőléceket kell még a padlóra leszögezni, ha a linóleum kisimult. (F266, F270, F271, F272, F273, F268).

    Vacsoráig társasjátékoztunk, utána mozi. Együtt jöttünk haza. Otthon felszállásig berendeztem a szobámat, közben rádióztam. Sima 30 km-t csináltunk,  háromnegyed 4-kor kerültem ágyba.

Október 3. Kedd

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 983

- 14,9

200

02

    12-kor keltünk. Mentünk a repülősökhöz, felöltözve fehér ingbe, nyakkendőbe, bőrdzsekibe, hogy a 23. SZAE tablójához a fényképeket elkészítsük (M29). Én is vittem a Prakticámat a teleobjektívvel és "partizánkodtam" (F842, F843, F844, F845).

    Ebéd után elmentem a raktárba és felvételeztem egy csizmát, ami félévente jár nekünk. Utána fölszállás. Kiváló 31 km lett. Utána hazamentem és vártam a bizottságot, kitakarítottam a szobámat addig.

    Hat órakor jött Szedov, Ivanov, Andrejev (a mechanikusok vezetője), Tolja Alexandrov. Szedov vágta át a piros szalagot a szobám ajtajánál. Dicsérték nyakra-főre, hogy milyen szép, milyen barátságos. Volt egy kis ünnepi asztal: tisztaszesz szörppel, főtt marhanyelv uborkával stb.

    Együtt mentünk vacsorázni. Utána jöttem haza aludni fölszállásig, a többiek megvárták a mozit. A felszállás 30 km lett, ketten csináltuk Koljával. Háromnegyed 5-kor kerültem ágyba. Szondaelengedéskor délen az ég alja már világos volt, közeledik a sarki nappal, amikor a Nap csak 4-5 fokkal jár majd a látóhatár alatt!

Október 4. Szerda

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 986

- 18,5

020

02

    Délben fél egykor keltem, mentem a WC-re. Ezzel fölvertem a többieket is. Rögtön előkerültek a tiszta szeszes üvegek és ittunk tovább ebédig.

    Ebéd után ismét ketten dolgoztunk Koljával. A felszállás 31 km lett, alatta hidrogént fejlesztettem. Fél hatra lettem kész a takarítással, jöttem haza aludni.

    Itthon Vitya szólt, hogy megérkezett a levél, amely szerint én a "Baskíria" nevű hajóval utazok haza decemberben Szásával és Toljával. Vitya és Kolja itt maradnak a szezonra is. Nem tudom örüljek-e, vagy szomorkodjak?

Október 5. Csütörtök

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 976

- 18,1

090

06

    10-kor keltem, elmentem Szedovhoz. Megkértem, ha lehet, maradhassak a szezonra én is itt. Nem adott konkrét választ. Onnan elmentem a meteorba, kiírtam a szeptemberi adatokat. Ebédig fordítottam a ballonokról szóló tájékoztatót.

    Ebéd után mentem a konyhára. Holnap ismét ügyeletes leszek a DESz-ről két fiúval, akik már megpucolták a krumplit, így ma ismét hagymát tisztítottam egy vödörrel.

    Három órára értem haza, a fiúk látták, hogy milyen szomorú vagyok a korai hazautazás miatt. Szereztek szeszt, hogy vidámabb legyek és azt ittuk vacsoráig. A mozit ma sem néztem meg, jöttem haza aludni.

Október 6. Péntek

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 971

- 12,5

070

08

    Éjjel egykor ébredtem, nem is tudtam elaludni reggel hétig. Mentem a konyhára. Reggelire: tejeskávé, tea, krémtúró, pástétom, vaj, kenyér. Táviratot kaptam Edittől mosogatás közben! 10-kor jöttem haza. Elmentem az aerológiába, előhívtam a gépben lévő filmet. Fele jó, fele rossz. Ismét javítani kell a Prakticát.

    12-re mentem az ebédlőbe. Ebédre: gombaleves, sült hús törött krumplival, savanyúsággal és szósszal, kiszel. Három órára lettem kész. Elmentem Valerijhez a fényképezőgépemmel. Kiszerelt belőle 5 kis alkatrészt. Szerinte ezek nem is fontosak és ezek okozták a hibát! Utána bementem Tolja Alexandrovhoz és megírtunk Korotkevics elvtársnak egy táviratot, amelyben megkértem itt maradhassak a szezonra is.

    Ötre mentem az étkezdébe, hamarabb, mint máskor, mert holnap ünnepi ebéd lesz, az alkotmány napja és diót kell törnünk. Vacsorára: Vesepecsenye kásával vagy törött krumplival, tea, vaj, kenyér, keksz, pástétom. Utána megnéztem a mozit. Szedov nem engedte elküldeni a táviratot, holnapra berendelt magához!Mozi után társasjátékoztam, majd jöttem haza és hallgattam a Rádiógazétát. Közben készültem a fürdőbe. A felszállás 31 km lett, fél 4-kor mentünk a fürdőbe. A szauna 116 °C volt, 2x5 percig voltam bent (18). Siettem haza, hogy reggelig aludhassak egy kicsit. Fél hatkor kerültem ágyba.

 Október 7. Szombat

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

975

- 15,3

090

10

    10-kor keltem, mentem Szedovhoz. Azt mondta, hogy nem írja alá a táviratot, de nem magyarázta meg, hogy miért! Így egyelőre készülnöm kell haza a "Baskíriával".

    Ebéd előtt csináltam egy sorozat nagyítást az EVM-nél készített negatívomról. Ebéd után felszállás, 26 km lett. Utána elkészítettem a "Professzor Zubov" nevű kutatóhajónk mágneses modelljét a fali térképre, közben szárítgattam a fényképeimet vacsoráig.

    Vacsorára, 3 főre adtak egy fél literes vodkát és előrehozták a holnapi sült csirkét az ünnep miatt (az alkotmány napja). Ki volt tűzve a szovjet és a magyar zászló egész nap. Vacsora után két filmet is adtak, de legjobb volt a kisfilm! A hastáncosnő bemutatója, amit már többször láttunk, de remélem nem utoljára! Egy egyiptomi filmből vágták ki a gépészek ezt a rövid jelenetet (F169).

    Felszállásig megírtam Editnek egy táviratot. A felszállás 29 km lett, utána átjátszottam a táviratot latin betűs telexen. Mivel Kolja is írt haza táviratot, elsétáltunk az étkezdébe feladni azokat. Ott szólt a zene! Grisa Nadvadnyuknak ünnepelték a 30. születésnapját. Engem is konyakkal kínáltak, Kolja csak szörpöt ivott. Fél 6-kor kerültem ágyba.

 Október 8. Vasárnap

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 986

- 16,5

090

03

    Fél egykor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot. Ebéd után felszállás, gyenge 21 km lett, utána hidrogénfejlesztés.

    Otthon Szásáék már tapétázzák Vitya szobáját. Az egész ház tele van aceton szaggal. 6-ra lettem kész "Mása" tisztításával. Vacsoráig otthon pakoltam a szekrényemben. Eltüntettem a szobám felújításakor ott fölhalmozott sok fölösleges dolgot.

    Vacsora után film. Ismét kabaré volt a vetítés. Fordítva volt befűzve először a film, többször elszakadt, elégett, de néztük lelkesen, mert ezzel is telik az idő! Egyedül jöttem haza, lefekvésig olvastam, rádióztam. A szám szélén csúnya seb lett estére. Biztosan a vegyszeres kezemmel értem hozzá hidrogénfejlesztés közben!

Október 9. Hétfő

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 977

- 8,7

090

12

    Fél egykor keltem, erős hóesésben mentünk ebédelni. Utána társasjátékoztam, 3-kor jöttem haza. Felszereltem a szegőléceket a padlómra, feltakarítottam a szobámban, felmostam benzinnel az új műanyag padlót. Ezzel 100%-osan befejeztem a szobám fölújítását! (D150).

    Vacsoráig segítettem Vityáéknak a szobáját tapétázni. Vacsora, majd mozi. A filmet a felénél otthagytam, elmentem társasjátékozni. 11-kor jöttem haza egyedül a hóesésben. Otthon rádióztam, közben diót eszegettem elalvásig. Ebédnél Tolja Usakin (F372), megkínált saját termesztésű uborkával!

Október 10. Kedd

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 981

- 7,5

070

14

    12-kor keltem, odakint erős hófúvás volt, 15-20 méteres széllel. Ebéd után fölmentem a rakétásokhoz a hegyre, új keretet barkácsolni a nagyítónkba. Hatig fönt voltam.

    Vacsora után mozi. Azt az arab filmet adták, amelyikből kisfilmnek már többször bejátszották a hastáncos jelenetet. Mivel nekem ez a rész nagyon tetszett, előadás után kértem a gépésztől néhány kockát a filmből, hogy megpróbáljam lereprózni a hastáncosnőt (F169). Mozi után a szokásos társasjáték 11-ig. Rögtön utána mentem az aerológiába és az 50 cm-es logarlécre fölrajzoltam a vízszintes távolság skálát.

    A fölszállás sima 23 km lett, háromnegyed 4-kor kerültem ágyba. Mikor jöttem haza a szél már 5 méteresre csökkent, az új hófúvásokban többször combig süppedtem a rövid hazavezető úton.

 Október 11. Szerda

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 993

- 6,5

090

16

    12-kor keltem, erős szélben mentünk ebédelni. A szondát a felszállásnál a 20 m-es szél végighúzta a földön, de a kommutátor éppen a hőmérőn állt meg, így nem kellett ismételni. A magasság 18 km lett. Vacsoráig Szásával terveztünk új ajtót a gázfejlesztőre, a régi megvetemedett helyett. Készítettem egy műszaki rajzot, hogy a mechanikusok az alapján el tudják készíteni az új kazánajtót.

    Vacsora után mozi, társasjáték. Fél 11-kor jöttem haza. Felszállásig rádióztam. Bellingshausen 0 °C, Novolazarevszkaja -10 °C, Leningradszkaja -19 °C, Mirnij -21 °C, Vosztok -60 °C, Malagyozsnaja -7 °C.

    Éjjel az első szondánk éppen úgy, mint délben a földhöz verődött, de az alapfrekvencián állt meg a kommutátor, így meg kellett ismételni a fölszállást. A második 10 km magasan elpukkant, de mivel még volt időnk és hidrogénünk egy harmadikat engedtünk el. Ez 27 km lett. Mivel a hidrogén elfogyott és 20 m körüli szél fújt, nekiálltam gázt fejleszteni. Reggel 8-kor kerültem ágyba. (Kidobtam ez egyik tégely arcvédő krémet, mert megsárgult-barnult egészen!).

 Október 12. Csütörtök

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

982

- 4,9

110

17

    12-kor keltem, mentem a raktárba. Felpakoltam magam vizestelepekkel, új ballonokkal, bekapcsoltam a termosztátot, utána hidrogént fejlesztettem, mert a szél még mindig 20 m körüli volt, kellett a tartalék. Egy óráig dolgoztam, rohantam ebédelni, utána fölszállás. Sikeres 30 km lett, 5-kor mentünk haza.

    Otthon Vitya festette a szobáját. A tapétát elefántcsont színűre, alul a falat zöldre. Vacsoráig otthon társasjátékoztunk.

    Vacsora után mozi. Kétrészes orosz film volt Szevasztopol megvédéséről. Utána néztem a társasjátékozókat. Megvártam, amíg mindenki hazament és készítettem néhány reprodukciót a faliújságon lévő fényképekről (M28). Fél egykor jöttem haza egyedül. Elalvásig rádióztam.

 Október 13. Péntek

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 977

- 6,5

090

03

    Egykor keltem, csendes hóesésben mentünk ebédelni. Ebéd után az aerológiába mentem. Szeleket számoltam és TEMP-eket írtam ki délután 5-ig. Mivel ma péntek van és 13-a, nem ment le simán a nap. Szása felszállása 16 km lett, megismételte, de a második csak 15 km lett! A hibás én voltam, mert tegnap a raktárból a ballonokat abból a ládából vettem és preparáltam, amelyek Szása szerint rosszak. Nekem ezekkel 27 és 30 km lett a magasságom!  Ezért kidobtuk az előkészített ballonokat és újakat preparáltam. Vacsora, mozi, társasjáték. Fél 11-kor jöttem haza, készülődni kezdtem a fürdőbe. Felhúztam a tiszta ágyneműt, varrtam stoppoltam. Közben hallgattam a Rádiógazétát. Bellingshausen -4 °C, Novolazarevszkaja -5 °C, Mirnij -15 °C, Leningradszkaja -25 °C, Vosztok -58 °C, Malagyozsnaja -6 °C.

    Négykor mentünk a fürdőbe, a szauna 112 °C volt, 8+6+3 percig voltam bent (00). Közben többször kiszaladtam megfürdeni a friss hóban (F316), ami nagyon jól esett. Háromnegyed hatkor jöttünk haza.

 Október 14. Szombat

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 977

- 9,1

070

02

    Egykor keltünk, mentünk ebédelni. Ebéd után felmásztam a háztetőre, ami könnyen ment, mert kapaszkodás nélkül felsétáltam a hótorlaszon a tetőre. Fölszereltem a forrasztópákát és megforrasztottam a rádióantennámat. Leszereltem a szélmérőt és elvittem Koljához az aerológiába. Szétszereltük, bezsíroztuk, összeraktuk. Felszereltem újra a tetőn.  Utána ballonokat preparáltam. Ötig szelet számoltam és TEMP-eket írtam ki. Utána segítettem Koljának és Szásának, akik éjjeli lámpákat készítettek maguknak a csillárból, amit a villanyszerelő a napokban neon armatúrára cserélt ki a munkateremben áramtakarékosság céljából.

    Vacsora után mozi, társasjáték, 11-kor jöttem haza. Eltettem a bőrnadrágomat, a kapcámat, elővettem a fekete posztónadrágomat, mert meleg van, itt a tavasz! Lecseréltem a prémkesztyűmet is a dupla, kék gyapjúra. Ha egy-két napig hidegebb lesz  kibírom, vagy ismét előveszem azokat.

    Felszállásig rádióztam. Jobb lett a vétel, hogy megforrasztottam az antennát. RSA: Hotel California, Amikor belépsz a szobába (Z09), Boney M. stb. A felszállás 23 km lett, alatta teáztunk, beszélgettünk. Az új rádiószonda rendszerről, a "Tájfun"-ról volt szó. Négykor kerültem ágyba.

Október 15. Vasárnap

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 977

- 16,7

000

00

    10-kor ébredtem a munka zajára. Szásáék harmadszor festették be a tapétát Vitya szobájában. Egykor mentünk ebédelni együtt, ragyogó napsütésben, gyenge szélben, -17 °C-ban.

    A szondaelengedést 4-5 fiú fényképezte (F254). A felszállás 27 km lett, alatta előhívtam az étkezdében lereprózott filmet. Van köztük rossz kép is, de a többsége jó.

    7-kor mentünk vacsorázni, utána mozi, társasjáték. Fél 11-kor jöttünk haza. Segítettem Toljának elhozni a havi ellátmányunkat, több tucat konzervet. Felszállásig rádióztam.

    A felszállás 32 km lett, a hőmérséklet ebben a magasságban csak -6 fok volt! Melegebb, mint a talajon szondaelengedéskor! Itt lent -17 fok volt. Jön a tavasz! Fél ötkor kerültem ágyba.

 Október 16. Hétfő

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

973

- 11,9

090

07

    12-kor keltem, elmentem beindítottam a reakciót a hidrogénfejlesztőben, bekapcsoltam a termosztátot, utána ebéd. A felszállás 31 km lett. Fent ismét melegebb volt a levegő, mint idelent a talajon. Amíg a  csúcson -8,7 °C volt a hőmérséklet, idelent -11,9 °C! A felszállás alatt véget ért a reakció a gázfejlesztőben, kitisztítottam "Mását" és fél ötkor már otthon is voltam.

    Ott volt Jura Medunyicin is Sztyurával, a kutyánkkal. Kávéztunk, beszélgettünk vacsoráig.

    Vacsora után mozi. Ma először kellett a sötétítő függönyt elhúzni a vetítéshez az étkezdében, mert olyan világos van még odakinn az utcán a mozielőadás kezdetekor. Mozi után siettem Valerijhez, aki a fénymérőt állította be a Prakticámon. Fél 11-ig beszélgettünk. Megajándékozott öt rágógumival és három cukorkával.

 Október 17. Kedd

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 974

- 11,5

090

08

    Fél egykor keltem, mentünk ebédelni. Ma én is láttam keringeni egy "pomornyikot" (rablósirályt) az állomás fölött. Itt a tavasz!Ebéd után az aerológiába mentem. TEMP-eket írtam ki és a statisztikákat számoltam ki. Fél hétig dolgoztam.

    Vacsora után sakkoztam. A mozit sem néztem meg, mert ismétlés volt. Éjfélig az aerológiában számoltam a szelet. 12-kor feküdtem le, kicsit még rádióztam elalvásig.

 Október 18. Szerda

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 975

- 11,3

090

06

    8-kor keltem, siettem reggelizni, mert utána a raktárba kellett mennem krumplit válogatni. Ebédig egyfolytában dolgoztunk.

    Ebéd után fölmentem a rakétásokhoz. Én indítottam a nagy rakétát a visszaszámlálás után a START gomb lenyomásával! (F413, F410, F417, F420). A magasság 84 km lett. A start után kiszaladtam a távcsővel megnézni a második fokozat beindulását. Az első visszahulló lépcső sivítását és a becsapódását a kupolára jól hallottuk, de látni sajnos nem láttam semmit belőle. Utána elmentem megnézni a harmadik lokátort. Éppen dolgozott a "KAMA". Simán lement a fellövés. Vacsoráig a Szosnyikov által készített 2x30 W-os, 20-20.000 Hz-es erősítővel "játszottunk". Szignálgenerátorral és oszcilloszkóppal mértük a frekvenciamenetet és a torzítást.

    Vacsora után mozi, társasjáték. 11-kor jöttünk haza. Sarki fény volt ismét látható. A felszállás 28 km lett, 4-kor kerültem ágyba.

 Október 19. Csütörtök

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 975

- 10,1

070

04

    11-kor ébredtem nagy kopácsolásra. Vitya szobájában az ajtófélfát szerelte föl az asztalos. Vitya a padlót festette. Holnap jön a bizottság átvenni a szobát. Egy órakor keltem fel, megmosdottam. Mivel a kontaktlencsém este kiesett a tokjából és véletlenül széttapostam, elővettem a tartalékot!Együtt mentünk ebédelni. A felszállás 23 km lett. Utána elmentem a számítóközpontba és a tegnapi 34 km magas szondánkat ismét kiértékeltük Valerijjel a gépen. Minden papírt összegyűjtöttem, amit csak a számítógép kiadott. Megvártam a mirniji TEMP-et is és elhoztam a táblázatokat. A MINSZK-32 többször leállt miattam, mert hiába figyelmeztetett Valerij a sztatikus elektromosságra én mindig elfelejtettem "leföldelni" magamat és az elektromos kisülésnél, amikor hozzáértem a gyorsnyomtatóhoz, a lyukasztóhoz, vagy a géphez, mindig leállt a program. Persze nem volt vészes a dolog, néhány betűt és jelet kellett a "Consul" írógépbe beírni és a program folytatódott tovább.

    Vacsora, mozi. Két film is volt. A felszállás 32 km lett, háromnegyed 5-kor jöttünk haza. A Nap már magasan fönn járt. Egész éjjel már világos volt!

Október 20. Péntek

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 991

- 14,9

160

15

    Fél 12-kor ébredtem Vitya kopácsolására. Ebédnél láttam, hogy megváltozott a 24. SZAE hajóinak indulási ideje, néhánynak az útvonala is. A fiúk szerint még ez sem végleges!Ebéd után felszállás, 32 km lett. A gázfejlődésem még tartott, amikor 5 órakor hazamentem segíteni Vitya szobáját teljesen befejezni, mert 6-ra jön a bizottság átvenni a munkát. Fél hatkor elhívtak a rádiósokhoz. Felírták az otthoni címemet ismét latin és cirill betűkkel. Lehet, hogy sikerül telefonbeszélgetést létrehozni az otthoniakkal. A rádiósoktól elmentem a léggömbtöltő pavilonba. Kitisztítottam a gázgenerátort és siettem haza.

    Hatra jött Andrejev, Alexandrov, Ljosa és Jura Medunyicin. Ismét dicsérték, hogy milyen jól dolgoztunk. Egy kis szesz is volt. Vacsora után mozi. Ma is két filmet adtak. 11-kor jöttünk haza. Felszállásig társasjátékoztunk. Amíg a fiúk dolgoztak, én rádióztam és készülődtem a fürdőbe. Fél 3-kor már Vityával mentünk a fürdőbe. A szauna 113 °C volt, 8+6 percig voltam bent (00). Finom volt a kvasz, sokat ittam belőle, 4-kor jöttünk haza aludni.

 Október 21. Szombat

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

991

- 6,9

090

05

    Fél egykor keltem, mentünk ebédelni. Utána a számítóközpontba mentem, kiírtam a szerdai rádiószondás anyagunkat a többi állomás adatai közül. Vacsoráig az aerológiában TEMP-eket írtam ki.

    Vacsorára "toronyirányt" mentünk az étkezdébe. A sima hó befedte már a köveket. Az étkezdében tavaszias hangulat volt. A meleg miatt előkerültek a fekete posztó dzsekik, sokan kopaszra nyiratkoztak, mások leborotválták a szakállukat. Ma is két film volt. Negyed 12-kor jöttünk haza csendes hóesésben.

    Bellingshausen 0 °C, Novolazarevszkaja -8 °C, Leningradszkaja -18 °C, Mirnij -18 °C, Vosztok -57 °C, Malagyozsnaja -7 °C. Elalvásig rádióztam. Rossz volt a terjedés, csak zenét hallgattam. Ma pont kéthónapos a szakállam, de nem valami nagyra nőtt ez alatt az idő alatt (M31).

 Október 22. Vasárnap

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 991

- 10,3

160

14

    12 órakor keltem fel. Erős hófúvásban (15-50 m/sec) mentünk ebédelni. Ebéd előtt bekapcsoltam a rádiómat és sikerült megfognom Szedov és Budreckij (a mirniji állomásvezető) beszélgetését! Semmi érdekeset sem mondtak.

    Ebéd után az aerológiába mentem. Az 50 cm-es logarlécre fölrajzoltam a harmatpont-depresszió skálát. A szél közben egyre erősödött. Vacsorára vinnem kellett ismét a plexi arcvédőmet!Vacsora utána mozi. A kisfilm jobb volt, mint a nagy! A IV. Csajkovszkij zenei versenyről  volt egy színes,  angol nyelvű  film, sok jó komolyzenével (Z03). Utána még társasjátékoztam. Háromnegyed 12-kor jöttem haza egyedül. A felszállásnál elengedéskor elpukkant a ballon (F228). Másodikra sikerült elengednem, 16 km lett, 4-kor kerültem ágyba.

 Október 23. Hétfő

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 987

- 6,5

090

20

    12-kor keltem. A rossz idő tovább tartott, erős hófúvásban mentünk ebédelni. A szondát sikerült elsőre elengednem, 29 km lett.  Felszállás után elhívtak a Rádiógazéta készítői és néhány szavas köszöntőt kellett magnetofonra mondanom november 7-e alkalmából. Vacsora után mozi. Két film volt ma is. 15-20 méteres szélben, erős hófúvásban jöttünk haza. 12-kor elmentem bekapcsolni a termosztátot. Teljesen sötét volt a hófúvás és a felhők miatt. Kettőkor, a szondaelengedéskor már hajnalodott, világos volt ismét. A felszállás 19 km lett, 4-kor jöttünk haza aludni.

 Október 24. Kedd

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 977

- 6,9

090

12

    12-kor keltem, mentem bekapcsolni a termosztátot. A szél 10-15 m-re csökkent. Ebéd, majd felszállás, 32 km lett. A gázfejlesztéssel 5-re lettem kész. Vacsoráig a félautomata kiértékelést tanulmányoztam.

    Vacsora, utána mozi, társasjáték 12-ig. Egyenest az aerológiába mentem, megcsináltam az egyik fölszállásunkat félautomatikus kiértékelő programra. 2-kor jöttünk haza aludni.

Október 25. Szerda

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 976

- 8,9

135

11

    Egykor keltem, mentünk ebédelni. Ebéd után a számítóközpontban megcsináltam a tegnapi félautomatikusan kiértékelt felszállásunkat. Jó lett, Vitya dicsért is érte. Vacsoráig az aerológiában beszélgettünk. Közben én összeírtam, hogy milyen felvételeket kell készítenem az AGFA diámra nagy látószögű objektívvel. Vacsora, mozi, társasjáték, 10-kor jöttünk haza. Felszállásig beszélgettünk, utána rádióztam. Sikerült a Szülőföldemet megfognom a K2- 6,0 MHz-en. Éppen futballmeccset közvetítettek: Magyarország-Románia (?) 1:0.

Október 26. Csütörtök

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 981

- 12,3

090

03

    Egykor keltem, mentünk ebédelni. Ebéd után az aerológiában ücsörögtem, semmihez sem volt kedvem. Beszélgettünk, kávéztunk. Vacsoráig otthon takarítottam, olvastam, hallgattam a magnót. Vitya is magnózott, két magnóval készített felvételeket a kazettáira. Vacsora, utána társasjáték. Olyan volt a játékom, mint az egész napom. Egyetlen partit sem nyertem. Fél 12-kor jöttünk haza. Otthon rádióztam felszállásig (London 9,61 MHz). A felszállás 32 km lett, 4-kor jöttünk haza. A Nap már fölkelt, 15 m-es szél, "sztok" fújta a havat.

Október 27. Péntek

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 991

- 12,5

000

00

    Egykor keltem, mentünk ebédelni. Ebéd után elmentem a rakétásokhoz, megkaptam a 18-án általam indított rakéta számítógéppel kiértékelt adatait. Siettem a felszállásra, 35 km lett. Utána megrajzoltam adiabata lapra a rakéta hőmérsékleti görbéjét. Ma is adtak ellátmányt, kiosztottak mindent a szörp kivételével. Kaptunk fejenként 19 doboz konzervsört, 3 tábla csokoládét, egy zacskó konfettit (cukorkát), 2 üveg Borjomit, egy zacskó kávét. Délután a rádió bemondta, hogy a 24. expedíció első hajója kifutott Leningrádból!Vacsora, mozi, társasjáték a társalgóban, majd otthon dobozos sör mellett. Kapitány Markov 12 órakor GMT -ben: 60° 09' északi szélesség, 28° 08' keleti hosszúság. Ma leápoltam a csizmámat szilikonos cipőkrémmel, ezért egész nap a "botinkiben" (posztócipőben) voltam. Furcsa érzés volt a könnyű cipőben járni. Fél egykor kezdtem készülődni a fürdőbe. Legelőször két doboz sört készítettem be, majd a tiszta ruhát, szappant stb. Felhúztam a tiszta ágyneműt és rádióztam. Este bemondta a helyi rádió, hogy Mirnijben elindult a pohód (lánctalpas expedíció) Vosztokra, 641 tonna összsúllyal, amelyből kb. 300 tonna az üzemanyag! A tervek szerint december 5-én érnek oda.

    A felszállás 20 km lett, háromnegyed 4-kor mentünk a fürdőbe, a Nap már sütött. A szauna 110 °C volt, 10+5+3 percig voltam bent (12). Gyorsan mostunk, mosdottunk, de utána sokáig beszélgettünk a sör mellett. Negyed 7-kor jöttünk haza aludni, de még fél kilencig beszélgettünk, söröztünk itthon. (Hat sört ittam meg ma. Kolja kopaszra nyíratta a haját a fürdő előtt!).

Október 28. Szombat

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 998

- 10,5

110

02

    Egykor ébredtünk, siettünk ebédelni. Utána felszállás, 33 km lett. Amíg a gázfejlesztés tartott kiszámoltam ismét egy felszállást félautomatikus kiértékelő módszerrel, holnap majd megcsinálom számítógépen a táblázatokat is.

    Vacsoráig dolgoztam, utána mozi, társasjáték 11-ig. Ismét az aerológiába mentem, kiszámoltam a saját fölszállásaim havi átlagait. Egy órakor jöttem haza.

    Kapitány Markov:  58° 05' é.sz. 19° 54' k.h. 296 mile/nap. Bellingshausen -1 °C, Novolazarevszkaja -5 °C, Leningradszkaja -13 °C, Mirnij -12 °C,  Amundsen-Scott -45 °C, Vosztok -53 °C, Malagyozsnaja -12 °C.

 Október 29. Vasárnap  

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 989

- 11,1

135

03

    Fél egykor keltünk, siettünk ebédelni, mert mentünk a tengerre fényképezni pingvint és fókát. Szondaelengedés után Tolja maradt a lokátornál, mi négyen és Jura Medunyicin mentünk fotózni. Először az állomás előtt heverésző fókákat filmeztem és fényképeztem (F915, D210). Utána a "Pingvinek-szigetéhez" gyalogoltunk, kb. 4-5 km-re a parttól. Útközben is találkoztunk már pingvinekkel. Fotóztuk azokat is, bár az ég befelhősödött addigra. A "Pingvin-szigeten" két kolóniát is találtunk. Már készítették fészkeiket kis kövekből, mert közeledik a tojásrakás ideje. Elfényképeztem két tekercs fekete-fehér filmet és egy tekercs színes diát. (F856, F857, F868, F870, F873, D203, D204, D205, D206, D207, D208).

    Estére értünk haza, fáradtan a sok gyaloglástól. Tolja lefuttatta ez alatt a tegnapi félautomatikusan kiértékelt szondámat. Ebben csak egy hibát kellett az operátornak, Igornak javítani és simán lement.

    Vacsorára sült csirke, szokás szerint. Feladtam az intézetnek egy táviratot az este. A filmet félig néztem meg, mert már láttam, jöttünk haza sörözni (2 db), társasjátékozni.

    Este a politikai tájékoztatót Misa Kasurko tartotta. Kész kabaré volt ma is. Verset is mondott a Komszomol megalakulásának 60. évfordulója alkalmából, amit maga költött.

    Itthon rádióztam. Bemondták, hogy a magyarok 4:1-re kikaptak a görögöktől az EB selejtezőben. A helyi rádió bemondta, hogy a Baskíria elindult Odesszából! Kapitány Markov: 54° 43' é.sz. 12° 31' k.h. Baskíria 41° 02' é.sz. 29° 01' k.h.

Október 30. Hétfő   985 mb-8,1 °C 000/00

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

 985

- 8,1

000

00

    Fél egykor keltünk, csendes hóesésben mentünk ebédelni. Ebéd után társasjátékoztam egyet, majd az aerológiába mentem, szelet számoltam vacsoráig.

    Vacsora után mozi, majd társasjáték 11óráig. Erős hóesésben jöttünk haza. A Kapitány Markov 57° 48' é.sz. 10° 20' k.h. Baskíria 36° 30' é.sz. 23° 19' k.h. Felszállásig rádióztam, közben a Bucsy-féle "Aerológiai gyakorlatok" c. jegyzetet olvastam, amit itt kaptam az állomáson! A felszállás 30 km lett, alatta programot írtam a zsebszámológépemre a szélsebesség kiszámításához. Jó is lett a sebesség, még a szélirányt kell megcsinálnom. Négykor jöttünk haza aludni.

    Ebédnél Tolja Usakin (F372) ma saját termesztésű erős paprikát adott a levesembe! Olyan erős volt, hogy otthon halászlébe is lehetne tenni, de lehet, hogy csak én szoktam el az erős ízektől.

 Október 31. Kedd

Idő (GMT)

Légnyomás (mb)

Hőmérséklet (°C)

Szélirány (°)

Szélsebesség (m/s)

 

989

- 5,3

000

00

    12-kor keltem, mentem az aerológiába TEMP-eket kiírni, mert ma van a hónap utolsó napja és nagyon elmaradtam ezzel a munkámmal.

    Siettem az ebéddel is. A szondaelengedés után letakarítottam a havat a pavilon erkélyéről. Sütött a Nap, szélcsend, -5 °C volt. Pulóverben dolgoztam sapka nélkül. A felszállás 23 km lett, elhallgatott az adó. Vitya már a számítóközpontban várta az anyagot. Fél 5-kor megjött a "KLIMAT-TEMP"-pel (a magaslégköri mérések havi átlagát tartalmazó távirattal) és a havi statisztikával.

    Vacsoráig TEMP-eket írtam ki és statisztikát számoltam Vacsora után mozi, társasjáték fél 12-ig.  Markov 53° 49' é.sz. 04° 32' k.h. A Baskíria Auguszta kikötőjében Szicílián. Felszállásig Tolja szobájában teáztunk, beszélgettünk. Tolja szerzett mézet és ezzel édesítettük a teát. A felszállás 24 km lett, fél ötkor jöttünk haza aludni.