Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

Czelnai Rudolf elnöknek
ajánlom nagy tisztelettel

Május 1. Hétfő

989

- 12,9

160

10-kor keltem, megborotválkoztam és készültem az ünnepi reggelire. Ebből nem lett semmi, mert Valerij telefonált, hogy kész a Praktica, lehet fényképezni. Elmentem érte. Kisebb zökkenőkkel beindult a fényképezőgépem. Szásáék az ünnep tiszteletére feltöltöttek egy nagy ballont hidrogénnel, vörös zászlót kötöttek rá és felengedték háromnegyed 11-kor. 11-kor kezdődött az ünnepség (F445). Felvonultunk a főutcán oda-vissza (F453). Mindenki fényképezett (F440, F441, F443, F444), filmezett. O. K. Szedov elvtárs, az expedíció vezetője mondott rövid ünnepi beszédet. A léggömbünk pont ekkor ért a fejünk fölé! Ragyogó napsütés volt, -13 °C, gyenge szél.

Ezután az étkezdében (F456) kaptunk fejenként 100 gr (kb. 1 dl.) vodkát és kaviáros szendvicset. Sajnos nekem hamar el kellett jönnöm hidrogént fejleszteni. Szása és Vitya segített nekem, hogy ötre készen legyen a munka, mert akkor kezdődik az ünnepi ebéd. A reakció beindulása után a színes filmet áttettem a Zenitből a Prakticába és elfényképeztem a maradék filmet. A felszállás 20 km lett, utána kitakarítottam a hidrogénfejlesztőben és vártam az ünnepi ebédet. Lehet, hogy 5 órakor ismét kapunk vodkát.

Úgy is lett. Az asztalokon ünnepi teríték volt. Mindenkinek névkártya mutatta a helyét. Az asztalon hidegtálak és négy embernek egy 7 dl-es vodka. O. P Ivanov az expedíció helyettes vezetője mondott rövid beszédet (F505), majd felolvasták az üdvözlő táviratokat. Utána rövid műsor. Jura Príma ideadta a fényképezőgépét, hogy csináljak neki egy tekercs filmet Kolja vakujával. Amikor készen lett elhívott a lakóházukba. Ott is vodka volt. Sokat ittunk, beszélgettünk. Elfényképeztem a vakuval még egy tekercs filmet. Kis rakétákat lőttünk ki sorozatvetővel (F466, F467). Kaptam ajándékba néhány fényképet és egy ördöglakatot. Amikor hazaértem itt volt Jurij M, Tolja A, Ljosa M és a geofizikus ismerősöm. Itt is vodka volt. Vitya nem is engedett dolgozni az éjjel, Koljával lefektettek, aludtam másnap délig. A kis rakéták kilövése közben az egyik fiú (Bekarev) ellőtte az egyik ujját!

Május. 2. Kedd

- 16,7

135

Délben, ebéd után, előkészítettem néhány ballont preparálásra, mert ebben a hónapban én vagyok az ügyeletes ballon-előkészítő. Utána előhívtam két tekercs filmet. Sajnos mind a kettő halvány lett, de 100%-osan megtudtam, hogy a módszer rossz, amit az előhívásnál alkalmazunk, vagy a vegyszer öreg. A többi hármat elő sem hívtam.

Vacsora után megnéztem a mozit. Vacsoránál Szedov bejelentette, hogy holnap már ideér a Szomov, ezért mindenki írja meg a leveleit még ma. Felszállásig leveleket írtam. Összeállítottam a hazaküldendő negatívokat.

Szondaelengedéskor a ballont széttépte a 25 m-es szél, a szonda pedig leesett a lejtőre. Lemásztam érte, új ballont preparáltam és töltöttem. Sikerült a második elbocsátás, a felszállás 28 km lett. Bekészítettem egy tekercs diát a Prakticába és egy színes negatívot a Zenitbe, hogy az utolsó hajóról az állomáson, a Szomov jégtörőről, tudjak néhány felvételt készíteni. 5 órakor kerültem ágyba.

Május 3. Szerda

976

- 14,7

135

Délben keltem fel, Kolja kimutatott az ablakon! A Mihail Szomov jégtörő ott állt Malagyozsnaja előtt! (F733). A hajó 1975-ben épült, 43 utast vihet magával, 133 m hosszú, 19 m széles, a fedélzete 12 m-re van a vízszinttől. 50 cm-es jégben simán halad, 160-170 cm-es jégben előre-hátra mozogva töri a jeget. Merülése 9 m, súlya 11320 t, motorjának teljesítménye 7200 LE. Készítettem néhány fényképet (C109), bár a Nap nem sütött Ebéd után nem kellett dolgoznom, így elmentem a meteorosokhoz vegyszert kimérni. Készítettem minden negatívról, amit haza akarok küldeni, egy-egy nagyítást, hogyha nem érne haza a levél, legyen belőlük is.

Délután Szásával és Vityával megittunk egy üveg vodkát, amit Vitya felesége küldött csomagban a hajóval. Vacsora előtt átmentem a rádiósokhoz és lebélyegeztem a hazaküldendő négy levelemet és néhány üres borítékot.

Vacsora után megnéztem a mozit. Két filmet is vetítettek, mert sokan várakoztak az étteremben, a kirakodásban részt vevők közül. Engem a 3-as csoportba osztottak be Szásával együtt. Reggel 8-ra kell mennünk dolgozni. Kolja megígérte, hogy ha jó idő lesz, kijön fényképezni, kihozza az én fényképezőgépemet és a filmfelvevőt is és készít képeket a rakodásról. Mozi után teáztunk, beszélgettünk, éjfél után kerültem ágyba. Sikerült az 1 órakor kezdődött magyar nyelvű adást meghallgatnom, Londont a 7, 28 MHz -en.

Május 4. Csütörtök  979 mb-9,5 °C 090/20

979

- 9,5

090

Szása keltett háromnegyed 7-kor. Felöltöztem melegen, prémes kesztyűt húztam, háromszor is megigazítottam a kapcámat és mentünk gyülekezni 8-ra. Reggeliztünk, majd GTT-vel kimentünk a tengerpartra. Ott volt kikötve már a Szomov (D134, D135). Ugyan olyan, mint az Amguema és a Kapitány Kondratyev  (V08). Erős hófúvásban kezdtük a rakodást. Ma is a darunál dolgoztam, ismét olajos hordókat rakodtunk szánokra (D138). Volt, amikor egy méter sem volt köztem és a tenger között, a szél pedig a tenger felé fújt! Néhány szán felrakodása után annyira romlott a látás az erős hófúvásban, hogy abba kellett hagyni a munkát. Visszajöttünk készültségbe 4-ig. Én a tegnap készített fényképeimet kezdtem el szárítani. Ebédelni sem mentem el. Nemsokára bemondta a rádió, hogy a látástáv 20 m alá csökkent, a hőmérséklet -9 0C, a rakodás szünetel!Délben segítettem Toljának a felszállásnál. Ő dolgozik most mindig, mint aerológus Koljával. Mi Szása, Vitya és én rakodunk minden nap. Az első ballonunkat sikeresen engedtem el, de a léggömb lefelé szállt a mélybe, nem fölfelé, végighúzta a szondát a földön. Láttam még, amint a műszer darabokra törik szét, utána a ballon simán elszáll! Újat preparáltam és töltöttem. Sikerült elengedni. Ez volt az utolsó preparált ballon és az utolsó csepp hidrogén, 28 km lett. Utána hat ballont készítettem be a termosztátba és hazajöttem naplót írni. A rádió bemondta, hogy a rossz időjárás miatt ma elmarad a telefonbeszélgetés Malagyozsnaja és Leningrád között!  A hó megint vastagon befedte az ajtónk előtt álló ládát és Koljával tejporból ismét készítettünk fagylaltot. Két nagy bögrével is megettem.

Vacsora után a tegnap másodiknak levetített filmet ismételték meg, amit nem néztem meg még egyszer. Átmentem az aerológiába és készítettem néhány nagyítást Tolja Alexandrovnak, amire megkért még tegnap este. Érdeklődött kaptam-e választ Hirlingtől a táviratára. Mondtam, hogy a feleségemen és a németeken kívül senkitől sem kaptam még táviratot. Még a Meteorológiai Intézet sem küldött táviratot nekem, pedig én már négyet is küldtem haza hozzájuk. Este vacsoránál beszéltem Igorral az EVM-től. Megígérte, hogy beprogramozza a számítógépet magyar felirattal és az általa készített bélyegző lenyomatát a rajzgéppel ki lehet nyomtatni a borítékokra (D179, D180, M10, M12).

Mivel a filmelőhívásunk nem volt tökéletes több fiúnál is érdeklődtem, hogy mi a helyzet őnáluk a fotózással. Többen megígérték, hogy a hajó kirakodása után lesz rengeteg szabadidőnk, és akkor majd segítenek nekem, fotórecepteket adnak és jó tanácsokat is.

Éjfél után kerültem ágyba. Még hallottam, hogy a második brigádot munkába hívták. Ez azt jelenti, hogy reggel ismét nekünk is menni kell kirakodni, a rossz idő ellenére. Editnek is meg kellene írnom a választáviratot, de nincs időm. Csak akkor lehet, amikor a lokátor működik és az OKA-3-ra (lyukszalag készítőre) kötött latin betűs telexen írhatok.

Éjjel egyig rendezgettem az íróasztalomat, a fényképeket, borítékokat. 1-kor sikerült meghallgatnom Londont. Kiváló volt a terjedés, a helyi adó gombot is be lehetett nyomni. Sajnos igazi magyar adó még nem jött be, pedig mind a négy hullámsávot végigkeresgéltem. De 5,97 MHz -en bejött "Tápé" (Szabad Európa)!

Május 5. Péntek

- 8,5

090

Fél nyolckor keltünk, majd reggeli után ismét mentünk rakodni. A hajó és a part között 16 gerendából hidat építettek (C106, C107, C110), arra emeli ki a hajódaru a különböző árukat és mi láncba állva felpakoltuk azokat a szánokra, vezgyehódokra (F206). Egész nap a víz fölött dolgoztam. A hátam fáradt el leghamarabb a sok forgásban a ládák adogatása közben.

Aránylag jó volt az idő, de Kolja nem jött ki fényképezni. Ebédet a hajón kaptunk (D136, C116, C117). Ebéd után az idő elromlott, erős hófúvás jött (C112, D137), a látástávolság kisebb volt, mint 50 m, de mi dolgoztunk tovább.  A szél által felkavart hó az arcunkra fagyott. A szakállasok munka után sorba álltak az étkezdében az elektromos kézszárítónál, hogy a meleg levegővel kiolvasszák a szakállukból, bajuszukból a jeget.

A hajóról lekiáltottak mindig, hogy milye árut emel ki a daru a hajó feneketlen gyomrából, hogy a raktárosok tudják, hogy melyik raktárba irányítsák a szánokat. A sok tojás, káposzta, narancs, befőtt után óriási ováció tört ki, amikor leszóltak, hogy most a sör következik. Újult erővel és fokozott óvatossággal raktuk ki az expedíciónk évi sörkészletét. Kiváló ausztrál üveges és dobozos sörök jöttek sorjában. Nem is ejtettünk el egyetlen ládát vagy kartont sem a sörből, pedig ez más árunál előfordult. Négykor bejöttünk az állomásra, a csoportunk vezetője mondta, hogy lehet az ebédlőbe menni, enni, vagy haza pihenni. Szása szólt, hogy menjünk a raktárhoz! Gondoltam iszunk valamit, de nem. Lepakoltuk a két lánctalpas vontatót (D139), a ládákat behordtuk a raktárba a polcokra. Kérdeztem Szását, hogy ezt miért csináltuk, amikor a többiek már hazamentek, vagy esznek az ebédlőben. Nem értette a kérdést, ez úgy látszik náluk természetes, hogy amíg munka van, dolgoznak. Legtöbbet a csoportvezetők, akik itt is a legnehezebb helyre álltak be dolgozni közénk. Öt órakor fejeztük be a pakolást a raktárban, enni sem mentem már be az étkezdébe, siettem haza lepihenni.

Vacsora előtt aludtam, és amikor felébredtem már 9 óra volt. A fiúk éppen teáztak. Én is ettem egy konzervet, ittam egy teát, aztán elmentem a fürdőbe. A szauna 95 fokos volt, 3x5 percig voltam csak bent, mert fáradt voltam. Utána ma is kvaszt ittam (95). Utolsónak jöttem el a fürdőből 11-kor. Otthon Tolja mondta, hogy a többieket elhívták krumplit zsákolni, míg én a fürdőben voltam!Otthon ismét teáztam. A rádió bemondta a mai időjárás jelentésben az állomásokon mért hőmérsékleteket: Mirnij -8 °C, Malagyozsnaja -6 °C, Leningradszkaja -22 °C, Vosztok -50 °C. Utána a rádiómban ismét sikerült magyar nyelvű adást fogni. 23:30-kor a moszkvai rádió magyar nyelvű adását (K2- 6,16 MHz). Bartók Kékszakállú hercegének moszkvai bemutatójáról beszéltek, utána a Második világháború története c. könyv IX. részének megjelenése alkalmából beszélgettek az egyik szerzővel, előtte a Szovjetunió című folyóirat szerkesztője beszélt. Ez már a harmadik külföldi ország magyar nyelvű adása, amit sikerült fognom, csak pont igazi magyarországit nem!  Legfőbb oka, hogy nem tudom az adások időpontját, de meg fogom kérni táviratban otthonról.

Éjfélkor véget ért a moszkvai magyar adás, ekkor sikerült a 10 órás híreket meghallgatnom Tápén! Utána ismét keresgéltem a skálán, mert jó volt a terjedés és ismét fogtam magyar nyelvű adást, a 7,18 MHz-en Washingtont! (Közben Szásáék telefonáltak a raktárból, hogy ott rakodnak, de sok az ember és nem kell odamennem. A második váltás dolgozik a hajónál, a többiek bent a raktárban pakolnak). Ez a rádióadó a "Ford T" autóról beszélt. Utána ismét magyar nyelvű adást fogtam! Először Londont. Egy beat- soul- jazz- zenekarról volt szó. Majd ismét sikerült az egyszer már a 6,1 MHz-en hallgatott magyar nyelvű adót megfogni. Műsortájékoztató volt 00:45-kor, milyen adások lesznek a következő napokban. Népszokásokról május 12-én stb. A "Szülőföldünk" volt! Legközelebb holnap adnak déli krónikát. Végre sikerült igazi magyar adót hallanom! 00:55-kor befejezték az adást, utána meghallgattam London adásában a magyar nyelvű híreket, majd alvás. (Hírek: Brezsnyev Bécsben, angolai harcok, Moro elrablóinak fenyegetőzése, francia repülőgépek támadása Mauritániában, a líbiai ENSZ csapatok tárgyalásai, Ausztria és Magyarország között megszűnt a vízumkényszer. Utána hírmagyarázatok, filmismertetés.)

Május 6. Szombat

990

- 7,1

110

Fél nyolckor keltünk, utána reggeli. Gyülekezés után a 3-as brigád vezetője szólt, hogy egyelőre nincs mit rakodnunk, otthon várjuk az értesítést a rádióban, kell-e menni, rakodni. Éjjel a lisztet és a krumplit a hajóról mind kirakták, majd a partról kell még a raktárba behordani.

Hazajöttünk, én a rádióban keresgéltem zenét, Szásáék levelet írtak haza. A Szomov ma, vagy legkésőbb holnap hajnalban elindul haza. Éppen ideje, mert a tengert már összefüggő vékony jég borítja. Alig fél órát ültünk nyugodtan, amikor a rádió munkára hívott bennünket. A lisztet kellett zsákolni a szánokról a raktárba (D140). Ma benn dolgoztam szélvédett helyen, fenn a liszteszsákok tetején. A zsákok igazgatásában csak a karom fáradt el. Vadim, a raktáros gyors és ügyes munkánkat egy zsák konzervsörrel jutalmazta. Nekem kettő jutott, az egyiket mindjárt megittam ott, a másikat hazahoztam. Ebédre készen is lettünk, utána nem kellett visszamenni rakodni, így ebéd után két fényképezőgéppel és a filmfelvevővel felszerelve lementem a hajóhoz. Elfényképeztem egy tekercs fekete-fehér mozgófilmet és sok képet készítettem színes filmre és diára. Melegedni behívtak a mechanikusok az egyik ATT-be. Elmondták, hogy az ATT (tüzérségi nehézvontató) 520 LE-s (F213), a GTT (lánctalpas vontató) 250 LE (D145), a kis Vezgyehód (GAZ lánctalpas terepjáró) 90 LE (D143), van még egy kis motoros szán a "Burán" (D141) és a traktorok (D142). Fényképezés után otthon a lisztet mostam le a kesztyűmről, a bőrruhámról, a csizmámról. Utána borotválkozás és irány ma is a fürdő. Egy óra hosszat voltam ott, a szauna 94 °C volt, csak 2x5 percig voltam bent. Kvaszt nem ittam (86), mert siettem haza, ahol várt a konzervsör! (Victoria Bitter, 370 ml, Ausztrália). Most itt ülök a szobámban, iszom a sört és elmondhatom, hogy nem cserélnék a kínai császárral sem! Vacsora előtt lefeküdtem aludni. 10 óra volt, mire felébredtem. A fiúk éppen teáztak, uzsonnáztak. Én is leültem teázni, beszélgetni. Elmondták, hogy a Szomov este 8-kor nagy rakétázások között elindult haza! Hazautazott a kutyánk Ljusza is, csak a kölykei maradtak itt. Tehát megkezdődött a "ZIMOVKA"! Éjfélig beszélgettünk, diót ettünk, utána leültem a rádiómhoz.

Ismét sikerült magyar nyelvű adást fogni a 6,16 MHz-en, a moszkvai rádió magyar nyelvű adását. Utána Londont hallgattam. 01:30-kor sikerült ismét a Szülőföldem adását fogni a K2- 5,96 MHz-en. Bakfark Bálintról volt műsor, utána anyanyelvünk alakulásáról volt szó, majd a májusfa állításáról. Rádiózás után 3-ig olvastam.

Május 7. Vasárnap

993

- 7,7

090

12-kor keltünk, aztán ebéd. Mivel kész a rakodás az élet ismét visszatért rendes kerékvágásába. Mi is beosztás szerint dolgozunk, és ma szabadnapos vagyok, éjjel lépek szolgálatba. A felszállás alatt kiírtam néhány TEMP táviratot, utána átmentem a meteorba vegyszert kimérni (D158). Új összetétellel kísérletezünk Koljával, mert az előző nem vált be. Délben a felszállás alatt megírtam haza egy táviratot, amit este vacsoránál adtam fel. Ma a "Rádiósok napja" van a SZU-ban. Meglátszik itt is. A legtisztább, legjobb felvételeket játsszák egész nap a rádióban. Demis Roussos, Shadows, Rajkin jelenetei stb.!Vacsora előtt ismét zászlót varrtam, de most rézdróttal, hogy tovább tartson. Utána káromkodni tanultam oroszul szótárral és egyénileg. Kolja nagyokat nevetett rajta. Vacsora után ottmaradtam megnézni a mozit. Sokszor csengett a telefon, kerestek valakit. Aztán bejött Ivanov O. P. és leállíttatta a vetítést. Elmondta, hogy egy rádiós eltűnt! Elindult az adóépülettől egy órával ezelőtt és még nem érkezett haza (D130). A látástávolság kitűnő, a szél 10 m/sec alatt, a hőmérséklet -10 °C körül. Csatárláncba álltunk és átfésültük az állomás területét a rádiósoktól az adóépület felé, közben folytonosan rakétákat lőttünk fel jelzésnek és világításnak.  Jura  Príma, a traktoros barátom találta meg a rádióst. Ott  feküdt  félúton, ahol senki sem kereste: az út közepén! Elvitték az orvosi ügyeletre. Mi aztán visszamentünk, megnéztük a félbeszakadt film hátralévő részét.

Felszállás előtt nem feküdtem le ma sem. Otthon teáztunk, beszélgettünk. Éjfélkor bekapcsoltam a termosztátot, utána az aerológián vártam a munka kezdetét. (D154, D155, D156).

Mivel ma éjjel Kolja helyett Petya B. dolgozik a rakétásoktól és én Tolja Makovval, szinte mindent nekem kellett egyedül csinálnom. A VPL-t (áramátalakítót) beindítani, kalibrálni, leregisztrálni, a felszállás végén az OKÁ-n a befejező részt beírni (D157), lyukszalagot a számítóközpontba átjátszani stb. Minden sikerült, a felszállás 29 km lett, 4-kor kerültem ágyba.

Az idő múlását jól mutatják távirataim hosszúságai. Az első csak 20 szó volt, aztán 40, majd 60, végül az utolsó 90 szó! A válaszokat is egyre türelmetlenebbül várom. Ma is működött a fürdőnk, de nem mentem el, nekem sok három nap egymás után a szaunázásból.

Május 8. Hétfő

987

- 12,1

135

Ma 11-kor keltem, rögtön átmentem az aerológiába előkészíteni a felszállást. Ismét Petya dolgozott Kolja helyett, így ma is én dolgoztam a legtöbbet.

Ebédnél "nagy szenzáció" volt! A kutyánk egyik kölykét felhozták az étterembe és azzal játszott mindenki. Ebéd után siettünk elvégezni az előkészületeket a felszálláshoz. Meg is látszott a munkánkon, csak 16 km lett a magasság.

Felszállás után programot írtam a számológépemre a szerdánkénti rakétásoknak adandó közepes szél kiszámítására. Sikerült, így nem kell a Molcsanov koronggal vergődni ezután. Eddig is mindenki használta a gépemet a felszállásnál akkor is, ha nem voltam ott. Kolja néhány alapprogramot is tud már írni.

Vacsoránál odaadtam Vologyának, a sarki fény megfigyelőjének két tekercs fekete-fehér filmet, mert megígérte, hogy előhívja. Utána megnéztem a mozit. A szél közben egyre erősödött, erős hófúvásban jöttünk haza. Útközben mind a négyen felállítottuk a "pisszométert", szokás szerint. Otthon jöttünkre Tolja is felkelt és szokása szerint nekiállt teát főzni. Teázás után rádióztam. Sikerült ma is magyar nyelvű adást fognom: Tiranát! A felszállás gyenge 22 km volt, háromnegyed 5-kor kerültem ágyba. Felszállás előtt előhívtam a fotósétánkon készített negatívot az új módszerrel. Nem tökéletes, de elfogadható (F229). Csináltam néhány nagyítást a május elsején készített negatívról, de nagyon rosszak lettek.

Május 9. Kedd

976

- 20,3

160

Délben keltünk ma is és siettünk ebédelni. Mivel ma van a "Győzelem napja", az ünnep alkalmából vodkát osztottak. Három emberre jutott egy fél liter. Ebéd után Vologya ideadta az általa előhívott filmeket. Jól sikerültek, de ezek nem az enyémek, hanem Juráé, amiket május elsején fényképeztem az ő gépével.

Délben ismét két ballont tettünk egymásba és így engedtük el a szondát az erős hófúvásban, de így is csak 24 km lett. A hőmérséklet -20 °C volt. A felszállás után hidrogént fejlesztettem. A reakció beindulása után fotóztam ismét, a Mirnijben készített negatívjaimról csináltam nagyításokat. Remélem, ezek már megmaradnak nekem, nem kell elajándékoznom, mint az előzőeket.

Amikor kimentem ellenőrizni a gázgenerátort megdöbbenve láttam, hogy egy csepp gáz sincs az  előzőleg  már  félig  megtelt  gázgolderekben (F343)!  Az utolsó hűtőtartálynál leesett a gumicső és minden hidrogénem elszállt. Szomorúan álltam neki a reaktor kitisztításához és elölről kezdtem az egészet. Nem is tudtam elmenni vacsorázni sem, pedig ma sült csirke és sör a vacsora.

9-kor értem haza a másodszori takarítás után és a moziba sem mentem el. Otthon megettem egy konzervet és főztem magamnak egy teát. Estére bekentem a kezem Clorocyddal, mert a kiáramló forró hidrogén megégette, amikor a tömlőt szereltem. Aludni nem bírtam, így a naplómat olvasgattam. Szépen telik oldalról-oldalra. Közben a rádiót hallgattam. Moszkva magyar nyelvű adását sikerült fognom! Szomov:  64° 20' d.sz. 22° 40' k.h.

Május 10. Szerda

973

- 7,3

090

11-kor keltem, mosdás, öltözködés. Utána rádiót hallgattam, de magyar adást nem sikerült fognom. Ebéd előtt grafikont készítettem a testsúlyom változásáról, az otthonról való elindulásom óta. Kitűnően látható a múlt heti rakodás a hajónál: Erős súlycsökkenés a görbén! (M45).

Ebédre, mindenki örömére sült krumpli volt, de nem a rothadtakból, hanem az újból. Mindenki kétszer-háromszor is sorba állt repetáért.

A felszállásnál segítettem a szelet kiszámolni a rakétásoknak. 5-kor kiálltam a ház elé lefényképezni a rakéta indítását. De ahogy ez lenni szokott ilyenkor nem megy minden simán. Fél 6 után indították csak a rakétát, alig győztem kivárni. Nyitott zárral csináltam a felvételt kb. öt percig (D171). Utána beszélgettünk vacsoráig.

Vacsora után a mozi kezdetéig először társasjátékoztam (D201). Ma szerencsés napom volt, kétszer is nyertem nyertesként átengedtem nagyképűen az asztalt a következő játékosnak. Utána biliárdoztam (D200). Vesztésre álltam, de elkezdődött a mozi és így félbehagytuk a játékot. Erős hófúvásban jöttünk haza ismét. Otthon, szokás szerint teázás, rádióhallgatás. Kaptunk egy elektromos számológépet. Orosz, asztali, csak a négy alapműveletet tudja, de használjuk, így az enyémet eltehetem, kímélhetem. Ha kibírom, mert ma a szél elkészítésénél nagy segítségemre volt. Lehet, hogy csak szerdánként fogom használni.

Éjjel fél 2-ig beszélgettünk, teáztunk. Utána ismét rádiót hallgattam. Tápé jött be először, aztán igen erősen a K1-6,0 MHz-en a Szülőföldünk (honismereti adás a törökök 1524-es hadjáratáról Magyarországon). Közben bekentem a bőrruhámat glicerinnel. Nem lett fényes, de kicsit megpuhult a bőr.

Május 11. Csütörtök

965

- 7,5

090

Fél egykor keltem, utána borotválkozás. Erős hófúvás van odakint, 20 m/sec feletti széllel. Bőrnadrágot vettem fel és együtt indultunk ebédelni. Ebédnél barátom Jura (Jurij Petrovics Príma (F463) szólt, hogy ma van a születésnapja, és engem is meghív az esti ünnepségre, a mechanikusokhoz.  Mondtam, hogy éjjel dolgozok és meglátjuk el tudok-e menni.

A felszállásnál semmi dolgom nem volt, ezért elmentem a meteorológiába kiírni az áprilisi adatokat. Utána TEMP táviratokat írtam ki, majd fényképeket szárítottam.

7-kor elmentem a mechanikusok házába.  Ott volt minden mechanikus, az új szakács, Vadim a raktáros és még néhány fiú. Én megajándékoztam Jurát egy magyar SZAE emblémával (M38). Utána ittunk, amíg volt vodka. Az egyik fiú rakétát akart kilőni a kezéből és feltépte a tenyerét a hüvely. Elment az orvoshoz, ahol bekötözték és lefektették. A rakétázás elmaradt.   Jura egy órakor hazakísért, ahol Tolja Makov már mindent  előkészített a felszálláshoz. Alig csináltam valamit a ballontöltésen kívül. 26 km lett. Utána teáztunk, beszélgettünk. Én jókedvemben magyar nótákat énekeltem trágár szöveggel. Négy órakor mentünk haza énekelve a szélcsendben.

Délben még az ebédnél Vologya -a sarki fény megfigyelő barátom- ideadta az általa használt hívó receptjét. Jurij Medunyicin is szólt, hogy szombaton ünneplik a születésnapját, amelyre szeretettel meghív engem is. Elfogadtam ezt a meghívást is. Jura Prímának is adtam SzAE emblémát és ilyennel akarom Jurij Medunyicint is megajándékozni. Jura P. kapott egy repülőgép modellt plexiből, a TU 125-ös bombázó, rakétahordozóról mintázva, sebessége 3 M! (?).

Május 12. Péntek

960

- 10,3

135

Fél 1-kor keltem, utána ebéd. Ebéd után felmentünk a hegyre alumínium csövet keresni, de nem találtunk megfelelőt. Utána preparáltam, töltöttem. Minden normális volt, a magasság mégis csak 21 km lett.

Délután kaptunk fejenként 4 doboz sört, 2 üveg "Borjomi" ásványvizet és egy ananász konzervet. Délután a tegnap megszárított fényképeimet pakolásztam odahaza.

Vacsora előtt Koljával elmentünk a fürdőbe. Sokan voltak, a szauna is csak 85 °C volt. Kolja végigvert engem is a nyírfavirgáccsal elölről-hátulról. Közben vizet öntöttek ismét a forró kövekre, amit én nem szeretek. Kvaszt keveset ittam, mert várt otthon a konzervsör (02.). Vacsorára sem mentem el, részben a fürdés és samponos fejmosás után nem akartam megfázni, részben a tegnapi nagy lakoma miatt. Nem is beszélve a holnapiról. Felszállás előtt ismét magyar SzAE emblémát készítettem holnapra. Amikor a többiek hazajöttek a moziból, ismét teáztunk. Utána rádiót hallgattam: Tápé K1 5,98 MHz, majd Tirana és Moszkva jött be. Utána középhullámon, 1260 kHz-en Novi Sad! Utána középhullámon Petőfi! Vitray vezetett egy vetélkedőt! Éjjel Szása dolgozott nekem, kellemes időben 24 km-t csináltunk, 4 óra előtt kerültem ágyba.

Május 13. Szombat

- 14,1

135

Fél 1-kor keltem, mosdás, kontaktlencse felrakás. Mostanában sikerül a lencsét egy mozdulattal felraknom, ami óriási fizikai és pszichikai megkönnyebbülést jelen számomra.

Ebéd után felszállás. Éppen elkezdtünk dolgozni, amikor szóltak a rádiósok, hogy hallgassuk a rádióadást. A tegnap elmaradt rádiós üzeneteket közvetítették. Kolja is kapott üzenetet, ami nagy szó, mert ő nem leningrádi és nem is moszkvai lakos. Először az anyja, utána a nővére, a felesége, majd a fia üdvözölte. Közvetlen utána Szásának is üzentek. A felesége, a lánya és az anyósa. Elérzékenyültünk mindannyian.

A felszállás után (23 km) én hidrogént fejlesztettem. A mai kis rádiós ünnep alkalmából Vitya szerzett italt (a benzin és a metilalkohol között volt az íze) és azt ittuk vacsoráig. Közben én visszamentem kitakarítani a gázfejlesztőt. Szerencsére minden rendben volt, semmi sem robbant fel, a gáz sem szökött el. Jura Medunyicinnek mi egy fotót ajándékoztunk születésnapjára az "emeletes" pingvinekről! Vacsora előtt aláírtuk és én elvittem a rádiósokhoz lebélyegezni. Utána egyenesen a rakétásokhoz mentem. Terített asztal, vodka várta a vendégeket. Keveset ittam, ettem. Megajándékoztam Jurijt és Valerijt egy-egy SzAE emblémával és hazajöttem aludni. Reggel hétkor felébredtem és mivel nem tudtam aludni, átmentem takarítani az aerológiába, ahol tegnap járt le az ügyeletesi beosztásom. (Fényképezni Jurij születésnapján nem tudtam, mert a vakut otthon felejtettem).

Május 14. Vasárnap

994

- 10,9

160

Odaát, az aerológiában teát főztem magamnak és felmostam az egész épületet. Elmosogattam, tiszta papírt terítettem a konyhaszekrénybe. Utána elmentem Tolja Alexandrovhoz. Adott fotópapírt, de vegyszere nem volt. Elküldött a geofizikusokhoz, ott kaptam papírhívóhoz való vegyszereket. Átmentem a meteorosokhoz, ott pontosan kimértem egy adagot és elkészítettem a hívót. Ebédelni sem mentem el, hanem megcsináltam Jura Príma két negatívjáról a nagyításokat. Vacsoráig fotóztam egyfolytában (F464).

Vacsora után megnéztem a mozit, majd elhoztam a rakétásoktól a tegnap ottfelejtett fényképezőgépemet. Otthon Kolja nagy örömmel újságolta, hogy a SZU lett az első a jégkorong VB-n. 3:1 -re verték a cseheket a döntő mérkőzésen.

A moziból hazafelé jövet ma is gyönyörű sarki fényt láttunk, a rádión alig lehetett fogni valamit. Később felerősödött a szél, a sarki fény eltűnt és a rádión is sikerült magyar nyelvű adást hallgatni. Először Moszkvát, aztán Tápét és végül 01:30-tól a K1- 6,0 MHz-en a Szülőföldemet. Mindent meghallgattam, közben SzAE emblémát készítettem. Felbontottam az ananász konzervet, émelyítően édes ez is, mint az otthoniak.

Mivel a terjedés megjavult fél 3-kor megvártam a Szülőföldem vasárnapi zenés műsorát: Először Zsoldos Imréről volt zenés műsor, utána a Bartusek nevű kutyáról volt egy karcolat és még néhány, majd Sinkovics + valaki játszott, utána Moldova György rövid írása a magyar atombombáról. Ezután pályázati felhívásokat ismertettek. Honismereti pályázat, ifjúsági + sport pályázat. Utána Kovács Kati műsora volt, az új nagylemezéről játszottak le számokat.

Május 15. Hétfő

- 16,5

160

Fáradtan ébredtem a későig tartó rádiózás miatt. Borotválkozás, majd ebéd. Ebédnél Igorral megbeszéltük a számítógépbe írandó magyar szöveget a pecséthez, utána fényképeket szárítottam a meteorosoknál.

Vacsorára kaptunk egy-egy narancsot. Utána a mozi kezdetéig társasjátékoztam. A moziból hazajövet Szásával felmásztunk az utunkba eső legnagyobb hóbuckákra és "nadrágféken" lecsúsztunk a másik oldalon. Mint a gyerekek élveztük a játékot a csikorgó hóban.

Délben ma is Petya dolgozott Kolja helyett a lokátornál. Felszállás után sokáig beszélgettem vele. Elmesélte, hogy első osztályú matróz volt az Északi-tengeren egy halászhajón, milyen volt ott az élet, a munka.

Otthon felbontottam a narancsot és azt eszegettem. A lábaim felraktam az íróasztalra és hallgattam a helyi rádióban Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét (Z03)! Közben otthon jártak a gondolataim. Meg kell érkeznie a táviratnak a napokban otthonról!Szomov 46° d. sz. 20° k.h. Éjfélkor átmentem bekapcsolni a termosztátot, majd a felszállás kezdetéig TEMP táviratokat írtam ki. A felszállás 27 km lett, ami mostanában jónak mondható, 4 óra előtt feküdtem le.

Május 16. Kedd

- 17,1

135

12-kor keltem, elmentem a meteorba a megszáradt fényképeimért. Elég jól sikerültek Utána ebéd. Ebédnél visszaadtam Jurának a három negatívot és a nagyításokat. Siettem dolgozni, a felszállás csak 25 km lett.

Utána otthon elraktam a május elsejei ünnepről készített nagyításokat. Ebédnél szomorúan láttam, hogy ma sincs táviratom. Bánatomban otthon felbontottam a második üveg Borjomi ásványvizet és most azt iszogatom, mert gazdag ásványi sókban. Nem ízlik egyáltalán, de orvosságként iszom.

Vacsora után mozi. Előtte odaadtam Szedovnak és Ivanovnak egy-egy kinagyított fényképet, amelyeket az ünnepi vacsorán készítettem róluk május elsején.

Vacsorára sült krumpli volt rántott hallal, kompóttal. Teát nem is ittam vajas kenyérrel, amit szoktam. Otthon már néhány zöld hajtást leszüreteltem a fokhagymáimról és elvittem ebédre, mint a többiek levesbe aprítva ettem meg. Otthon felszállásig rádióztam, naplót írtam. Szomov: 40° d.sz. 20° k.h; Kapitány Kondratyev:  50° é.sz. 05° ny.h.

Május 17. Szerda

- 19,7

135

12-kor keltem, átmentem az aerológiába és beírtam a szélprogramot a számológépembe. Ebéd után 25 m feletti szél volt, a felszállásnál ezért két ballont töltöttünk. Szása engedte el sikeresen, de a dupla fal és a fenti -70 °C hőmérséklet miatt csak 24 km lett. A szél közben egyre erősödött. A nap hősei a rakétások voltak, mert sikerült a kilövés. Odahaza a SZU-ban ők 16 m/s-nál nagyobb szélben nem is dolgoznak. Itt a rádiónk 38 m-es lökést mondott abban az időben. Vacsoránál elmondták, hogy "csak" kb. 20 méteres volt a szélsebesség, amikor kilőtték a rakétát.

Felszállás után vacsoráig az aerológiában voltam. Táblázatokat készítettem mm papírra a statisztikához. Vacsorára együtt mentünk négyen. Legrosszabb Viktornak volt a 60 kilójával. A szél elrepítette volna, ha Koljával nem karolunk bele. Vacsora után megnéztük a mozit. A londoni emberünk c. csehszlovák film volt, amit otthon már láttam. Filmparódia egy széf kirablásáról. Előtte színes kisfilm, amelyet a 19. SzAE szezonkázói készítettek "Antarktisz, a fehér mágnes" címmel.

Utána együtt jöttünk haza, összekapaszkodva, többször elesve. Én vittem plexi álarcot, így a szél nem érte közvetlenül az arcomat, de az ujjaim megfagytak az ötperces úton az álarc tartása közben. Otthon el is tettem ezt az ötujjas, dupla gyapjúkesztyűmet és elővettem a kétujjas prémet. Hiába, vége az ősznek és nemsokára kezdődik a tél. Otthon Kolja szólt, hogy az arcom is megfagyott! Bár nem éreztem semmit rajta, de a tükörben láttam egy-két tízfilléres nagyságú fehér foltot, amit ha megnyomtam, kis keményedést éreztem, mint a szúnyogcsípésnél. Az ujjaim azonban percek múlva is fájtak, mintha kalapáccsal ráütöttem volna, sötétpiros színűek lettek. Otthon Tolja rögtön fölrakta a teát jöttünkre. Ő szokása szerint nem nézte meg a filmet és vacsora után hazajött egyedül. Elmesélte, hogy amikor erős széllökés volt leguggolt, háttal a szélnek és csak akkor szökellt tovább, ha egy kicsit csendesedett a vihar. Jöttünkkor rögtön jelentette telefonon, hogy a 20-as épületben mindenki otthon van, de nem szokás szerint Tolja Alexandrovnak, hanem Ivanovnak, mert a rádióban többször elhangzott a viharveszély felhívás és külön ügyeletet tartanak. Oda kell jelenteni, hogy minden rendben. A szobámban felszerelt szélmérő műszer mutatója 30-35 méter között táncol kitartóan. A házunk remeg, mintha vonaton ülnénk.

Táviratot ma sem kaptam sajnos. Lehet, hogy Edit nem tudta megszerezni a Szülőföldem adásidejét, amit az előző táviratomban kértem és ezért nem válaszolt még. A rádióban sikerült Moszkvát hallgatni, bár recsegett-ropogott a hófúvás miatt. Délután áramkimaradás volt. Mi egy "vizes telepet" áztattunk be, azzal működött az asztali lámpa és a telex!

Május 18. Csütörtök

- 22,5

160

12-kor keltem, utána borotválkozás. Szása elmondta, hogy az éjjel sikerült elengedni a szondát, 23 km lett. A kézi pultot ki sem takarták, csak beleengedték a ballont a kavargó hóviharba. A hőmérséklet -21,6 °C volt, az átlagos szél 32 m/s volt, Kolja szólt ki a lokátortól telefonon, hogy minden rendben. Ebéd után a felszállásnál segítettem, mert Viktor ma telefonon beszélgethet a hozzátartozóival, Leningrádból. Felszállás után grafikont készítettem preparáláshoz a márciusi és áprilisi felszállások alapján.

Vacsora, utána mozi. A "Sivatagon és vadonban" c. lengyel filmet adták. Mozi után hazajövet a 20-25 m-es szélben ma csak az orrom fagyott meg kicsit. A lábam sem fázott, mert a zöld gyapjúharisnyámra felhúztam a prém zoknit és úgy a gumicsizmát. A bőr csizmámat nem szeretem, mert csúszik a talpa és vastagabb zoknival, és kapcával szorít, így fázik benne a lábam. A valenkit (nemezcsizmát) a hidegebb napokra tartogatom.

Otthon Tolja ideadta a megígért vöröshagymákat és újabb fokhagymákat. Felástam a "kertet" és elültettem a hagymákat. A régiek zöld hajtásait már mind levágtam és megettük. Most újra lehet figyelni, hogyan fejlődnek. (Szomov: 35° d.sz. 18° k.h; K. K.: 53° é.sz. 11° k.h. 23-án ér Leningrádba.)Vacsorára ma is kaptunk narancsot, de eltettem későbbre. Mozi után Kolja még ott maradt biliárdozni. Amikor hazajött Ő is beállt a "kis Micsurinok" közé. Most háromnegyed 12 van. Tolja és Kolja hagymát ültetnek, Szása és Vitya nardüt játszik, én naplót írok, és közben dörzsölöm a fagyott orromat. A teafőzőben forr a víz, mindjárt teázunk.  Így várjuk minden este a felszállást, közben az sem alszik, aki szabadnapos. Másnap 12-ig alszunk. A helyi rádió éjjel fél 12-kor befejezte adását a hajóink koordinátáival és a holnapi időjárás előrejelzéssel. Én a rádiómon fogtam egy német nyelvű állomást jó zenével (Boney M.), rákapcsoltam a helyi rádióm hangszóróját és azt hallgatja mindenki. Ma eszembe jutott, hogy Móninak egy hónap múlva lesz a születésnapja. Felírtam egy papírra piros ceruzával és kitűztem az íróasztalom fölé, hogy el ne felejtsem a dísztáviratot elküldeni neki. Éjjel 2-ig rádióztam. "Tápé", Moszkva, London bejött, de a Szülőföldem nem.

Május 19. Péntek

989

- 18,3

135

Jót aludtam, álmodtam is. 12-kor ébredtem. Tegnap elkezdtem készíteni egy plexiálarcot, hogy legyen saját, tetszésem szerinti. A plexit méretre vágtam, de forró vízben nem sikerült meghajlítani. Ma ebéd előtt elmentem az orvosokhoz, hátha van Bunsen-égőjük, és azon meghajlíthatom a plexit. Nem volt, de akartak adni egy benzinlámpát. Mondtam, nem akarok fölrobbanni, inkább megyek máshová. Elküldtek a fürdőbe, hogy ott van palackos gáz. Ott Valerij mondta, hogy menjek holnap, vagy a mechanikusokhoz.

Elmentem ebédelni. Ott beszéltem a mechanikusokkal. Azt mondták, hogy ma már ők sem dolgoznak, menjek holnap, vagy az aggregátor-állomásra. Elmentem az aggregátorállomásra, -18 °C, 20 m-es szél, útközben erős hófúvás. Ott szívesen fogadtak, bevezettek a műhelybe, azt mondták, dolgozhatok, ahogy akarok. Begyújtottak egy propán-bután gázpalackot és otthagytak. Szépen akkurátusan elkezdtem fűrészelni, reszelni a plexit, azután meghajlítottam. Nyugodtan dolgoztam, mert ma szabadnapos voltam és a zimovkából is telt az idő ez alatt. Utána átmentem az aerológiába, nyelet készítettem az álarcnak. Miután készen lettem és így belelendültem a barkácsolásba, megjavítottam az adapterem hálózati csatlakozójának a hosszabbítóját.

Szása és Kolja megirigyelhették, hogy egész nap fúrok-faragok, mert ők is elkezdtek a felszállás alatt barkácsolni. Szétszedtek egy 2,5 kW-os, 900 fokra felmelegíthető villanykemencét. A fűtőbetétjét felhasználva, plusz egy ventillátor szobamelegítőt kezdtek fabrikálni. Vacsoráig dolgoztunk mindhárman.

Vacsora után siettem haza, utána a fürdőbe. Ma jókor mentem, kevesen voltak, a szauna 95 °C fölötti volt. Kvaszt nem ittam (93), de otthon fölbontottam a harmadik konzerv sört, átöntöttem pohárba és nagy élvezettel megittam. Utána megettem a tegnap kapott narancsot, és rádiót hallgattam. A "Rádióújság" 11. számában: Mirnij -26 °C, Leningradszkaja -18 °C, Bellingshausen -3 °C, Malagyozsnaja -22 °C, 40 m/s a legnagyobb széllökés! Utána riport volt a DESz-ről. A 23. expedíciónak 4,5 MW energia kell! 4 db 320 kW-os aggregátor (4x400 x cosf 0,8 =1280 kW) van az állomásunkon. Az amerikai McMurdo állomáson atomreaktor van! (Szomov: 31° 30' d.sz. 18° 40' k.h. K. K: 55° 07' é.sz. 13° 52' k.h.)Éjfélkor átmentem az aerológiába. Ismét barkácsoltam! A sörös dobozon, egy zöld alapon piros-fehér címer van és ebből összeállítottam egy magyar piros-fehér-zöld jelvényt a sapkámra! Felszállás alatt teáztunk és ettünk. Tolja szerzett a konyháról tojást és kolbászt, tojásrántottát sütött vöröshagymával és piros paprikával (Tabasco). Utána citromos tea volt eperdzsemes lángossal. Csupa otthoni íz!A felszállás rövid 17 km volt, de ott maradtam reggel 6-ig. Írtam a TEMP táviratokat és interpoláltam néhány felszállásnál a kimaradt szél- és hőmérsékleti adatokat. Fél 7-kor kerültem ágyba.

Május 20. Szombat

986

- 10,1

090

12-kor keltem, elmentem a preparálóba, új ballont készítettem délre. Utána ebéd. A felszállás 19 km lett.

Délután Koljával a leszakadt kábeleket erősítettük fel bilincsekkel a tartóvezetékre ismét. Nem fejeztük be a munkát, mert Kolja elment a fürdőbe.

Vacsoráig otthon pakolásztam, rádiót hallgattam. Vacsora után nem néztem meg a filmet, hanem a "Pravda" összefűzött példányait nézegettem. 9-kor hazajöttem rádiózni, mert jó a terjedés. Be is jött "Tápé", Moszkva, Tirana RH-on és Novi Sad KH-on! Budapest olasz nyelven a 6,09 MHz-en, arabul a 6,0 MHz-en. Áthoztam Vitya rádióját, az általa agyondicsért "Leningrád 002"-t. Szerintem nem jobb, mint az "ISIM". Fél 12-kor fogtam egy zenés adót a K1- 3,94 MHz-en. Fats Domino, Pat Boone, Brenda Lee, Elvis Presley, Bill Halley régi ismert számait játszották. Fél egykor már megfájdult a fülem a sok rádiózástól, ezért átmentem az aerológiába. Jelzőlámpákat forrasztottam az éjféli felszállásokhoz. Az első szonda 23 km lett, de meg kellett ismételni a felszállást a rossz termisztor miatt. A második 18 km lett, fél 6-kor értem haza. A fagyott orromról hámlik a bőr, mint a homlokomról a hajók kirakodásánál!

Május 21. Vasárnap

- 8,9

090

Még reggel is fájt a fülem a tegnapi rádiózástól. Fél 1-kor keltünk. Borotválkozás, aztán ebéd. Ebéd után felszállás (27 km), majd hidrogént fejlesztettem. 5 órára lettem kész mindennel. Vacsoráig pihentem, rádióztam. Vacsorára, mint minden vasárnap és ünnepnap sült csirke és narancs volt a menü. Igor (EVM) szólt, hogy kész a számítógépen a pecsét, vihetem a  borítékokat,  ahányat  akarok.  Vacsora után politikai tájékoztató, majd mozi. A "Többé nem szeretlek téged" c. lengyel film volt egy részeges apáról. Mozi után Ljosával (M) nardüt játszottam.

Egyedül jöttem haza, gyönyörű szélcsendes időben. A Hold világított, a tengeren már távolodik a szabad vízfelszín. A múlt heti -20 °C hatására úgy megvastagodott a jég a part mellett, hogy a szél sem tudta összetörni. Délben fókákat is láttunk a jégen"Szomov": 29° 45' d.sz. 15° 45' k.h. A "Kapitány Kondratyev" Leningrádba ért! Éjfélig olvastam, akkor jött haza Vitya, Szása és Jurij Medunyicin egy névnapról. Kávét ittunk. Szesz nem volt egy csöpp sem. Én Koljával társasjátékoztam, a többiek beszélgettek felszállásig. Nem feküdtem le, amikor elmentek, vártam a Szülőföldem vasárnapi magazinját. Jurij hozott a rakétásoktól egy műsoros kazettát (ABBA, Boney M, stb.), de Vitya nagy káromkodások között kikapcsolta a magnót, hogy ez nem zene! Szása is helyeselt, hogy hol van ez az igazi tánczenétől. Szerintük még a japán zene is jobb a másik kazettán!01:30-tól sikerült megfogni a Szülőföldemet a K1- 6,0 MHz-en. Az ipari vásárról beszéltek.

Május 22. Hétfő

- 10,1

135

Fél egykor keltem, gyönyörű napsütéses időben mentünk ebédelni. Elvittem a Prakticát és néhány színes diát készítettem ebéd előtt.

Ebéd után elvittem Igornak a számítóközpontba 20 db. borítékot, hogy rajzoljon rá a géppel pecséteket. Délután fogtam a Zenitet a színes negatívval és átmentem az aerológiába. Le akartam fényképezni a szondaelengedést. Sajnos addigra a Nap már lement negyed 3-kor! Így nem tudtam fényképezni.

Hazamentem a 20-as épületbe és elkezdtem takarítani. Mivel ezen a héten én vagyok itt az ügyeletes, sokat dolgoztam. Vizet szivattyúztam a radiátorba, felsöpörtem és felmostam a szobámat és a közös helyiségeket, elmosogattam a poharakat, stb. Jól ment a munka, mert Jurij M. tegnap itt felejtette a kazettákat és én most teljes hangerővel bömböltettem sztereóban a magnót. Közben hazajött Tolja és ő is segített takarítani. Utána természetesen teáztunk. Amikor megjött Kolja hárman teáztunk és beszélgettünk. A magnó továbbra is teljes hangerővel szól. Demis Roussos régi számait hallgatjuk. Ettől olyan jókedvem kerekedett, hogy felbontottam az utolsó konzervsörömet és hármasban megittuk. Amikor Vitya és Szása hazajött vacsoráig nardüt játszottunk.

Vacsora után mozi. A "Café Izotóp" c. szovjet filmet adták. Utána Koljával társasjátékoztunk. Itthon még nem akartam lefeküdni, átmentem az aerológiába. Megcsináltam három szélinterpolálást és kiírtam néhány TEMP táviratot. Kiszámoltam a napokat a bioritmusom felrajzolásához. Egykor jöttem haza és elkezdtem rádiózni, de rossz volt a terjedés. London is alig jött be. Szomov, május 22-én déli 12 órakor: 24° d.sz. 13° k.h.

Május 23. Kedd

993

- 17,9

135

Fél egykor keltem, majd ebéd. Ebédnél Ivanov megkérdezte van-e kis könyvem, amelybe a kiadásaimat beírják. Mondtam, hogy ilyen nincs, már Szedov is kérdezte a hajón. Ebéd után elmentem Valerijhez (EVM), adtam neki kis golyóscsapágyakat, amiket takarításkor mentettem meg. Délután otthon pakolásztam az iratokat, borítékokat, majd grafikont készítettem a bioritmusomról. Amikor kész lett leellenőriztem a naplómból. Hát van benne valami! Rossz napomra esett az első tengeri betegségem, jóra a Kanári-szigeteken a második nap és a hajón március 15-e ünnepe.

Utána átmentem az aerológiába. Dolgozni akartam, TEMP táviratokat kiírni, stb. De jött Kolja, felmutatott egy 7 dl-es vodkát, meg egy üveg vörös bort. Rögtön elment a kedvem a munkától! Tolja szépen megterített: konzerv, hagyma, hal, kenyér, vaj stb. Nekiültünk inni. Ittunk és beszélgettünk. Egyszer csak elkezdett a villany pislákolni. "Megint Brjuhov!" -mondtuk. Néhány másodperc múlva megszólalt a helyi rádió: "Az állomás melletti tónál nagy tűz van!" Szása, aki állandó ügyeletes a tűzoltó-brigádban rögtön elrohant. Mi is felöltöztünk és mentünk utána. A tónál lévő szivattyúház gyulladt ki (F147), valószínűleg az elektromos melegítőktől. Le is égett, semmit sem tudtunk tenni, bár ott volt vagy 50 ember, vezgyehód, tartálykocsi, földgyalu.

Vacsora után siettem haza aludni, mert konyhaügyeletes leszek. Éjjel 11-kor felébredtem, hogy nagyon szomjas vagyok. Kimentem inni, a többiek is fent voltak és társasjátékoztak. Én is beálltam közéjük. Tolja átment az aerológiába előkészíteni a felszállást. Ekkor Kolja elővette a "tartalékok tartalékát"! Két dl tiszta szeszt! Felvizeztük és ittunk, nardüt játszottunk, szólt a magnón a Boney M. Így ment éjjel 1-ig, akkor Vitya és Kolja átment dolgozni, Szása lefeküdt én hallgattam tovább a magnót és naplót írtam. A magnón: Yardbirds: "Még mindig szomorú vagyok", Boney M. stb. Fél háromig magnóztam, Vitya zavart aludni ekkor.

Május 24. Szerda

995

- 11,1

090

Háromnegyed 7-kor keltem és mentem a konyhára. Ma bögréket mosogattam. Mivel a mosogatópor elfogyott mosóporral és szappannal mosogattunk! Az öblítővízbe pedig ecetet öntöttünk, hogy elvegye az ízét a mosópornak és a szappannak. Tízre lettünk kész a takarítással, utána hagymát tisztítottunk 11-ig. Ekkor átmentem az aerológiába, kiírtam néhány TEMP-et. Visszafelé elmentem megnézni a leégett szivattyúházat. Semmi érdekeset nem láttam. Csak a vasváz elemek maradtak meg, minden éghető elégett. A szivattyú csöve befagyott, ezért feltörték a jeget, és tartálykocsival szállítják a vizet mindenhová.

12-re mentem is vissza az ebédlőbe. 3-ra lettünk kész a mosogatással, takarítással. 3-kor felmentem a hegyre a rakétásokhoz, megnézni a kilövést. A rakéta orr részét erősítették éppen a törzshöz. Mindent megmutattak, elmagyaráztak. Utána megnéztem a két lokátort. Semmi különös nincs bennük. A fiúk kitolták az összeszerelt rakétát a kilövőállványra, felerősítették, összekötötték a vezetékeket, elvégezték az utolsó ellenőrzéseket, kinyitották a tetőt, felállították az indítóállványt l260 vonásra (kb. 76 fok), beállították az oldalszöget. Az M100B típusú, Nr. 233. számú rakéta készen állt a kilövésre. Visszamentünk az indítópulthoz. Én lőttem ki az "egyperces" piros jelzőrakétákat a rakétapisztollyal. Arkagyij Szosnyikov indította a nagy rakétát. Óriási robajjal, nagy lángcsóvát húzva belefúródott az égbe. A "telemetrikus vevőn" figyeltük a jeleket, hogy minden rendben van-e. Sikerült! 80 km fölötti magasságot értek el ma a fiúk a rakétával, kb. 2,5-3 perc alatt. Ott vártam háromnegyed 6-ig, amíg a fejrész ejtőernyővel leért a földre, majd megköszöntem a vendéglátást és siettem vissza az étkezdébe.

Megterítettünk, mi is megvacsoráztunk. Újból mosogatás, takarítás. A mai menü: főtt kolbász makarónival, tea, kakaó, vaj, kenyér volt a reggeli. Ebédre zöldségleves hússal, pörkölt makarónival vagy tarhonyával, narancslé. Vacsorára sült krumpli sült hússal, hagymasaláta, pörkölt főtt krumplival vagy makarónival (déli maradék), kakaó, tea, vaj, kenyér.

Vacsora után megnéztük a mozit, majd együtt jöttünk haza. Az ablakomban a hagymák második hajtása is arasznyira  nőtt  meg,  lehet   "aratni"   ismét.   Felszállásig teáztunk, beszélgettünk. Éjjel csak ketten dolgoztunk Koljával, mert Szása egész nap a szivattyúház újjáépítésénél dolgozott. A 15 méteres szélben elsőre sikerült elengednem a szondát, de a magasság csak 16 km lett, 4-kor kerültem ágyba. Ma a konyhán Igorral, a rádióssal és a négyujjú mechanikussal dolgoztam.

Május 25. Csütörtök

- 7,1

090

Negyed egykor keltem, elmentem bekapcsolni a termosztátot, majd felköltöttem a többieket, hogy mindjárt ebéd. Ebéd után felszállás, 19,6 km lett. Utána hidrogént fejlesztettem. Délután TEMP táviratokat akartam kiírni, de Szása kialkudott Ivanovtól valamilyen ürüggyel egy 7 decis vodkát és azt ittuk vacsoráig.

Vacsora után a mozi kezdetéig társasjátékoztam. (mandaloska = Ki nevet a végén?). Mozi után Tolja Alexandrov meghívott kávézni. Éjjel egyig beszélgettünk. Ott volt Valerij (EVM) is. Kis szesz is akadt, kávét is főztünk.

Május 26. Péntek

987

- 6,5

090

12-kor keltem, majd borotválkozás. Ebéd után társasjátékoztam. Utána elmentem az aerológiába, kiírtam a TEMP-eket, azután barkácsoltam. Először a fotel karfáját csináltam meg.

Utána terveztem egy lámpát mm papíron az 1000 W-os csőizzóhoz, amely a szobámban a virágoknak adta a fényt. Ha sikerül ezzel akarok filmfelvételkor világítani a belső felvételeknél. Ma bakelitre megszerkesztettem a lámpaernyő parabola alakját és kivágtam, kireszeltem pontosan. Estig barkácsoltam.

Vacsora után először mandaloskáztam, utána biliárdoztam 9-ig. Aztán fürdő. 11-ig voltam a fürdőben, kevesen voltak a szauna 115 °C volt, 3x5 percig voltam bent (pontosan mértem az időt a TIMEX karórámon). Kvasz nem volt ma sem (88), a söröm is elfogyott már. Utána otthon leápoltam magam hintőporral, Clorocyddal, ollóval, arcszesszel. (A "Szomov" Point Noir-ban).

Felszállás előtt a szokásos teázás. A többiek elmentek dolgozni. Aludni akartam, de nem voltam álmos így összeírtam miket kell megcsinálnom az elkövetkező néhány napban, fontossági sorrendben.

Május 27. Szombat

971

- 4,9

000

12-kor keltem. Mivel ügyeletes vagyok, kihordtam a vizet, ellapátoltam a havat az ajtónk elől. Utána felköltöttem a többieket, hogy ebéd.

Ebédnél Igor az EVM-től ideadta a borítékokat. Mindegyikre rajzolt a számítógéppel magyar feliratú bélyegzőt. Délután ismét barkácsoltam. A lámpát készítettem. Vacsoráig dolgoztam. Friss hó esett egész nap, szél-csendes idő volt, ma is készítettünk "fagylaltot". Vacsora után mozi, az "Én öltem meg őt" c. lengyel film volt. Hazafelé ismét lecsúsztam a legmagasabb hóbuckáról "nadrágféken".

Otthon teáztunk, majd átmentem az aerológiába, megcsináltam négy szelet, utána fotóztam. Lerepróztam a golyóstollamban lévő diát, objektív nélkül, egyenesen a filmre vetítve. A szobám falán lévő képeket is lerepróztam, majd a maradék kockákat az aerológiában  elfényképeztem.  Egyre  lettem  kész,  kezdtük  a  felszállást.

Szondaelengedés után a szokásos teázás, vacsorázás. Tolja M. szerzett a konyháról töltött káposztát (bolgár konzervet), és azt ettük. Utána előhívtam a filmet. Jól sikerült, aminek nagyon megörültem, mert bebizonyosodott, hogy a Praktica jó. Amikor egyáltalán működik! Az eddigi rossz filmeknél inkább a hívással volt a baj, tehát a színes képeim és diáim jók lesznek.

A felszállás végére éppen készen lettem a fixálással. Felakasztottam a filmet száradni, majd hazajöttem aludni fél 5-kor. Barkácsolás közben az ujjamat elvágtam a bádoglemezzel. Estére bekötöttem, éjjelre kibontom száradni. Elég csúnya a seb.

Május 28. Vasárnap

977

- 6,3

180

12-kor keltem, borotválkozás, ebéd. A felszállás simán lement, 21 km. Utána segítettem Vityának és Koljának. Egy felszállást kellett újra kiértékelni a rossz ferde távolsági adatok miatt. Kolja bekapcsolta a lokátort és kézi követéssel beállította a helyes távolságokat. Ezt az OKA-3 lelyukasztotta. Én a régi és az új lyukszalag összekeverését végeztem. Nagy hasznát vettem az otthoni telexen való munkában szerzett jártasságomnak. Vacsoráig játszottam be az új négyjegyű számkombinációkat a régiek helyére. A munkához trikóra vetkőztem. Szokatlanul meleg az idő. Kb. -6 °C van, gyenge 5-10 méteres széllel. A tenger a látóhatárig befagyott és a friss hó fehér lepellel borított be mindent. A tengert, a jéghegyeket, a jégkupolát. Néhány szikla látszik csak ki a hóból az állomás területén.

Ma vizet hozott a tartálykocsi az aerológusok minden épületébe. Ideje, mert amióta leégett a szivattyúház takarékoskodni kellett a vízzel, ha nem akartunk volna hóból, jégből vizet olvasztani, mint a "hőskorban" (pl. SZP1. = Északi sark 1 expedíció).

Vacsora után nem néztem meg a mozit, hanem elmentem a rakétásokhoz. Arkagyij Szosnyikovhoz a vezetőjükhöz. Kávét ittunk, megmutatta a fényképeit. Először a fekete-fehéreket, majd a színes diáit is. Gyönyörűek voltak. Magnóztunk, beszélgettünk. Később átjött Jurij Medunyicin is. Arkagyij elővett egy üveget, amelyben eukaliptuszlevélre öntött tiszta szesz volt. Ezt ittuk, utána grúz vörösbort. Fél kettőig beszélgettünk, akkor én elköszöntem.

Siettem az aerológiába. Szása már mindent előkészített, alig csináltam valamit. 27 km lett a felszállás, közben teáztunk, 4-kor kerültem ágyba.

Május 29. Hétfő

984

- 12,1

135

12-kor keltem. Gyönyörű napsütés volt. Gyorsan felöltöztem, és a Zenitben lévő színes negatív hátralévő részét elfényképeztem ebéd előtt.

Ebéd után felszállás, 25 km, ami jónak mondható, az átlagom pedig nagyon jó. Délután hidrogént fejlesztettem, minden simán ment. Vacsoráig Koljával a számológépemmel játszottunk. Az ő szélprogramját próbáltuk megcsinálni, de vacsoráig nem sikerült. A sebesség kiszámítása jó, csak az irányéval van itt is probléma, mint a rakétások szelénél.

Vacsora után mozi. Hazafelé ismét lecsúsztunk a dombról Koljával. Otthon elpakoltam a borítékjaimat, rendezgettem a holmijaimat. Utána rádióztam. Jó volt a terjedés, de magyar nyelvű adót nem sikerült fognom. (Szomov 04° 02' d.sz. 01° 20' k.h., irány Antwerpen. Bellingshausen 0 °C, Novolazarevszkaja -6 °C, Malagyozsnaja -13 °C, Mirnij -18 °C, Leningradszkaja -19 °C, Vosztok -69 °C).

Május 30. Kedd

974

- 19,5

135

Fél egykor keltem. Erős hófúvásban mentünk ebédelni. Vittem a plexi álarcomat, így aránylag kényelmesen jártam meg az utat.

Ebéd után az aerológiába mentem. Először leírtam telexen egy táviratot Editnek. Utána megrajzoltam Szása és Vitya bioritmusának grafikonját. Utána kiírtam a TEMP-eket naprakészre. Vacsora előtt még fotózni akartam, de öreg volt a vegyszer, így nem vergődtem vele, hanem kiöntöttem. Hazajöttem varrni, készülni a vacsorára.

Vacsora után megnéztem a mozit. A "Drága gyermek" c. szovjet filmkomédia volt gyermekrablókról. Feladtam a táviratot Editnek az étkezdében. Otthon, szokás szerint felszállásig teáztunk, beszélgettünk. Szomov 00° 59' é.sz. 04° 12' ny.h. Mawson -14 °C, McMurdo -18 °C, Halley Bay -30 °C, Bellingshausen +1 °C,  Novolazarevszkaja -10 °C, Mirnij -19 °C, Malagyozsnaja -19 °C, Leningradszkaja -19 °C, Vosztok -67 °C.

Május 31. Szerda

- 16,9

135

Fél egykor keltem. Mivel ma szerda van, és szabadnapos vagyok, elhatároztam, hogy ismét meglátogatom a rakétásokat. Ebéd előtt az aerológiában betöltöttem egy fekete-fehér filmet a Prakticámba és ebéd után felmentem a hegyre. Sokat kérdeztem, mindent elmagyaráztak, elfényképeztem az egész filmet, így sem tudtam mindent megörökíteni. Közben még néhány érdeklődő érkezett, és ahogy ez lenni szokott beállt a "vizit defekt"! A lokátorok nem tudták a távolsági jelet megfogni, ezért ismételni kellett. Nagyon érdekes volt, így még többet láttam, tanultam. A vendégek elmentek vacsorázni, én voltam már csak ott az egyetlen, nem rakétás az ismétlésnél. Minden rendben volt a második kilövésnél, együtt mentem a fiúkkal vacsorázni háromnegyed 8-kor.

Vacsora után mozi (Koncert két hegedűre c. szovjet film). Otthon éjfélig fordítottam, majd átmentem a felszállást előkészíteni. (Szomov 02° 24' é.sz. 10° 08' ny.h.). Felszállás előtt előhívtam a rakétásoknál készített negatívot. A szabadban és lámpafénynél készített felvételek jók, de a vakusak rosszak lettek! Ez azt jelenti, hogy gépemen még állítani kell.

Az éjféli fölszállásnál a ballonunk 12 km-en elpukkant, a felszállást ezért megismételtük. A második 26 km lett. Amíg megjött a nyugtázás a számítóközpontból kiírtam az összes május havi TEMP táviratot, így naprakészen állok ezzel a munkámmal. Negyed 7-kor kerültem ágyba.