Antarktisz
Antarktisz (más néven Déli-sarkvidék) a déli szélesség 55. fokától délre fekvő kontinens. Neve a görögantarktikosz szóból ered, jelentése "az Arktisszal szemben". Az ötödik legnagyobb földrész. Magába foglalja a szűkebb értelemben vett Antarktikát, valamint számos szigetet (Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, Déli-Orkney-szigetek, Déli-Shetland-szigetek). Területe mintegy 14 millió km2;. Lakatlan (a tudományos kutatóállomásokat nem számítva). Sokszor nevezik a világ legnagyobb sivatagjának.

Felfedezése

1773. január 17-én James Cook átlépte a Déli-sarkkört, de csupán jéghegyeket látott.

1819-ben felfedezték a Déli Shetland-szigeteket, ahova később rengeteg fókavadász érkezett. A "fókabőr-láz" kis híján a medvefókák kihalásához vezetett.

1820-ben Fabian von Bellingshausen látta először a partokat a Vosztok nevű hajóról, de nem tette a lábát a kontinensre.

1895-ben Carsten Borchgrevink norvég biológus volt az első kutató a földrészen.

1908-ban Ernest Shackleton 180 km-rel a Déli-sark előtt kénytelen volt visszafordulni.

1911. december 14-én a norvég Roald Amundsen elsőként érte el a Déli-sarkot. Robert Falcon Scott angol kutatónak ez csak 1912. január 18-án sikerült
(a visszaúton Scott meghalt).

Pándi Ferenc: Antarktiszi Napló

55°  15'

+25 °C

11754 km

Reggel amint kinéztem az ablakon, megláttam Dél-Amerika partját! A víz itt piszkos-zöld színű. A rádióban Montevideó szól. Mellettünk hajók jönnek-mennek. Reggeli után már egészen jól látszott a part. 12 órakor: Montevideó 10 mile, a víz 29 °C (sárga, mint a Tisza vize Szegednél), a levegő 22 °C, Rigától 7425 mile. Délelőtt fordítottam a prospektusomat.

Ebéd előtt felmentem a fedélzetre, éppen idejében. Közeledtünk Montevideóhoz! (M39) Futottam vissza a kabinomba a filmfelvevőért és a fényképezőgépemért (D065, D066). Jött a révkalauz hajója és ez vontatott be minket a kikötőbe (D067). A kikötés nagyon óvatosan folyt, sokáig tartott mire a mólóhoz simult az Esztónia (D068). Ekkor a rádióban megszólalt az "El bimbó" (Z01), megérkeztünk Dél-Amerikába! Ebéd után ismertették a holnapi partraszállást. Amikor elraktam a fényképezőgépemet és a rendes normál objektívet akartam becsavarni a gépbe az objektív szétesett! Éjjel kettőig azt szereltem tűvel, csavarhúzóval, a tusolóról leszerelt kampóval, cérnával, körömreszelővel, NIVEA krémmel, golyóstoll betétjével, biztosítótűvel, ollóval, stb. Mire készen lettem, két vérhólyag lett a kezemen!

Február 16. Csütörtök

Montevideo kikötője

34°  50'

+22 °C

56°  10'

- °C

11793 km

Reggeli után megkaptuk az útleveleket és mentünk a városba. A kikötő vámjánál "alig néztek meg" minket.  Gyalog besétáltunk a városba (F058). Először elmentünk pénzt beváltani, aztán a postára. Lépten-nyomon leszólítottak minket, hogy menjünk el valahová vásárolni, de a bűvös szó:  "No Money!" itt is hatásos volt. Reggel esett az eső, ezért a piros anorákban mentem a városba. Látták, hogy magyar vagyok és meghívtak egy kólára. Régi 45-ös magyarok, öregek voltak, néhány szó után elköszöntem tőlük. Mivel nem tudtam otthon, hogy ide is eljutok semmit sem olvastam Montevideóról az elutazásom előtt. Szűk egyirányú utcák, magas házak, régi autók (D069, D070, D071).

Sétáltunk a városban, néztük a kirakatokat. 1 dollár kb. 5,36 pesó. Beváltottam 15 dollárt, kaptam kb. 80 pesót. Vettem 12 db képeslapot bélyeggel 30 pesóért, egy trikót 20 p, egy darab topázt 15 p (M46), kb. 10 pesóért ettünk egy virslit, ittunk kólát, sört. Még van 5 pesóm holnapra. A kirakatokban: zsebszámolók 140-850 p, lapos folyadékkristályos órával  485 p, írógép 980 p, melltartó 20 p, logarléc 30-50 p, öltöny 600 p, kazetta 10-20 p, Toshiba magnós rádió parabola mikrofonnal 3000 p, villanyfúró 450 p, kazettás magnó 500 p, TV 1800 p, kerékpár 600 p, Zenit-E fényképezőgép 800 p, aranylánc 2700 p, gyűrű 1000 p, bakfis bunda 250 p, karóra 100 p, skót whisky 70 p, farmer 70-100 p, közepes TV 220 p, játékautó 100-200 p, Matchbox 8-20 p, cipő 70 p, hanglemez 15-30 p, digitális karóra 350-1500 p, zseblámpa 30 p, tőr 100 p, stb.

Hazafelé jövet a kikötőben megnéztük a "Professzor Zubov" nevű hajót. Tegnap érkezett, ez is az AANII hajója.

Vacsora után klubest volt, az uruguayi szovjet követségről is volt egy vendég. A műsor után jöttem lefeküdni, mert a sok sétálástól elfáradtak a lábaim. A táncot sem vártam meg. Reggelire levittem a Piros Aranyat, mert ünnepi nap ez a kikötés Dél-Amerikában számomra.

Február 17. Péntek

Montevideo

'

°C

°C

11793 km

Reggel 8-kor volt a reggeli, hogy hamar kimehessünk a városba. Ezt azonban nem tették lehetővé a helyi hatóságok. A maradék pénzemet elköltöttem a hajó üzletében. Vettem egy Souvenir golyóstollat 2,50 pesóért. Hallgattuk a rádióban a régi Bee Gees és Searchers számokat.

12 órakor azt mondták, lehet kimenni (D072, D073, D074, D075). Kimentem a németekkel a postára (D076). Megnéztünk néhány kirakatot és "árut". A kirakatokban női irhabunda 270 pesó, nappa kabát hosszú női 520 p. Ebédre hazajöttünk a hajóra.

Délután 2-re jött értünk az autóbusz és elmentünk városnézésre (C051, C053, F059, C057). Egy nagy rohanás volt az egész. Sehol sem lehetett fényképezni. Ötre értünk haza. Csináltam néhány képet a buszból a városról, mert csak a parkokban álltunk meg a szobroknál (V03).

Vacsora után elindultunk Montevideóból (D077). Sajnos beborult, de készítettem néhány képet a távolodó városról (D078). Vacsora után tusoltam és mostam, majd kifeküdtem egy nyugágyba a fedélzetre. Este megnéztem a mozit: A Derszu Uzala I. része színesben. Szeles az idő, az Esztónia erősen dülöngél, ezért lefekvés előtt bevettem egy Daedalont. Vacsorára görögdinnyét kaptunk, én a részemet a németeknek adtam.

Február 18. Szombat

36°  15'

+17 °C

53°  10'

+23 °C

11717 km

Reggel bemondta a rádió, hogy tilos a fedélzetre menni az erős hullámzás miatt. Bevettem egy Daedalont reggeli előtt, de inkább ártott, mint használt. Lemegyek reggelizni, majd meglátom milyen sikerrel járok a megtartásáért vívott harcban! A rádió bemondta, hogy bevezetik a vízkorlátozást, naponta csak négyszer lesz víz másfél óráig.

Reggeli után rögtön fölvettem a vízszintes testhelyzetet. El is aludtam. Újabb koordináták:  36° 55'  d.sz.  52° 40'  ny.h.  A  levegő  18 °C,  a víz  24 °C,  a szél  6  ball,  a hullámzás 7 ball, Argentína partja kb. 100 mile, Rigától 7530 mile, Halley Bay-ig 2545 mile, Szeged 11741 km.

Ebédelni aránylag könnyen sikerült, utána gyorsan ágyba bújtam. Aludtam és feküdtem vacsoráig. Nehezen szántam rá magam, hogy lemenjek az étterembe. Később jó lett volna felmenni a fedélzetre, egy kis friss levegőt szívni, de nem mertem megkockáztatni egy ilyen "hosszú" utat. Így is kivert a hideg verejték mire visszaértem a kabinomba!

Február 19. Vasárnap

40°  35'

+15 °C

49°  20'

+22 °C

11843 km

Ma már nem hánykálódott annyira az Esztónia, így reggeli előtt fölmentem a fedélzetre friss levegőt szívni. Borult idő van, csepeg az eső.

Reggeli után ismét fekvés vízszintes helyzetben. Most már nem is a gyomromnak, hanem a fejemnek rossz ez az állandó erős himbálódzás.

Ebéd előtt fölmentem egy kis friss levegőt szívni a fedélzetre. A Nap alig sütött át a felhőkön, hideg szél fúj. Ebédre alig akartam lemenni, siettem az evéssel, de így is beleizzadtam mire befejeztem. Utána kényszeríttettem magam egy kis sétára a fedélzeten. A víz itt piszkoskék színű. A többieken is látszik a rossz időjárás. Sápadtak, borotválatlanok, kócosak. Hideg van a fedélzeten, előkerültek a bőrdzsekik, sapkák. Ötig aludtam, utána a fedélzeten néztem a sakkozókat és a pingpongozókat. A náthám múlik, de kisebesedett tőle az orrom és a szám. Most ezeket ápolom Clorocyddal.  Ma is születésnapja volt az egyik fiúnak, kapott egy díszes oklevelet arról, hogy a születésnapját a hajón töltötte, rajta a koordináták, és egy tortát.

Február 20. Hétfő

45°  35'

+11 °C

44°  30'

+17 °C

11996 km

Ma talán jobb idő lesz egy kicsivel, mint tegnap. Kevesebb a felhő, süt a Nap. Kétnapi kihagyás után ma ismét feltettem a kontaktlencsémet. A hajón beköszöntött az ősz. Mutatja a 11 °C fokos léghőmérséklet.

8:30-kor volt a reggeli, jóízűt ettem. Utána felöltöztem és kiültem a fedélzetre levegőzni. A szél szinte pontosan szembe fúj, így az Esztónia csak előre-hátra bólogat nagyokat, oldalra alig. Néhány albatrosz követi a hajót. Készítettem pár fényképet róluk (D079, D080, D081). Újabb koordináták: 46° 06' d.sz. 43° 39' ny.h. A levegő 16 °C, a víz 14 °C, Szeged 11996 km. A hullámzás a reggeli 3 ballról 5-re emelkedett. Bevettem két Daedalont, hátha használ. Ebéd után felmentem a fedélzetre. Ekkorra már sok albatrosz jött a hajónk után. Mindenki fényképezte a madarakat. Készítettem én is egy fekete-fehér és egy színes mozgófilmet (V04).

Este jóízűt vacsoráztam, majd fordítottam a prospektust.

Február 21. Kedd

49°  31'

+5 °C

38°  45'

+10 °C

12055 km

Reggeli után bevettem egy Daedalont, mert megint nagyon hullámzik az óceán. Délelőtt lementem a németekkel a hajó fenekére és felhoztuk a sarki ruházatunkat tartalmazó zsákokat. Végigmentünk a hajó minden szintjén. Láttam a két főmotort, darabja 4000 lóerős, hathengeres, a dugattyú átmérője kb. 30 cm. Több kisebb motor, generátor is dolgozott mellettük. Láttam a szakácsokat is ebédet főzni. Az órákat ma is át kellett állítani. Az időeltolódás a moszkvaitól 4 óra. Itt de. 11 óra van, Moszkvában du. 3, Szegeden du. 1. Kibontottam a csomagomat, felvettem a vattakabátomat. Így felöltözve felmentem a fedélzetre nézni az albatroszokat. Nemsokára lejöttem és felvettem a vízszintes testhelyzetet. Újabb koordináták: 50° 30' d.sz. 37° 33' ny.h. A levegő 6 °C, a víz 10 °C, a szél 6 ball, a hullámzás 6 ball, Rigától 8563 mile, Halley Bay-ig 1510 mile, Szeged 12088 km.

Nem bírtam elaludni, ezért mindenféle kifogással háromszor is átmentem a németekhez, hogy meglátogassam őket. Ők is fekszenek, próbálnak aludni. Ebédhez elsőnek mentem le, sokat ettem, jóízűen. Utána séta a fedélzeten. Az óceán itt gyönyörű, sötétkék színű, a felhők között átsüt a Nap, az erős széltől a hullámoknak fehér taraja van. Az albatroszok rendületlenül követik a hajónkat (D082, D083, D084, D085).

Délután egy keveset fordítottam, majd lefeküdtem aludni. Vacsora előtt fél órával keltem, felmentem a fedélzetre 7-ig. Jót vacsoráztam.

Éppen leültem fordítani, amikor a rádió bemondta, hogy megjelent az első jéghegy (D091)! Mindenki rohant a fedélzetre. Felhős volt az ég, de a Nap még magasan járt, a helyi idő szerint este negyed 9-kor készítettem néhány fotót.

Február 22. Szerda

53°  35'

32°  11'

+ 5 °C

12143 km

Reggeli felöltöztem és felmentem a fedélzetre. Kétoldalt jéghegyek úsztak a hajó körül (D092, D093). Reggeli után fordítottam Malagyozsnaja állomás adatait, majd felmentem a fedélzetre. Itt Tolja Alexandrovval sétáltam a havas esőben egy órát (D090). Sokat beszélgettünk. Mikor lejöttem a kabinomba, a rádió éppen bemondta, hogy a hajó bal oldalánál látható az első pingvin! Felmentem, de csak egy nagy jéghegyet láttam, pingvint nem!Ebéd után ismét mentem a jéghegyeket nézni. Erősen havazott már a fedélzeten. Fantasztikus alakú jéghegyek között haladtunk. Az egyiken apró fekete pontok mozogtak: pingvinek! Vacsoráig még néhányszor felmentem a fedélzetre a jéghegyeket nézni. Most már én is kiszedtem a zsákomból a posztó cipőmet, a kötött sapkámat és pont úgy nézek ki, mint a többi polárnyik.

Vacsorára ma is görögdinnye volt. Vacsora után elmentem a németekhez és kértem tőlük szerszámot, mivel a vízkorlátozás bevezetésekor elzárták a vizet a tusolómban. Én pedig nagyon piszkosnak éreztem magam és meg akartam fürdeni, ezért "megumbuldáltam" a tust. Jót fürödtem, hajat mostam. A hátam szépen gyógyul, a szám viszont nem nagyon akar behegedni. Este megkérdezték van-e kis könyvem, amelybe az expedíció vezetője igazolja, hogy mikor léptem át bizonyos szélességi fokokat. Mert ha igen, akkor változik a napidíj összege is!

Február 23. Csütörtök

57°  43'

25°  50'

+ 4 °C

12303 km

Erős köd volt reggel, nem lehetett látni semmit. A rádió bemondta, hogy ma ünnep van: A szovjet hadsereg és flotta napja. Ünnepi műsort adott a hajórádió.  O. K. Szedov, az expedíció vezetője rövid beszédet mondott, majd a németek köszöntötték az expedíció tagjait az ünnep alkalmából.

Újabb koordináták: 58° 37' d.sz.  25° 17' ny.h. A levegő +2 °C, a víz +4 °C, a szél 3, a hullámzás 3 ball, Rigától 9240 mile, Halley Bay 1150 mile, Szeged 12371 km.

Később meginterjúvolták a hajó kapitányát és az idősebb polárnyikokat, hogy meséljenek a Nagy Honvédő Háborúról. Hol harcoltak, milyen kitüntetéseket kaptak stb.

Ebéd előtt elmentem levélpapírt kérni az "Informbureau"-ba. Megírtam életem egyik legnehezebb levelét Czelnai elvtársnak a Vosztok állomásra való utazásommal kapcsolatban. Ebéd után kicsit sétáltam a fedélzeten, de a köd nem oszlott el, alig lehetett látni a jéghegyeket, ezért visszajöttem levelet írni.

Vacsoráig csak leveleket írtam. Jobban ment, mint gondoltam, nem sokat ismételgettem magam. Vacsora után ismét levélírás. Közben a rádió bemondta, hogy a rossz idő miatt tilos a fedélzetre menni. Nem tudom miért, a hajó alig billeg, a köd is oszlik, az ablakom előtt látom elúszni a jéghegyeket. Talán a szél és a hófúvás miatt lehet. Este kis ünnepség volt a hadsereg napja alkalmából, utána tánc. A műsort megnéztem, de a táncra nem maradtam ott. Éjjel fél 12-ig írtam a leveleket. Még le akarom bélyegezni a németek bélyegzőjével, aztán Malagyozsnaján feladni.

Február 24. Péntek

63°  20'

0 °C

31°  39'

12754 km

Reggeli után felmentem a fedélzetre. A tiszta levegőben messzire lehetett látni. Körös-körül, de még mindig elég messzire tőlünk úsznak a kékes-fehér jéghegyek. Az albatroszok elmaradtak. Ebédig fordítottam, majd utána Jurijjal beszélgettem a fedélzeten.

Újabb koordináták: 64° 17' d.sz. 22° 28' ny.h. A levegő 0 °C, a víz +3 °C, a szél 2 ball, a hullámzás 2 ball, Rigától 9585 mile, Halley Bay-ig 810 mile, Szeged 12829 km.

Vacsoráig befejeztem a prospektusom nyers fordítását. Visszaadtam az angol-német és a német-orosz szótárakat. A németek kiszámolták, hogy kb. este fél 7-kor haladunk át a Déli-sarkkörön (déli szélesség 66°33'). Vacsora után felmentem a fedélzetre és készítettem néhány fényképet a sarkkörről (D088, D089). A Nap éppen lement, elég sötét volt már. Sajnos a Nap irányában nem voltak jéghegyek.

Vacsora után tusolás, alvás. Éjfélkor az órákat megint át kell állítani, Moszkva +3 óra. Ma lettem egy kicsit polárnyik, mert ma léptük át a sarkkört. Hivatalosan 21:15-kor, a nyugati hosszúság 21° 02'-nél metszettük a déli szélesség 66° 33'-es Déli sarkkört (T1).

Február 25. Szombat

Atlanti-óceán, a Weddel-tengeren

68°  45'

- 2 °C

13199 km

Gyönyörű napsütésre ébredtem. Az ablakom előtt két nagy jéghegy úszott. Lefényképeztem a szobámból, majd siettem a reggelivel, hogy a fedélzetről is lefényképezhessem azokat. Amikor kiléptem a fedélzetre már erős hózápor fogadott! Intő példa az itteni gyors időjárás változásokra. Az Esztónia csupa fehér volt, a behavazott pingpongasztalon csináltam az öklömmel apró lábnyomokat. A többiek körében ez nagy tetszést aratott. Észrevettem, hogy az objektív blendéje a hideg miatt másképpen dolgozik, mint eddig!Újabb koordináták: 70° 00' d.sz. 20° 00' ny.h. Rigától 9925 mile, az Antarktiszig 150 mile, Szeged 13318 km. Ebéd után beöltöztem, felmentem jéghegyeket nézni. Amikor pingvinek is voltak a jéghegyek tetején, mindenki fényképezett, filmezett. Én nem! Olyan messze voltak, hogy távcsővel is alig lehetett látni őket. A "Szmenák" és a "Ljubityelek" kattogtak szorgalmasan! Délután Tolja Alexandrovtól kértem egy Antarktisz térképet, hogy fel tudjam rajzolni az Esztónia útvonalát. Kaptam is, s így a délutáni mozi helyett a térképpel "játszottam"! Vacsora után fürödtem, de aludni még nem lehet. A Nap még jócskán fenn van az égen, erősen bevilágít a kajütömbe. A helyi idő szerint pedig háromnegyed 9 van! Este az Esztónia megállt. Itt kell találkoznunk a "Kapitány Kondratyev" nevű jégtörő hajóval, hogy felvegyük Druzsnaja állomás szezonkázó polárnyikjait (D094). Ezért jöttünk le eddig, majdnem Halley Bay-ig.

Február 26. Vasárnap

Weddel-tenger

72°  30'

- 4 °C

13556 km

A hajónk várja a jégtörőt, amely nem tudni mikor érkezik meg. Mivel az angol fordítást befejeztem, és nem tudok mit kezdeni a sok szabad időmmel, kértem a németektől egy könyvet, a 21. SzAE (Szovjet Antarktiszi Expedíció) NDK résztvevőinek beszámolóját és azt olvasom, németül, szótár nélkül. Elég sokat megértek belőle így is.

Újabb koordináták: 72° 07' d.sz. 19° 43' ny.h. A part 30 mile, Rigától 10075 mile, Szeged 13515 km. Ebéd után ismét olvastam, majd 5-től megnéztem a mozit. Vacsora után tusolás, mosás, mosdás. Tolja szerint, a jégtörő csak március 4-e körül ér ide. Addig itt állunk! A Kapitány Kondratyev átveszi Novolazarevszkaja állomás utasait, és az Esztónia pedig nagyobb kerülővel indul Malagyozsnajára. A Kapitány Kondratyev jégtörő típusú teherszállító hajó, mint az "Ob" kb.

Február 27. Hétfő

Weddel - tenger

70°  00'

- 5 °C

19°  30'

13449 km

Az Esztónia 00:25-kor elindult, de csak csigalassúsággal, inkább csak az irány tartása végett kapcsolták be a motorokat. Szépen "driftelünk", a legújabb hírek szerint a Kondratyev csak 5-én jön.

Reggeli után a fedélzeten sétáltam és Diedrichhel (Strauch) beszélgettem. Később hófúvás volt, ezért lejöttem. Alig vetkőztem le, amikor a rádió bemondta, hogy a hajó jobb oldalánál bálnák láthatók! Egy ugrás, rajtam volt a kabát, a sapka. Második ugrás, a fényképezőgépen kicseréltem az objektívet. Harmadik ugrás, már a fedélzetről fényképeztem a bálnákat (D086, D087). Elhaladtak a hajó mögött, vissza sem néztek. Sajnos alig lehetett látni valamit belőlük. Inkább mozgófilmet kellett volna készítenem róluk. Ebéd előtt felhajtottam a farmerem szárát és foltot varrtam a fenekére.

Újabb koordináták: 71° 50' d.sz. 19° 15' ny.h. A levegő -6 °C, a víz +2 °C, Szeged 13479 km.

Délután ledőltem aludni, s amikor már majdnem elaludtam meghallottam a kajütöm előtt a kiabálást: "KIT!" Rohantam fel és láttam, hogy három bálna úszott el a hajó előtt. Messze voltak ahhoz, hogy fényképezni vagy filmezni tudjak.

Délután megnéztem a mozit. Vacsora után a németeknél voltam. Néztem, hogyan kártyáznak (bridzs).

Február 28. Kedd

Weddel-tenger

71°  30'

- 8 °C

13461 km

Aránylag gyorsan halad az Esztónia, mert elég messze elsodródtunk a jégtörővel megbeszélt találkozási helytől. Süt a Nap, csípős hideg van, a reggeli után ezért csak rövid ideig maradtam fenn a fedélzeten. Ma van itt a meteorológiai nyár utolsó napja.  Újabb koordináták: 72° 23' d.sz. 21° 30' ny.h. A levegő -9 °C, a víz +2 °C, a szél 2, a hullámzás 1 ball, Rigától 10135 mile, Halley Bay 210 mile, Szeged 13572 km.

Délelőtt a németeknél beszélgettünk. Délben az Esztónia sűrű ködbe ért. A tenger erősen jegesedik. Apróbb jégtáblák már nekiütköznek a hajónak. A rádióban Adamo szól!Jóízűt ebédeltem. Ebéd után az Esztónia ismét megállt, elérte a selfjég szélét. Estére visszamentünk néhány mérföldet. Jobb tartani a biztos távolságot. Vacsora után séta a fedélzeten, majd fürdés, mosás. A hátam teljesen begyógyult és a szám is majdnem teljesen rendbejött.